جشنواره شعر فجر رشد 20درصدی را تجربه کرد

معرفی نامزدهای بخش‌های جشنواره هفدهم

جشنواره شعر فجر رشد 20درصدی را تجربه کرد

جشنواره شعر فجر که هفدهمین دوره خود را پشت‌سر می‌گذارد، براساس اطلاعات دبیرخانه این رویداد با رشد 20 درصدی حضور علاقه‌مندان روبه‌رو بوده است و از ۳۱۲۵ اثر در این دوره از جشنواره، ۳۲۷ کتاب در بخش درباره شعر، ۳۲۸ دفتر شعر کودک و نوجوان و ۲۴۷۰دفتر شعر بزرگسال که توسط ۸۸۹ ناشر منتشر شده‌ به این رویداد رسیده است.

روزگذشته رضا اسماعیلی، دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در نشست رسانه‌ای این جشنواره گفت: سعی کرده‌ایم از زمان اعلام فراخوان تا به امروز، جشنواره به‌روال مناسب و شایسته برگزار شود و بخش‌های رقابتی و محافل ادبی را شاهد باشیم. این شاعر و پژوهشگر از رشد ۲۰ درصدی و استقبال نسبت به دوره قبلی خبر داد و افزود: طبق آخرین آمار دبیرخانه 3125 اثر در سه بخش «بزرگسال» به زیرشاخه کلاسیک، نو و محاوره، بخش «کودک و نوجوان» و بخش «درباره شعر» نقد و پژوهش ادبی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بخش‌ها کتاب‌ها تفکیک شد و داوران با توجه فرصت محدودی که داشتند با دقت‌نظر آثار را مطالعه کردند تا اثر مورد نظر را انتخاب کنند. اسماعیلی با اشاره به برپایی محافل ادبی در شهرهای مختلف و تمرکززدایی، اظهار کرد: محفل‌های ادبی در فارس، لرستان و خراسان رضوی برگزار شد و استان‌ها را با این رویداد همراه کرد‌ه‌ایم. چهره‌ها وارد ترکیب علمی شدند و شاعران جوان در کنار پیشکسوتان به داوری پرداخته‌اند.
او با این توضیح که هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر سه ویژگی برجسته نسبت به ادوار گذشته داشت، ادامه‌ داد: نخست، برگزاری نشستی ویژه با محوریت شعر نو و سپید بود و برای اولین بار این قالب شعری مستقل دیده شد. دوم، برپایی نشست دانشگاهی در دانشکده ادبیات فردوسی مشهد با حضور استادان و شاعران بود که علاوه‌بر شعرخوانی، جلسه تئوری و نظری هم داشتند. سوم این که در پوشش و اطلاع‌رسانی جشنواره گسترده عمل شد و از جامعه ادبی و شاعر خواستیم با نگارش یادداشت همواره چراغ این رویداد روشن‌تر بدرخشد.

شعر تمام و کمال متعلق به زبان فارسی است
در ادامه این نشست، علی رمضانی با بیان این‌که شعر ثروت ملی ایرانیان است، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه هفدهمین جشنواره شعر فجر را نوید دامنه پرشمار علاقه‌مندان به حوزه شعر دانست و اضافه‌کرد: در جلساتی از داوری حضور پیدا کردم. آثار شاعران کار اولی به‌طور برجسته مطرح بود که خداقوت دارد به شاعران و ناشران. اگر دامنه پرتعداد وجود نداشته باشد، نمی‌توان به الگو شدن امیدوار بود. ادبیات هیاهو ندارد و این محصول خلوت فردی باید به بطن جامعه کشیده شود. در ادامه این نشست نامزدهای بخش‌های مختلف هفدهمین جشنواره شعر فجر معرفی شدند. 

 «درباره شعر»
۱-«شاعران حوزه ادبی خراسان» محمد غلامرضایی، نشر سمت. ۲-«قرن‌های بی‌زمان» نوشته مهدی محبتی، نشر هرمس. ۳-«نظامی گنجه‌ای و پنج‌گنج» نوشته نصرا... امامی، سمت. ۴-«هشت رود» نوشته محمدکاظم کاظمی، شهرستان ادب
داوران: سیدمهدی طباطبایی، محمد مرادی و سیدوحید سمنانی

 «کودک و نوجوان»
۱-«جنگل» سروده معصومه معصوم‌زاده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. ۲-«دلتنگتم و می‌دانی» از مریم زندی، انتشارات سروش. ۳-«قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش، انتشارات سروش.

 «شعر نو یا نیمایی»
1-«از کنار روزها» سروده هادی منوری، انتشارات زبان فارسی. 2-«روی پیشانی باد نوشته ویرانی» سروده فاطمه اقلامی، انتشارات نفیر. 3-«میان جیوه و اندوه» از لیلا کردبچه، نگاه
داوران: طیبه شامانی، سیدحبیب نظاری و سیداحمد میرزاده

 شعر کلاسیک
۱-«دقایق» سروده سعید تاج‌محمدی، شهرستان ادب. ۲-«زیر ساعت حرم» سروده مریم سقلاطونی، سوره مهر. ۳-«شعر نان نمی‌شود» سروده مهدی میرزا رسول‌زاده، کتاب بهار. ۴-«مرتد» سروده مهدی جهاندار، شهرستان ادب. ۵-«یار بست» سیدضیا موسوی، انتشارات شانی
داوران:عبدالرحیم سعیدی‌راد، صادق رحمانی، ایرج قنبری، سعید یوسف‌نیا، عباس باقری، جلال محمدی و زهرا محدثی‌خراسانی
در بخش «شعر محاوره و ترانه» از نظر هیات داوران هیچ کتابی برگزیده و شایسته تقدیر نشد. در مراسم اختامیه یک کتاب «شایسته تحسین» اعلام می‌شود.