نسخه Pdf

عهدی غیرقابل رد!

عهدی غیرقابل رد!

در وصیت‌نامه عهدی اگر وصی در زمان حیات موصی، وصیت را رد نکند، بعد از فوت او حق رد وصیت را نخواهدداشت به طور معمول وقتی کسی وصیت‌نامه می‌نویسد، به دنبال آن است که اموال خود را بعد از مرگ تعیین‌تکلیف کند اما اگر در وصیت‌نامه قید شود فردی به نیابت از وصیت‌کننده، بعد از فوت او عهده‌دار انجام اموری شود و به نوعی تعهدی بر ذمه او شود، وصیت عهدی است. به عبارت دیگر طبق ماده ٨٢۶ قانون مدنی وصیت عهدی عبارت است از این‌که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور می‌کند.

بنا بر ماده858 قانون مدنی، اگر وصی طبق خواسته‌های متوفی عمل نکند یا خیانت کند، عزل می‌شود.مواردی از قبیل اداره و سازمان‌دهی اموال، سرپرستی و رسیدگی به خانواده و فرزندان متوفی و... ازجمله امور محول شده در وصیت است. برای مثال فرد می‌تواند وصیت کند شخص خاصی پس از مرگش، عهده‌دار پرداخت بدهی‌های وی باشد.در این نوع وصیت، قبول وصی(کسی که می‌بایست مورد وصیت را انجام دهد) شرط نیست، یعنی این‌که اگر موصی (وصیت‌کننده) انجام موردی را توسط وصی برای زمان بعد از فوت خود وصیت کند، قبول وصی لازم نیست؛ حتی اگر نسبت به وصیت جاهل باشد اما اگر در زمان زنده‌بودن موصی، وصی نسبت به وصیت آگاهی پیدا کند، می‌تواند آن را قبول نکند که به اصطلاح به آن «رد وصیت» می‌گویند.
اگر وصی در زمان حیات موصی، وصیت را رد نکند، بعد از فوت او حق رد وصیت را نخواهدداشت.ماده ٨٣۴ قانون مدنی در این باره می‌گوید: «در وصیت عهدی قبول شرط نیست لیکن وصی می‌تواند مادام که موصی زنده است، وصایت را رد کند و اگر قبل از فوت موصی رد نکرد، بعد از آن حق رد ندارد؛ گرچه جاهل بر وصایت بوده باشد.»

​​​​​​​برای تنظیم وصیت عهدی باید شرایطی در وصی وجود داشته باشد، که عبارتند از:
 
کسی که مکلف است مورد وصیت را انجام دهد (وصی)، باید بالغ، عاقل و رشید باشد.
مطابق با قانون می‌توان یک صغیر را همراه یک کبیر به عنوان وصی انتخاب کرد اما انجام امور تا زمان بلوغ صغیر بر عهده کبیر خواهدبود. اگر وصی مجنون ‌شود یا به هر علتی مانند بیماری به طور موقت ‌نتواند به امر وصایت بپردازد، از سمت خود برکنار نمی‌شود اما دادگاه فردی را به عنوان «امین» انتخاب کرده تا به طور موقت امور مورد وصیت را انجام داده و پس از برطرف شدن بیماری یا مشکل، مجدد وصی آن امور را انجام دهد.
 
عدالت شرط انجام وصیت نیست، یعنی یک فرد غیرعادل را هم می‌توان به عنوان وصی تعیین کرد و تنها چیزی که اهمیت دارد، انجام مورد وصیت است؛ چراکه در قانون مدنی ماده‌ای وجود ندارد که عدالت را شرط انجام وصیت قرار داده‌باشد.
 
وصی قرار دادن یک کافر برای انجام امور یک مسلمان باطل است.