افسردگی را در خودتان درمان کنید

افسردگی را در خودتان درمان کنید

افسردگی بزرگ‌ترین بیماری قرن به‌شمار می‌رود و می‌تواند روی شخصیت و عملکرد ما تاثیر‌گذار باشد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 350میلیون نفر در دنیا گرفتار افسردگی هستند‌.

هرکدام از این افراد به یک طریق به افسردگی دچار شده‌اند اما فردی که گرفتار افسردگی می‌شود، ویژگی‌هایی مانند احساس پوچی، اندوه و عدم انجام فعالیت‌های قبلی را دارد‌. این علائم عواقبی را نیز به‌دنبال دارد که می‌توان به کاهش یا افزایش اشتها، احساس کندی، تنبلی یا پریشانی، خستگی به علت پایین بودن انرژی، تمرکز پایین یا عدم‌توانایی در تمرکز و تصمیم‌گیری و فکر به خودآزاری، مرگ یا خودکشی اشاره کرد. 
برخی از کارشناسان بر این باورند که افسردگی یک بیماری مانند انواع سرطان است. نقطه اشتراک این بیماری‌ها این است که چون نمود ظاهری ندارد،  فرد به آن بی‌توجه است و همین بی‌توجهی سبب گسترش پیدا کردن آن می‌شود. در نهایت فرد از یک‌جا به بعد نمی‌تواند آن سبک زندگی که پیشتر بر‌اساس آن زندگی می‌کرده را ادامه دهد و در این مرحله از‌هم پاشیدگی رخ می‌دهد. اما برای از بین بردن افسردگی راه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی پزشکان درمان طبیعی را دنبال می‌کنند. مانند مصرف ویتامین‌های ‌9‌B‌ وB12 ، روغن ماهی و... .
​​​​​​​علاوه بر این قند خون بیمار مدام کنترل می‌شود و از بیمار خواسته می‌شود از یک رژیم غذایی خاص پیروی کند. 
حضور در فعالیت‌های خیرخواهانه در درمان افسردگی تاثیر‌گذار است. تنظیم ساعات خواب و بیداری و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز در این میان تاثیر‌گذار است. تنفس عمیق و یوگا و ورزش نیز مهم است و در بیشتر موارد درمانگران به کتاب خواندن و خواب خوب نیز سفارش می‌کنند.  تغییرات سبک زندگی و تکنیک‌های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری و اجتناب از افسردگی از آنها استفاده کنید. طبق آمارهای اخیر، شخصی که به‌طور منظم ورزش می‌کند، به افت عملکرد در زندگی دچار نمی‌شود همچنین موفقیت‌های کوچکی که فرد در ورزش به‌دست می‌آورد، او را امیدوار و اعتماد به نفسش را تقویت می‌کند.