نسخه Pdf

انتشار کتاب «دلیل» می‌خواهد

انتشار کتاب «دلیل» می‌خواهد

نشست نقد و بررسی کتاب «داغ دلربا» با حضور میثم امیری(نویسنده) و میثم رشیدی مهرآبادی(منتقد) در کتابخانه عمومی مرحوم روح‌ا...رجایی برگزار شد.

میثم امیری در ابتدای این نشست گفت: نوشتن دلیل نمی‌خواهد و مثل غذاخوردن و خوابیدن، امری بدیهی است. ممکن است خیلی از شما، دفتر خاطرات داشته‌باشید و چیزهایی بنویسید. آن چیزی که نیاز به دلیل دارد، منتشرکردن است. یعنی بین نوشتن و منتشر کردن تفاوتی هست. وقتی فکری در ذهن‌تان هست و آن را می‌نویسید؛ یک دور اشکالات آن را رفع کرده‌اید. نوشتن، هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و با این که در عصر رسانه و تصویر هستیم، ‌اما نوشتن همچنان جذاب و مهم است و البته کتاب، امر غریبی است؛ چون تنها مدیوم هنری است که پروردگار به آن طریق، با انسان‌ها صحبت کرده. معجزه پیامبر ما هم کتاب است و احتمالا نکته و حرفی در این مورد نهفته‌است. احتمالا نوشته و کتاب، کاری می‌کند که تصویر نمی‌تواند انجام دهد. تصویر، برداشت خودش را در همان لحظه به شما نشان می‌دهد و محدود می‌شوید که بتوانید تداعی کنید اما کتاب، این کار را نمی‌کند.  وی افزود: اگر نگاه کنید قرآن هم همین ظرافت‌ها را دارد. مثلا خیلی لطیف با بسم‌ا... الرحمن الرحیم شروع  و با سوره‌های کوچک هم تمام می‌شود. کتاب براساس ترتیب نزول مرتب نشده و بر اساس منطق کتاب، تنظیم شده‌است. کسانی که قرآن را تنظیم کرده‌اند، مفهوم فرهنگ و کتاب را می‌دانسته‌اند. بنابراین کتاب، موجود مهمی است و اگر بخواهیم کتابی منتشر کنیم، باید دلیل کافی برای آن داشته‌باشیم.
نویسنده «داغ دلربا» ادامه داد: این کتاب چهار مجوز دارد و به طرز معجزه‌آسایی توانست همه این مجوزها را کسب کند. این مملکت، سردار و تشییع پیکر کم نداشته‌است. ما یک هفته محیرالعقول در کشور داشتیم و چنین تجربه‌ای در طول تاریخ کشورمان بی‌نظیر است. کسی را نداشتیم که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا کشته شده‌باشد؛ پس با یک شخصیت عجیب روبه‌رو بودیم. حساب مردم هم که مشخص بود و جوانانی را می‌شناختم که حتی  برای اعتراض، در آن هفته، موسیقی آمریکایی گوش ندادند! اگر کسی کتاب داغ دلربا را بخواند و اگر به اندازه من سردار را هم قبول نداشته‌باشد، لااقل می‌گوید نویسنده همه چیز را نوشته‌است. یکی از موضوعات مهم، فاجعه مدیریتی در تشییع پیکر حاج قاسم در کرمان بود که هیچ جا درباره آن صحبت نشد و در این کتاب، آمده‌است. میثم رشیدی مهرآبادی نیز گفت: سخت است که درباره کتاب خوب، صحبت کنیم. متن کتاب، فاخر و خوب است و از کانال‌های مختلف توانسته مجوز بگیرد و جایزه جلال را به دست آورد. برخی برای گرفتن جوایز ادبی، تلاش می‌کنند اما میثم امیری چنین کاری نکرد و چه بسا بعد از انتشار کتاب‌هایش، آنها را در دل جامعه رها می‌کند و اجازه می‌دهد راه خودشان را پیدا کنند. وی افزود: میثم امیری کتابش را به جای مناسبی برای انتشار سپرد و انتشارات خط مقدم، ناشر موفقی است که کتاب‌های خوبی منتشر می‌کند. من در بخشی از سفر میثم امیری در کرمان همراهش بودم و تلاش او برای دیدن دقیق محیط و اطراف را مشاهده کردم. نویسنده داغ دلربا وقت‌شناس است و به موقع فهمید باید روایت این اتفاق بزرگ را بنویسد. اگر دو سه روز دیرتر به این فکر می‌افتاد، بخش عظیمی از ماجرا را از دست می‌داد.