نسخه Pdf

اظهارنامه

اظهارنامه

شما خوانندگان تپش می‌توانید پرسش‌های حقوقی خود  را در شبکه‌های اجتماعی مطرح و پاسخ را  در این ستون بخوانید.

مدتی است فردی مزاحم تلفنی من شده و آسایش را از من گرفته است. برای شکایت چکار باید کنم؟ می‌توانم به پلیس فتا مراجعه کنم؟
زمانی مزاحمت تلفنی، جرم تلقی می‌شود و مجازات دارد که به صورت پیوسته و مکرر باشد. برای شکایت از این جرم، دو راهکار برای شخصی که از او به‌واسطه مزاحمت، سلب آسایش شده وجود دارد. برای طرح شکایت، شخص متضرر می‌تواند یا به دادسرای محل وقوع جرم(محل زندگی) مراجعه یا در مخابرات محل زندگی، موضوع را پیگیری کند. برای شکایت از جرم مزاحمت تلفنی نمی‌توان به پلیس فتا مراجعه کرد، مگر این که مزاحمت از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و غیره به وجود آمده باشد که در این صورت پیگیری از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای به‌وجود خواهد آمد.

اگر زن تمکین نکند، چه مجازاتی دارد؟
به محض انعقاد عقد نکاح، زوجین وظایفی را در قبال یکدیگر به گردن می‌گیرند که به آن تمکین می‌گویند و این وظایف، هم به عهده زن و هم به‌ عهده مرد است. عدم تمکین منتج به آثار و پیامد‌هایی می‌شود؛ از جمله این که زن از نفقه محروم می‌شود و در صورت نشوز(عدم تمکین) مرد، زن می‌تواند با احراز شرایط عسر و حرج، حکم طلاق بگیرد. 

در چه صورتی می‌توان از یک نفر به اتهام افترا شکایت کرد و مجازات کسی که افترا زده است، چیست؟
افترا یا تهمت زدن عبارت است از نسبت دادن صریح عمل مجرمانه برخلاف حقیقت به شخص یا اشخاص معین به یکی از طرق مذکور در قانون، مشروط بر این که صحت عمل مجرمانه نسبت ‌داده‌شده، نزد مراجع قضایی ثابت نشود. افترا به صورت قولی و عملی است. مجازات جرم افترای قولی مطابق ماده ۶۹۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی «هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که موجب حد است، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.»  مجازات جرم افترای عملی همچنین بر اساس ماده ۶۹۹ این قانون «هرکس عالما عامدا به قصد متهم کردن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌‌شود، بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست، بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد کند و بر اثر این عمل شخص مزبور تعقیب شود، پس از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.»
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها