تصمیم فوتبالی غیرفوتبالی‌ها

واکنش کارشناسان به یک انتخاب مهم برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال

تصمیم فوتبالی غیرفوتبالی‌ها

در روزهای پایانی اسفندماه1401، افکار عمومی در ایران منتظر انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی فوتبال است.

مهدی تاج رئیس و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال سه‌شنبه گذشته تشکیل جلسه دادند و حدود سه ساعت در این باره به بحث و گفت‌وگو نشستند. آنها علاوه بر بررسی رزومه مربیان خارجی، نیم‌نگاهی به مربیان ایرانی داشتند. کارشناسان فوتبال در ایران اعتقاد دارند فدراسیون حداقل تا جام ملت‌های 2023 در کشور قطر باید به مربی داخلی فرصت دهد، چراکه شرایط برای امضای قرارداد با مربیان درجه یک خارجی مهیا نیست. 

افزایش چشمگیر نرخ ارز در روزهای گذشته، به اضافه مشکلات ریز و درشت برای انتقال پول به حساب مربیان خارجی، از جمله دلایل جذب نکردن مربیان خارجی، برشمرده می‌شود. بدون شک سرمربی خارجی برای حضور در ایران بالای 800 هزار یورو دستمزد می‌خواهد. هزینه ارزی دستیاران او، بلیت‌های رفت و برگشت، هزینه زندگی در تهران، مالیات و... از جمله موارد دیگری است که می‌تواند کادر فنی 150 تا 200 میلیاردی برای تیم‌ملی بتراشد. در طرف مقابل فدراسیون فوتبال در بدترین اوضاع مالی چند سال گذشته خود به سر می‌برد. در آخرین مکاتبات با فیفا مشخص شد امکان پرداخت پول‌های ایران به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه نه به فدراسیون که حتی به شخص ثالث هم امکانپذیر نیست. به همین دلیل مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال تلاش کرد از دولت کمک بگیرد. این درخواست نشان می‌دهد او گزینه بعدی نیمکت را انتخاب کرده و فقط می‌خواهد پول قراردادش را جور کند. هدف تاج از دیدار با معاون اول رئیس جمهور، کمک به تامین هزینه قرارداد 4 ساله مربی مدنظر بود، نه پرداخت فقط یک سال از قرارداد او. مخبر نیز اعلام کرد باید تاج با حمید سجادی وزیر ورزش در این باره رایزنی و گفت‌وگو کند. انتخاب مربی خارجی در این شرایط، همه جوره برای فدراسیون هزینه‌ دارد. افکار عمومی هم ترجیح می‌دهند مربی خارجی بیاید ولی با توجه به بحران‌های عجیب و غریب در قرارداد ویلموتس، هراس آن را دارند که مبادا این مشکل دوباره به وجود بیاید. کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند مهدی تاج و اعضای هیات رئیسه نباید ریسک کنند....

خارجی خوب نمی‌شود، پس ایرانی
حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم‌ملی که با حضور او ایران جام‌جهانی 1978 را تجربه کرد، همواره اعتقاد داشته باید به گزینه‌های داخلی اعتماد شود. مهاجرانی این بار هم می‌گوید: «ما مربیان خوبی در داخل ایران داریم که اگر مورد حمایت قرار گیرند، می‌توانند به تیم‌ملی کمک کنند. من می‌گویم مربی داخلی بگذارند ولی به شرط آن‌که به اندازه مربی خارجی از او حمایت کنند. این اشتباه است که انتخاب ما داخلی باشد ولی حمایت نکنیم. در آن صورت بهتر است سر وقت خارجی‌ها برویم. باید تکلیف‌مان را با خودمان روشن کنیم. شما ببینید ژاپن در جام‌جهانی با مربی داخلی‌اش چه نتیجه‌ای گرفت؟ جذب مربیان تراز اول جهان خوب است اما ما اصلا شرایط‌‌شان را داریم؟ بهتر است خودمان را زیاد سرکار نگذاریم.» 
این موضوعی است که پرویز مظلومی هم به آن اشاره می‌کند. مربی اسبق تیم‌ملی که در دوره‌ای هدایت تیم‌ملی ب ایران را برعهده داشت، در تکمیل حرف‌های مهاجرانی اضافه می‌کند: «این‌که ما مدام انتخاب مربی را عقب بیندازیم فقط وقت تلف کرده‌ایم. من هم می‌گویم بله، مربی درجه یک خارجی خوب است. مگر می‌شود بگوییم نه؟ اما مربی آوردن شرایطی دارد. الان ما می‌توانیم بهترین‌ها را بیاوریم؟ خیر. نه پولش را داریم و نه شرایطش را. بنابراین باید به مربیان داخلی اعتماد کنیم. من یک درخواست از هیات رئیسه و آقای تاج دارم. مگر قرار نیست تیم‌ملی اوایل فروردین اردو داشته باشه؟ خواهش می‌کنم سریعتر سرمربی را معرفی کنند. گزینه‌های خوبی در داخل داریم. هم تجربه دارند و هم به لحاظ فنی می‌توانند به تیم‌ملی کمک کنند. جواد نکونام در این چند سال نشان داده چقدر توانمند است. تا جایی که می‌دانم بازیکنان تیم‌ملی هم با او رابطه خوبی دارند. امیر قلعه‌نویی هم جزو با تجربه‌ترین مربیان ماست و کارش را بلد است. به نظرم او هم می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد.» 

