مشارکت عربستان و امارات در رزمایش دریایی آمریکا

اخبار

مشارکت عربستان و امارات در رزمایش دریایی آمریکا

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا از آغاز رزمایش نیروهای آن با مشارکت ۵۰کشور از‌جمله عربستان سعودی، امارات و مصر خبر داد.

در بیانیه نیروهای دریایی آمریکا آمده است که محدوده اجرای این رزمایش آب‌های خلیج‌فارس، دریای مکران، دریای سرخ، خلیج عمان، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقاست.این رزمایش تا اواسط مارس آینده ادامه خواهد داشت و کشورهایی از منطقه غرب آسیا در آن مشارکت دارند.به نوشته وبگاه الخلیج اونلاین، 7000نیرو و ۳۵ناو در این تمرینات مشارکت دارند و تمرکز آن بر پنج حوزه اصلی اعم از فرماندهی، کنترل مشترک، سیستم‌های کنترل از راه‌ دور، تدابیر مربوط به مین‌روبی و تکمیل هوش مصنوعی است.این دومین تمرین بزرگ آمریکا در منطقه طی یک ماه است.

تایید کاندیداتوری بایدن از سوی همسرش
جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد که همسرش برای دور دوم ریاست‌جمهوری خود نامزد خواهد شد.
جیل بایدن در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی ضمن رد تحلیل‌ها درباره احتمال انصراف همسر ۸۰ ساله‌اش از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ گفت که او به‌زودی آغاز کارزار تبلیغاتی خود را اعلام می‌کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، وی در این‌باره توضیح داد: «البته که من از نامزد شدن جو حمایت می‌کنم. او چند بار باید بگوید که در انتخابات شرکت می‌کند تا شما باور کنید؟» پیش از این کارین ژاپن ـ پی‌یر، سخنگوی کاخ‌سفید با بیان این‌که رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد برای دوره دوم هم نامزد انتخابات شود، گفته بود که فعلا این مسأله را رسمی اعلام نکرده است. این در حالی است که بر‌اساس یک نظرسنجی جدید، بیش از نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی نه بایدن و نه ترامپ را به‌عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ نمی‌خواهند.

وعده عضویت اوکراین در ناتو در بلند‌مدت
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست خبری با سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند در جریان سفر به این کشور، گفت: «متحدان ناتو توافق کرده‌اند که اوکراین به عضویت ائتلاف ما درآید اما در عین حال این یک چشم‌انداز بلندمدت است» و سپس مدعی شد «مسأله فوری این است که اوکراین در برابر تهاجم روسیه یک کشور مستقل باقی بماند.»
استولتنبرگ در ادامه سخنانش، بار دیگر مدعی شد فنلاند و سوئد به تعهدات خود برای عضویت در ناتو عمل کرده‌اند. این در حالی است که ترکیه همچنان با عضویت این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی به‌دلیل محقق نشدن شروط آنکارا مخالف است.