پشت پای اسرائیل به نتایج نشست «عقبه»

تکرار تجربه شکست‌خورده مذاکره با رژیم‌صهیونیستی

پشت پای اسرائیل به نتایج نشست «عقبه»

تاریخ مذاکرات تشکیلات خودگردان و صهیونیست‌ها، تاریخی مملو از نقاط تاریک و سراسر شکست است اما با وجود این هر چند وقت یک‌بار شاهد تکرار تجربیات ناکام گذشته از سوی مقامات تشکیلات خودگردان هستیم.

این اتفاق با وجود هشدار گروه‌های مقاومت درباره بی‌نتیجه بودن چنین نشست‌هایی، روز یکشنبه بار دیگر رخ‌داد و نشست امنیتی پنج‌جانبه‌‌ای در یکی از هتل‌های شهر العقبه اردن تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور هیأت‌های بلندپایه از تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم‌صهیونیستی و با مشارکت مصر و اردن و تحت نظارت آمریکا برگزار شد اما خلف‌وعده صهیونیست‌ها که به فاصله چند ساعت از پایان نشست انجام شد بار دیگر نشان داد که از طریق مذاکره نمی‌توان هیچ مشکلی را در ارتباط با رژیم‌صهیونیستی حل کرد. 
     
اهداف محرمانه آمریکا
به گفته منابع امنیتی، هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا در کرانه‌باختری و نوار غزه، ریاست نشست العقبه را بر عهده داشت. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، سناریوی آمریکا از برگزاری این نشست، تحویل مجدد اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان با کمک مصر، تعقیب و پیگرد گروه‌های مسلح جدید در اردوگاه‌ها و روستاهای شمالی کرانه باختری و پاکسازی یا بازداشت نیروهای مقاومت فلسطین است.براساس این گزارش، نشست روز یکشنبه دارای اهداف محرمانه غیراعلامی به‌منظور تدوین یک طرح برای پایان‌دادن به فعالیت گروه‌های مسلح بدون مجوز در شهرهای کرانه‌باختری و نیز ممانعت از توسعه فعالیت‌های آنها و تمرکزشان بر شهرک‌ها، روستاها و اردوگاه‌های شمالی کرانه‌باختری بوده است.
     
عهدشکنی سریع صهیونیست‌ها
با وجود ادعاهایی که صهیونیست‌ها در بیانیه پایانی این نشست مطرح کردند ازجمله توقف شهرک‌سازی و توافق بر سر کاهش تنش، مسئولان صهیونیستی فقط چند ساعت بعد از این بیانیه، دبه کردند و امتیازاتی که تشکیلات خودگردان برای آنان قائل شده بود، برای‌شان کافی نبود.خبرگزاری رویترز به نقل از بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم‌صهیونیستی گزارش داد که وی با تعلیق فعالیت‌های مربوط به شهرک‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری موافقت نخواهد کرد.براساس توافق رام‌ا... و تل‌آویو، طرفین متعهد شدند «اقدامات یکجانبه را از سه تا شش‌ماه متوقف کنند. اسرائیل نیز متعهد شده است بررسی احداث هرگونه شهرک جدید را به مدت چهار ماه متوقف کند.»ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی ضمن رد توافق‌هایی که در العقبه اردن حاصل شد، گفت: آنچه در اردن رخ داد، در اردن نیز باقی می‌ماند.
     
پیش‌بینی درست گروه‌های مقاومت
گروه‌های مقاومت فلسطینی پیش از برگزاری این نشست با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن آن، این نشست را خنجری از پشت به ملت فلسطین و خیانت به خون شهدا دانستند. در بیانیه گروه‌های فلسطینی آمده است که مشارکت تشکیلات خودگردان و برخی طرف‌های عربی در این نشست جز خفت‌وخواری نتیجه‌ای برای آنان نخواهد داشت. گروه‌های فلسطینی همچنین در نشستی که یکشنبه در غزه برگزار شد، برگزاری نشست امنیتی عقبه در اردن را بررسی کردند.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل