مرا به یاد داشته باش

مرا به یاد داشته باش

مرگ همواره غافلگیرکننده است، اما در سینما همواره پیش‌زمینه‌هایی برای مرگ قهرمانان وجود دارد، این که در اثری با برهم‌زدن قواعد مرگ‌ها غیرمنتظره‌تر به نظر آید از آن ترفندهای عجیبی است که البته خطری به نام از دست‌دادن مخاطب را به جان می‌خرد.

همیشه استثناهایی وجود دارد اما سینما پر از فیلم‌هایی است که در جهان مرگ، گمشده‌ خود را جست‌وجو می‌کند. چه فیلم‌ ترسناک باشد که لذت‌بردن از آن در گرو جدا‌شدن روح از بدن، آن هم به شیوه‌های کاملا تجربی است و چه یک درام که مرگ کاراکتر در بطن آن رخ می‌دهد، سینما از دیرباز با مشکلات اولیه‌ انسان‌بودن دست و پنجه نرم کرده و با مفهوم وجودی مرگ به شکل مستقیم رو‌به‌رو شده است. در حالی که در فیلم‌های دراماتیک و برخی دیگر از آثار ژانر‌های ملایم‌تر، صحنه‌های مرگ با آرامش مدیریت می‌شود، تنش اجتناب‌ناپذیر موجود در فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور می‌خواهد مخاطب را با مرگ ناگهانی غافلگیر کند و جهت روایت را با فاصله‌‌ای کوتاه به کلی عوض کند در حالی که ما هنوز با بحران قبلی کنار نیامده‌ایم. این صحنه‌های مرگ معمولا از به‌یاد‌ماندنی‌ترین سکانس‌ها هم هستند؛ چه از ناکجاآباد پیدای‌شان شود و چه با به یک تغییر حس و حال غیرمنتظره گره خورده باشد. نگاهی داریم به برخی از عجیب‌ترین و شوکه‌کننده‌ترین مرگ‌های سینمایی که سبب شده‌ مخاطبان سر جایشان یخ بزنند بدون این که بدانند بعد از این فیلم آنها را به کدام سمت می‌کشاند.

پس از خواندن بسوزان 
برادران کوئن شماری از بهترین فیلم‌های سینما را ساخته‌اند که از میان آنها می‌توان به «جایی برای پیرمرد‌ها نیست»، «لبوفسکی بزرگ» و «فارگو» اشاره کرد. این فیلم از آنها یعنی «بخوان و بسوزان» اثری است که به ندرت از آن سخنی به میان می‌آید. با این حال شیطنت این اثر کمدی - جنایی یک آشوب واقعی است که به مدد حضور بازیگرانی مثل برد پیت، فرانسیس مک‌دورمند، جان مالکوویچ، جورج کلونی، تیلدا سوینتن و ریچارد جنکینز است. اما مرگ ناگهانی فیلم زمانی فرا می‌رسد که کاراکتر خوش‌مشرب برد پیت به اسم چاد فلدهایمر توسط شخصیت هری با بازی جورج کلونی با شلیک گلوله کشته می‌شود، در حالی که خودش را در خانه‌ او پنهان کرده بود. برادران کوئن با این کار به پای خودشان نیز شلیک کردند چون تا آن لحظه از فیلم کاراکتر چاد محرک اصلی پیشرو فیلم بود. 

دریای آبی عمیق 
فیلمی بد و شاید حتی مسخره که اغراق نیست بگوییم نامزد اول تمشک طلایی می‌شد باشد. این فیلم فقط و فقط برای یک چیز شناخته می‌شود و آن هم مرگ کاراکتر راسل فرانکلین با بازی ساموئل ال.جکسون است. این فیلم ماجراجویی علمی- تخیلی که با بودجه کم ساخته شده و به شدت بی‌کیفیت است! داستان گروهی از دانشمندان در یک مرکز تحقیقاتی ایزوله را روایت می‌کند که سه کوسه تشنه به خون به آنها حمله می‌کنند و در کنار ساموئل ال.جکسون، استلان اسکارشگورد، توماس جین و ال‌ال کول‌جی در آن بازی کرده‌اند. مرگ ناگهانی فیلم هنگامی رخ می‌دهد که راسل در حال ارائه‌ سخنرانی شور‌انگیزی است و یک کوسه‌ کامپیوتری ورقلنبیده او را از صفحه‌ نمایش می‌قاپد! فیلمی بسیار بد اما همراه با یک مرگ لحظه‌ای به یاد‌ماندنی.

داستان عامه پسند
کوئنتین تارانتینو عاشق بدنام خشونت و خون‌ریزی است و تقریبا تمامی فیلم‌هایش لااقل یک صحنه بزن و بکوب دیوانه‌وار در خودش دارد. یکی از ناگهانی‌‌ترین مرگ‌ها در فیلمی از او رخ می‌دهد که برنده‌ نخل طلای کن شده است، آن هم وقتی که ماروین (با بازی فیل لامار) توسط آدمکش بی‌عرضه وینسنت وگا (با بازی جان تراولتا) کشته می‌شود، وقتی که داشت با آدم دست راستش جولز وینفیلد (با بازی ساموئل ال. جکسون) در جاده رانندگی می‌کرد. تارانتینو به این سکانس که یکی از لحظات غیرمنتظره‌‌ فیلم بوده و از قضا بی‌رحمانه نیز است، اندکی چاشنی کمدی می‌پاشد و آن را به لحظه‌ای ماندگار در فیلم محبوب منتقدان خود تبدیل می‌کند. آن‌قدر که حالا برای اهالی سینما به نمادی از سینمای این کارگردان تبدیل شده است.

موروثی
این فیلم یک جواهر نادر میان آثار ترسناک دهه‌ اخیر است، آن هم به دلیل داستان اصیل وحشتناک و یگانه‌ خود. داستان هراس‌انگیز آری آستر درباره‌ خانواده‌ای است که با مرگ مادربزرگ زن‌سالار خود مواجه می‌شوند. با این حال این خانواده زمانی برای سوگواری ندارند به این دلیل که حوادث ناراحت‌کننده‌ای پشت طبیعت اسرار ‌آمیز مادربزرگ ماجرا نهفته است. به عنوان یک فیلم ماورای طبیعی و روان‌شناختی، «موروثی» خونریزی را در حداقل مقدار خود نگه می‌دارد و به جایش مخاطبان خود را با وارد‌ساختن تنش ناگهانی می‌ترساند. اما بزرگ‌ترین غافلگیری فیلم تصویری از یک کشتار است، جایی که جوان‌ترین عضو خانواده به اسم چارلی با پایانی ظالمانه روبه‌رو می‌شود. فیلم آن طور که باید و شاید دیده نشد اما مرگ شخصیت اصلی فیلم یکی از به یادماندنی‌ترین مرگ‌های سینمایی است.