انتقاد از هیات رئیسه
فدراسیون فوتبال چندی قبل یک «شو» بزرگ راه انداخت و از مربیانی چون نکونام، مجیدی، قلعه‌نویی، تارتار و حسین فرکی خواست تا برنامه خود را برای حضور در تیم‌ملی اعلام کنند. ناگفته پیدا بود نام تارتار فقط به این دلیل در لیست گنجانده شده که پرسپولیسی است! این روش کار با انتقادات زیادی مواجه شد. تاج و همکارانش شاید می‌دانستند مربیان ایرانی موضع منفی نشان می‌دهند و انصراف می‌دهند تا راحت‌تر بتواند گزینه خارجی‌اش را بیاورد. 
ابراهیم قاسمپور که در گذشته عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال بود با انتقاد شدید از این روش می‌‎گوید: «سالیان سال است که تصمیم‌های اشتباه در فدراسیون می‌گیرند. در هیات رئیسه غیر از میرشاد ماجدی که خودش فوتبالی بوده، شما چند نفر فوتبالی می‌بینید؟ خودشان هم گاهی شوخی می‌کنند که ما عکس با شورت ورزشی نداریم! اکثر آنها با زد و بند به هیات رئیسه راه پیدا کرده‌اند. حداقل در زمان چنین انتخاب‌های مهمی، خود‌رای نباشند و اجازه دهند ریش سفیدها هم نظر بدهند. الان شرایط برای حضور مربی خارجی مهیا نیست. من هم مثل خیلی از کارشناسان از حضور مربی درجه یک در کشور استقبال می‌کنم ولی شرایط جور نیست. باید مربی ایرانی انتخاب کنیم و حداقل تا جام ملت‌ها به او فرصت دهیم. من اسم نمی‌آورم ولی هرکسی که کاندیدا شده، توانمند است. گزینه‌های دیگری هم می‌شد در لیست باشند. باید سریعتر سرمربی تیم‌ملی را انتخاب کنند و اینقدر زمان را نکشند.» 
پرویز مظلومی هم با دفاع از حرف‌های قاسمپور، هیات رئیسه را شایسته انتخاب سرمربی تیم‌ملی نمی‌داند: «کدامیک از آنها فوتبالی هستند؟ برای چنین انتخابی باید از افراد با‌تجربه سوال شود. قبلا کمیته فنی بود الان معلوم نیست چه بر سر این کمیته آمده؟ اجازه دهند آدم‌های کاربلد در این باره تصمیم بگیرند. نمی‌شود آدم‌های غیرفنی تصمیم گیرنده باشند. آخر سر اتفاقات خوبی نمی‌افتد.» 

یا نکونام یا خارجی
کارشناسان و مربیان فوتبال اکثرا می‌گویند زمان انتخاب یک گزینه ایرانی برای نیمکت تیم‌ملی فرا رسیده است. سخنگوی فدراسیون روز سه‌شنبه گفت تا 20 اسفندماه سرمربی انتخاب می‌شود. تاج گویا روی «مورایس» سرمربی سپاهان هم نظر مثبتی دارد. دیروز محمدرضا ساکت مدیرعامل این باشگاه گفت تمرکز مربی پرتغالی فقط روی بازی‌هایی است که تیمش در پیش‌ دارد. به نظر می‌رسد او و یکی دو گزینه دیگر، در تیررس فدراسیون هستند. اگر به هر دلیلی سرمربی خارجی جذب تیم‌ملی نشود، در آن صورت به احتمال فراوان جواد نکونام این پست را قبول خواهد کرد.

​​​​​​​سعید اکبری - گروه ورزش