آمریکا نگران افشا شدن مذاکرات محرمانه با ایران است

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

آمریکا نگران افشا شدن مذاکرات محرمانه با ایران است

عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات و سفیر پیشین ایران در مجارستان در گفت‌و‌گو با جام‌جم  درباره اظهارات انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که گفته ما می خواهیم تا برجام راهمچنان روی میز نگه داریم و تمامی کانال ها را باز نگه داشته ایم، اظهار داشت: توافق هسته‌ای نیاز آمریکاست اما از آنجایی که خود را در برابر افکار عمومی و همچنین مخالفان ایران پاسخگو می‌داند به محرمانگی روی آورده و تلاش دارد‌ به هدف نهایی خود یعنی توافق با جمهوری اسلامی برسد.

استاد ژئوپلتیک دانشگاه درباره ماهیت سفر وزیر خارجه عراق به واشنگتن و انتقال پیام‌هایی درباره توافق به ایران گفت: فؤاد حسین نتیجه گفت‌و‌گوهای خود با مقامات آمریکایی را با همتای ایرانی در میان گذاشته است و  طبعا زمانی که او در واشنگتن بود یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گوهای او با آمریکایی‌ها مسأله ایران و توافق هسته‌ای بوده ‌و او زمانی که به تهران آمد نتیجه مذاکرات را با آقای امیرعبداللهیان در میان گذاشت.
   
سکرت‌بازی آمریکایی‌ها
سفیر پیشین ایران در نروژ درباره تناقض رفتاری مقامات ایالات متحده تصریح کرد: آنچه که مسلم است آمریکایی‌ها چندان تمایلی به رسانه‌ای شدن گفت‌و‌گو‌های واسطه‌ای خود با ایران ندارند و دلیل آن هم مشخص است. آنها از‌سوی برخی از جریان‌ها و گروه‌های آمریکایی و اروپایی و همچنین جریان‌های مخالف و اپوزیسیون جمهوری اسلامی تحت فشارند تا با ایران به توافق نرسند‌.فرجی‌راد بحران اوکراین و استمرار آن را از دیگر عوامل وجود پاره‌ای از مخالفت‌ها در عرصه افکار‌عمومی برای رسیدن توافق با جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: آمریکا حل مسأله ارسال پهپادها از سوی ایران به روسیه را به لحاظ رسانه‌ای به‌عنوان یکی از شروط مهم عنوان کرد تا از سوی افکار‌عمومی اروپا،‌ آمریکا و اوکراین در مظان این اتهام قرار نگیرد که ایالات متحده وارد گفت‌و‌گو با ایران شد بدون این‌که این مسأله را حل و فصل کند.
وی با اشاره به سیر گفت‌و‌گوهای با‌واسطه میان ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: تردیدی در اصل این مذاکرات میان تهران و واشنگتن با نقش‌آفرینی میانجیگران نیست و همواره اخباری درباره توافق‌های طرفین درباره موضوعاتی مثل آزادی زندانیان دو کشور منتشر می‌شود و طبیعی است که در کنار آن پیام‌هایی درباره گفت‌وگو‌های هسته‌ای مطرح می‌شود اما جریان‌ها و گروه‌های مخالف، می‌خواهند سیر گفت‌و‌گو‌های با‌واسطه و پیام‌های طرفینی حالت سکرت و محرمانه داشته باشد تا موضوع توافق به مرحله تثبیت‌شده‌تری برسد.
   
آمریکا ناگزیز از توافق است
این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل هدف نهایی آمریکایی‌ها را تلاش برای رسیدن به توافق با ایران دانست و گفت: ایالات متحده ناگزیر از توافق است چون به‌هر صورت جنگ بزرگی بین روسیه و اوکراین به‌راه افتاده و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بحران در منطقه دیگری ایجاد شود و از سویی دیگر موضوع افزایش غنی‌سازی از سوی ایران هم مطرح است که باعث تشدید نگرانی‌های مقامات آمریکایی شده است.
   
نقش واسطه‌ای میانجیگران
وی نقش‌آفرینی میانجیگران متعدد را نشانه دیگری از ارسال و انتقال پیام‌های طرفینی دانست و تصریح کرد: دولت‌هایی مثل عمان، قطر و عراق‌ در این رابطه کار خاصی را دنبال می‌کنند. عمانی‌ها از ابتدا درباره موضوع آزادی‌ زندانیان کار کردند و البته نتیجه تلاش‌های آنها مثبت بوده است. تمرکز قطری‌ها روی آزادسازی‌ اموال بلوکه شده ایران و مذاکرات هسته‌ای بوده و به‌تازگی عراق هم به جمع میانجیگران اضافه شده و نقش پیام‌رسان را بین تهران و واشنگتن ایفا می‌کند.