دو نمایش برای حمایت از کودکان خوی

دو نمایش برای حمایت از کودکان خوی

میثم یوسفی این روزها دو نمایش «شکوفه‌های بهاری» و «عمو نوروز اومده» را در فرهنگسرای نیاوران و پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد. دو نمایشی که گرچه یک داستان را روایت می‌کند اما از شکل اجرا و گروه اجرایی کاملا متفاوت است.

او در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: باتوجه به این‌که این اثر تاریخ مصرف دارد و امکان اجرای آن تا اوایل نوروز است؛ لذا تصمیم گرفتیم برای ارتباط بیشتر با مخاطب، نمایشنامه را با دو اسم، دو شکل اجرا، دو گروه و در دو مکان مختلف روی صحنه ببریم.
وی افزود: داستان نمایش درباره دو بازیگر و بازی‌ساز است که در فکر نقل و روایت قصه جدیدشان به قصه نوروز می‌رسند و تصمیم می‌گیرند در ارتباط با نوروز روایت کنند. آنها در طول اجرای این نمایش رسم و رسوم نوروزی مثل خانه‌تکانی، قاشق‌زنی، چهارشنبه‌سوری، فلسفه هفت‌سین و... را در قالب نمایش آیینی سنتی ایرانی و با شخصیت‌های ننه‌سرما، جاحی‌فیروز و عمو نوروز معرفی می‌کنند.
یوسفی در پاسخ به این سؤال که شناخت رسوم و فولک‌های ایرانی چه تاثیری در روند فرهنگسازی کودکان دارد، گفت: ما ایرانی‌ها جماعت قصه‌گو و قصه‌شنویی هستیم. دوست داریم برای‌مان قصه بگویند و به نظرم جای این فضا در جامعه امروز خالی است. در گذشته قهوه‌خانه‌ها محفل نقالی و پرده‌خوانی بود و روایت جاری بود، همین موضوع ضمن سرگرم کردن مردم، فضای فرهنگسازی را ایجاد می‌کرد. از طرفی رسوم در جای‌جای کشور اجرا می‌شد و فضای شادی در ایام نوروز وجود داشت. متاسفانه امروز با ورود به مدرنیته، حضور تلویزیون، سینما و از همه بدتر ورود به فضای مجازی، جای این رسوم خالی شده است. رسومی که بی‌شک علاوه‌بر شادی‌آفرینی، نقش بسیار خوبی در ایجاد حس همدلی، دوستی‌ها و ارتباط میان فردی داشت. به همین دلیل هم بارها گفته‌ام که این نمایش برای همه مردم جامعه از هفت تا 70‌سال است و به نظرم مردم باید این کار را ببینند.
یکی از اقدامات بسیار ارزشمند میثم یوسفی در حاشیه این نمایش، جمع‌آوری هدیه‌های نوروزی برای کودکان شهر خوی است. وی درباره این اقدام نیز گفت: با توجه به این‌که عمو نوروز پیام‌آور و شادی‌آور است، احساس کردم بهترین زمان برای ادای دین به مردم است. به عنوان یک هنرمند وظیفه و رسالت اجتماعی‌ام حکم می‌کرد تا در حد توان به این عزیزان کمک کنم. لذا تصمیم گرفتم بعد از هر اجرا از مردم بخواهیم برای حمایت از خردسالان و کودکان خوی، هدیه‌هایی اعم از عروسک، اسباب‌بازی، لباس و ... به ما بدهند. ما بعد از پایان اجراها، به خوی می‌رویم و ضمن اجرای نمایش این هدیا را به این عزیزان اهدا می‌کنیم. من برای کمک به مردم خوی شماره حساب ندادم، بلکه از مردم می‌خواهم پول‌های اهدایی را به شماره‌حساب خیریه‌ای که هادی حجازی‌فر در خوی معرفی کرده و همچنین شماره‌حساب خیریه‌ای که استاد پرویز پرستویی و پهلوان رسول خادم اعلام کرده‌اند، واریز کنند. درحقیقت من معرف و رابط بین مردم و اهالی خوی هستم که این هدایا به دست‌شان برسد. وی در ادامه این گفت‌و‌گو از حضور هنرمندان مطرح در آخرین اجرای نمایش‌ها خبر داد و گفت: در هماهنگی با دو تماشاخانه شهرزاد و فرهنگسرای نیاورران، قرار است یک برنامه ویژه در کنار اجرای نمایش داشته باشیم. در این برنامه هنرمندان مطرح دعوت می‌شوند و کمک‌ها و هدایای خانواده‌ها برای کودکان زلزله‌زده خوی گردآوری‌می‌شود.