نسخه Pdf

ایستگاه بازی

ایستگاه بازی

اواخر دهه80 بعد از آتاری و سگا،کنسول بازی جدیدی وارد دنیا شد تا همه را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. این پروژه آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که اکنون در سال۲۰۲۳ شاهد حضور کنسول play station 5 هستیم و همه‌گیری آن به حدی در بین کودکان تا نوجوانان و بزرگسالان افزایش یافته که امروزه برای این کنسول‌های بازی، تیم‌های ملی و مدال‌های رنگارنگ تعیین شده‌ است.

جشنواره جام بازی‌های الکترونیک، از ۲۵ بهمن در برج میلاد تهران آغاز و این رویداد باعث شد 6000نفر از سراسر کشور به محل برگزاری این مسابقات بیایند.
در این جشنواره بانوان در دو رشته کلش رویال(موبایلی)(Clash Royal) و تِرَک مانیا (Track Mania) و آقایان نیز در رشته‌های فیفا ۲۳، E  فوتبال۲۳ و کلش رویال(موبایلی)(Clash Royal) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
در روز اول تا سوم این مسابقات شرکت‌کنندگان در همه حوزه‌ها به رقابت پرداختند تا به مرحله حذفی مسابقات صعود کنند.
در بازی تِرک مانیای بانوان، رکورد سرعت در بازی مهم است.
در بازی کلش رویال و بازی‌های فوتبالی نیز شرکت‌کنندگان در چند مرحله پیش‌حذفی با رقبای خود مسابقه می‌دهند تا وارد مرحله حذفی شوند.
یکی از نکات مثبت و متمایز این جشنواره، کیفیت و سطح برگزاری آن است. جایزه‌ نفرات اول این مسابقات چشمگیر است. جایزه نفر اول مسابقات فوتبال الکترونیکی،۱۰۰ میلیون تومان و مبلغ جایزه بازی موبایلی کلش رویال نیز ۳۰ میلیون تومان است. همچنین ۱۶ نفر برتر مسابقات به قید قرعه هدایایی را از آن خود می‌کنند. همچنین در این مسابقات، نوجوان‌ها، جوان‌ها و خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان حضور داشتند تا حمایت همه‌جانبه خود را به فرزند خود انتقال بدهند.
در گوشه‌ای از این جام بازی‌های الکترونیکی غرفه ویژه‌ای برای حضور پدر و مادران طراحی شده که آن را می‌توان غرفه خاطرات نام‌گذاری کرد. در این غرفه از اولین کنسول بازی تا کنسول ایستگاه بازی یک یا play station 1  قرار داده‌شده تا خاطرات برای بزرگ‌تر‌هایی که با آنها بازی می‌کردند، تداعی شود.از این غرفه نیز همانند مسابقات، استقبال چشمگیری شده است.
 انجمن ورزش‌های الکترونیکی فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز از این فرصت به منظور ترکیب انتخابی تیم‌ملی بهره خواهدبرد و به علاوه جوایز نقدی، فرصتی ویژه برای آنها فراهم می‌شود تا خود را در عرصه جهانی به نمایش بگذارند.همچنین قرار است لیگ بعدی این مسابقات در سال آینده برگزار شود.

برترین‌ها، به تیم ملی می‌روند!
والدین از  این مسابقات حمایت کردند!
هرجا که اسم جشنواره و مسابقات خاص باشد، قطعا حضور به‌وجود یک تیم یا یک نفر خاص دارد تا آن را مدیریت کند. جشنواره بازی‌های الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنا نبود و به بهانه‌ برگزاری این مسابقات خاص، پای گفت‌وگو با محمد مشهدی‌یاری، دبیر جشنواره بازی‌های الکترونیکی نشسته‌ایم تا درباره این مسابقات بگوید.
 
ایده و جرقه برگزاری جشنواره بازی‌های الکترونیکی از کجا و با چه هدفی شکل گرفت؟
مشخص است. با توجه به تعداد بی‌شمار مخاطبان گیم و علاقه‌مندان به این حوزه در سطح کشور که حدود ٣٥میلیون نفر می‌شوند و جهت ارتباط مستمر با این مخاطبان تصمیم به برگزاری جشنواره بازی‌های الکترونیک گرفته شد.
 
چه کسانی در این مسیر برای برگزاری این جشنواره کمک کردند و حمایت‌ها چگونه بود؟
افراد و ارگان‌های زیادی در این امر به ما کمک کردند تا هرچه بهتر، این جشنواره برگزار شود. معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان ورزش شهرداری تهران، برج میلاد و انجمن بازی‌های الکترونیکی و شرکت راوینو و بانک‌شهر کمک به برگزاری این جشنواره کردند. 
 
سطح برگزاری مسابقات در چه حد بود و چه لازمه‌هایی برای شرکت‌کنندگان تنظیم شده بود؟
سطح بازی‌ها در حد مسابقات بین‌المللی برگزار شد و به نقل از خود گیمر و بازیکن‌های حاضر در جشنواره تاکنون چنین مسابقه‌ای در کشور برگزار نشده بود و این جشنواره شرکت برای عموم آزاد و بدون رده سنی تنها در یک رشته مجاز به ثبت‌نام بودند.
 
