نسخه Pdf

فصل‌سوم «حسینیه معلی» و شادی معنوی

فصل‌سوم «حسینیه معلی» و شادی معنوی

«حسینیه معلی» یکی از برنامه‌های متفاوت سیما در سال‌های اخیر است. برنامه‌ای که فصل اول آن محرم امسال به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان «حسینیه معلی» روی آنتن شبکه سه رفت. این برنامه در همان فصل اول نشان داد با عبور از روش‌های کهنه و کلیشه‌ای و در سبکی جدید و نوآورانه و مناسب چارچوب تلویزیون و همچنین همراه با ذائقه مخاطب امروز، با مناسبت سوگواری همنوا شد.

فصل دوم این برنامه هم در ماه صفر روی آنتن آمد. فصل سوم حسینیه معلی هم این روزها درحال پخش است. البته تغییراتی هم در فصل جدید در این برنامه اعمال شده است. ازجمله مجری که در این فصل، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی عهده‌دار کار است. داوران یا به عبارت بهتر، کارشناسان برنامه فصل‌سوم عبارتند از احمد واعظی، عبدالرضا هلالی و مهدی رسولی. البته طراحی صحنه و آیتم‌های برنامه نیز تنوع و جلوه بیشتری یافته‌اند. ضمن این‌که با توجه به مناسبت این ایام یعنی نیمه‌شعبان و ولادت صاحب‌عصررنگ و روح شاد و پرشوری دارد.
حسینیه معلی یک برنامه خلاقانه در قالب نمایش استعدادیابی (تلنت شو) است. برنامه‌ای که برخلاف نمونه‌های مشابه، از چراغ سفید و قرمز در آن خبری نیست و هیچ شرکت‌کننده‌ای در این مسابقه بازنده نمی‌شود. هر کس به اقتضا و با هوش و استعدادش، هنر خود را برای خدمت به فرهنگ حسینی(ع) نشان می‌دهد و بدون تردید همه افرادی که خالصانه و صادقانه و آگاهانه در این دستگاه خدمت می‌کنند، برنده هستند.
ساختار کلی برنامه حسینیه معلی تا حد زیادی مانند سایر نمایش‌های استعدادیابی در تلویزیون است، به این ترتیب که یک گروه داوری یا صحیح‌تر کارشناسان ذکر و مداحی حضور دارند، و صاحبان استعداد، یک به یک بر صحنه حاضر می‌شوند و هنر خود در حوزه آیین‌های عاشورایی را نمایش می‌دهند. اغلب شرکت‌کنندگان نیز در حوزه مداحی و نواخوانی هستند. ذاکران این برنامه نیز به درستی از بین چهره‌های مجرب و صاحب سبک این عرصه تشکیل شده است. کمتر کسی است که نام و صدای سعید حدادیان، مجید بنی فاطمه و... را که در نقش ارزیابان این برنامه حضور دارند، نشنیده است. آنها در کنار راهنمایی و بیان نکته‌های آموزنده به استعدادهای برنامه، خودشان هم گاهی و به بهانه‌ای دمی می‌گیرند و تماشاگران داخل استودیو و بینندگان تلویزیونی را به فیض می‌رسانند. آنها همچنین خاطرات و تجربیاتی برای گفتن دارند که شنیدنی است.
حسینیه معلی با این اقدام خلاقانه، ضمن تدارک برنامه‌ای معنوی و تماشایی و ایجاد فرصت برای ظهور و بروز استعدادهای جوان، جلوه‌گاهی برای آیین‌های عاشورایی در زمینه‌های مختلف هم هست و در این بستر، به فرآیند فرهنگ‌یابی و الگوسازی در زمینه این آیین‌ها هم کار می‌کند. یکی از آسیب‌هایی که نظام فرهنگی ما را تهدید می‌کند، تلاش‌های برنامه‌ریزی شده و آگاهانه دشمنان فرهنگ عاشورایی و بعضا غافلانه، برای تحریف روش‌های سوگواری شهدای کربلاست. بنابراین برنامه‌ای چون حسینیه معلی از این نظر نیز حائز اهمیت است که با حضور استادان این عرصه، سرمشق‌های درست فعالیت در دستگاه عزاداری حسین(ع) را مشخص می‌کند و اشکال صحیح مداحی و نوحه خوانی برای سیدالشهدا (ع) را مطرح می‌سازد.
هر چند همه مردم مخاطب این برنامه هستند، اما بدون تردید مخاطب ویژه این برنامه را باید نسل جدید مداحان و نوگلان حسینی دانست که راه و روش اصیل و صحیح کار در این عرصه را می‌توانند یاد بگیرند و توشه راه خود در این مسیر مقدس را پربارتر سازند.

سعید رضایی - روزنامه‌نگار
ضمیمه قفسه کتاب