نسخه Pdf

پدرخوانده کوچولو

پدرخوانده کوچولو

خواکین گوزمان لوئرا، ملقب به «اِل چاپو» به معنی کوتوله، قاچاقچی مکزیکی بزرگ مواد مخدر و رهبر کارتل سینالوآ بود. خواکین سال ۲۰۰۳ و پس از دستگیری رقیبش «اوسیل کاردناس» به بزرگ‌ترین تاجر مواد مخدر مکزیک تبدیل شد و طبق گفته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از قدرتمندترین رهبران گروه‌های جرایم سازمان‌یافته قاچاق عُمده مواد مخدر در جهان بود.

کارتل سینالوآ هنوز پا برجاست و توسط دوست نزدیک و خانوادگی او به نام اسماعیل زامبادا زامبادا اداره می‌شود. بنا به شواهد فقط یک عکس از اسماعیل وجود دارد و کارتل سینالوآ همچنان قدرتمندترین کارتل جهان محسوب می‌شود.
خواکین گوزمن لوئرا، بزرگ‌ترین و جنایتکارترین شبکه تجارت مواد مخدر در دنیا را اداره می‌کرد. مجله فوربز از وی به عنوان یکی از ۶۸ نفر از پرقدرت‌ترین افراد جهان نام برده ‌است. گفته می‌شود کارتل سینالوآ در ۴۰ کشور مختلف (از کشورهای قاره آمریکا گرفته تا اروپای شرقی و استرالیا و ژاپن و ایتالیا و پرتغال و اسپانیا و آلمان و چند کشور آفریقایی) فعالیت می‌کند و در واقع یک شرکت بین‌المللی است که علاوه بر تجارت مواد مخدر کوکایین و ماری‌جوآنا، در تولید و فروش مواد مخدر مصنوعی و شیمیایی نیز دست دارد. خواکین گوزمن سال ۹۳ در گواتمالا دستگیر و تحویل مقامات مکزیکی شده بود. در آن زمان او به ۲۰ سال حبس محکوم و به یک زندان فوق امنیتی فرستاده شد اما هشت سال بعد توانست با پنهان‌شدن در سبد لباس‌های چرکین از زندان فرار کند. گوزمن تا پیش از دستگیری در صدر فهرست افراد تحت تعقیب دولت مکزیک به‌شمار می‌رفت. در ۲۱فوریه ۲۰۱۴ خواکین گوزمن در عملیات مشترک اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، پلیس فدرال مکزیک و کماندوهای نیروی دریایی مکزیک در هتلی در شهر ساحلی مازالتان در مکزیک به دام افتاد. وی با اتهامات متعددی در رابطه با قاچاق عُمده مواد مخدر به آمریکای شمالی و دیگر نقاط جهان روبه‌رو بود و در صدر فهرست افراد تحت تعقیب ایالات متحده آمریکا و مکزیک قرار داشت. وی شامگاه شنبه ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۵ توانست با حفر تونلی از زندان آلتیپلانو واقع در نزدیکی شهر تولوکا تا یک ساختمان نیمه‌ساز در مکزیکوسیتی فرار کند. سه مقام ارشد زندان پس از فرار وی از کار اخراج شدند و ۳۰ نگهبان و مأمور زندان تحت بازجویی قرار گرفتند. برای پیدا کردن او جایزه سه میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری تعیین شده بود اما سرانجام در هشتم ژانویه ۲۰۱۶ دستگیر شد. در ژوئیه ۲۰۱۹ دادگاهی در آمریکا، گوزمن را به حبس ابد و پرداخت ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار جریمه محکوم کرد. او همچنین به ۳۰ سال حبس اضافی هم محکوم شد تا راه برای درخواست عفو مشروط سد شود.