بیشتر در چه رنج سنی استقبال صورت گرفت از جشنواره‌؟
به نظرم جواب این سؤال واضح است و قابل پیش‌بینی بود که بیشترین استقبال را رده سنی نوجوانان و جوانان داشته باشند که به همین صورت نیز اتفاق افتاد.

 توجه پدر‌و‌مادرها به جشنواره چطور بود، آیا دید و نظرات منفی از طرف والدین وجود داشت که چرا بچه‌های‌شان علاقه به بازی حرفه‌ای الکترونیکی دارند؟
والدین بچه‌ها و شرکت‌کنندگان نظر حمایتی خاص و خوبی داشتند و ما از «معاونت کودک و نوجوان موسسه تبیان» برای بالا بردن سواد گیم استفاده کردیم و به خانواده‌ها به‌صورت حضوری آموزش دادیم. این نکته یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که کنار برگزاری جشنواره و رقابت نوجوانان صورت گرفت.
 
آیا جشنواره بازی‌های الکترونیکی ادامه‌دار خواهد بود؟ علاقه‌مندان چگونه می‌توانند از ادامه این مسابقات با خبر شوند؟
ان‌شاءا... سال آینده سعی می‌کنیم از سطوح پایین‌تر در محله‌ها شروع و مسابقات را ادامه می‌دهیم.
 
بازیکنان نهایی فیفا و e فوتبال چگونه به تیم ملی راه پیدا می‌کنند؟
بازیکنان و کسانی که در نفرات برتر جشنواره بازی‌های الکترونیکی به‌خصوص در بازی‌های فوتبالی قرار می‌گیرند با مدد و کمک چه همکاری در انجمن بازی‌های الکترونیکی وارد تیم ملی می‌شوند. امیدواریم بتوانند در آنجا نیز برای کشور بدرخشند.
 
چه وجه تمایز مثبتی بین این جشنواره با دیگر مسابقات الکترونیکی بود که می‌توان اشاره کرد؟
سعی کردیم جوانب مختلفی را در نظر بگیریم با استفاده از فضای مناسب و دکوراسیون زیبایی که طراحی شده بود و جوایز ارزنده‌ای که وجود داشت، سعی بر افزایش وجه تمایز مثبت این جشنواره نسبت به باقی جشنواره داشتیم. 

 آیا به هدف خود در این جشنواره دست پیدا کردید؟
به شکر خدا باید این را بگویم که بله به هدف خود رسیدیم و امیدوارم در آینده نیز بتوانیم همین روند را حفظ کنیم.
 
چه چالش‌هایی در طول برگزاری مسابقات با آن روبه‌رو بوده‌اید و آنها را چگونه مدیریت کردید؟
به لطف خدا چالش خاص و راه سختی برای برگزاری این جشنواره نداشتیم و همه چیز و شرایط برای اجرای هرچه بهتر مسابقات فراهم بود.

برترین‌ها به تیم ملی می‌روند!
قهرمان‌های کلش‌رویال کشور


یکی از جذاب‌ترین اتفاقات این جشنواره، حضور دو نوجوان دهه هشتادی در فینال مسابقات کلش‌رویال جام بازی‌های الکترونیکی بود که در نهایت مهدی وطن‌پرست مقام قهرمانی را از آن خود کرد، پای گفت‌وگو‌های کوتاه این دو نوجوان نشستیم تا کمی از خود بگویند.
مهدی وطن‌پرست نفر اول کلش‌رویال کشور 

 اهل کجا هستی و سطح مسابقات چطور بود؟
 از شهر رشت هستم، راستش سطح بازی‌ها خیلی بالا و نزدیک بود و در حال حاضر خیلی خوشحال هستم که به این مرحله و به این جایزه رسیدم.
 
چه مدتی است که این بازی را پیگیری می‌کنی؟
در کل پنج سال است که بازی کلش‌رویال را بازی می‌کنم اما به مدت سه سال آن می‌توانم اشاره کنم که به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کردم.

 با جایزه چه کار می‌کنی؟
به ۳۰ میلیون با این قهرمانی رسیدم، در حال حاضر نمی‌دانم با این پول چه کار کنم.

امیرمهدی یاوری‌ نفر دوم کلش‌رویال چه مدتی است که این بازی را پیگیری می‌کنی؟
به صورت شش سال است که به طور مداوم این بازی را دنبال می‌کنم و سعی می‌کردم تا در آن به بهترین شکل ممکن ظاهر شوم.
سه سال به‌صورت حرفه‌ای این بازی را دنبال می‌کنم و تقریبا در انواع ترکیب‌های آن ماهر هستم و می‌توانم بازی کنم.
 
سطح مسابقات چطور بود؟
تا به حال در چنین مسابقاتی شرکت نکردم و برای اولین‌بار بود که در این مسابقات و در این سطح بازی می‌کنم و همه‌چیز خیلی خوب بود، رقبا از سطح بالایی برخوردار بودند و در کل لذت بردم. شاید در مراحل اول ضعف‌هایی وجود داشت اما در کل راضی هستم.

امیرحسین علی‌نیافرد
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها