رونمایی از «سلام فرمانده 2» به بهانه نیمه‌شعبان

گفت‌وگوی «جام‌جم» با حجت‌الاسلام نعیمی، تهیه‌کننده سرود

رونمایی از «سلام فرمانده 2» به بهانه نیمه‌شعبان

شاید کمتر کسی در این سرزمین باشد که سرود «سلام‌فرمانده» به گوشش نرسیده باشد. این سرود به قدری دیده و شنیده شد که حتی بسیاری آن را در حال‌وهوای خود هم زمزمه می‌کنند.

نیمه‌شعبان پارسال بود که نماآهنگ «سلام‌فرمانده» با صدای ابوذر روحی، آهنگسازی مهیار طالبی و شعر سیدمهدی بنی‌هاشمی در لنگرود اجرا شد. پس از آن در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز امسال این سرود برای نخستین بار از شبکه‌های سیما منتشر شد که در همان گام اول با مضمون ساده و دلنشینی که داشت به دل مردم نشست. 

اگرچه مخاطب سنی این اثر «دهه‌نودی‌ها» بودند اما شور و شوق و هیجان این سرود باعث شد که بزرگ‌ترها هم با کودکان همصدا شوند. نوای حماسی این سرود که با حرکات فیزیکی درهم‌آمیخته و همچنین محتوای آرمانی آن که برآمده از فرهنگ مهدویت است از شاخصه‌های اصلی این سرود است. سرود مذهبی سلام‌فرمانده»کاری از گروه «ماح» مخفف «ملت امام‌حسین(ع)» است. گروه ماح سال گذشته مقارن با سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی با هدف تربیت نسل دهه 90 که در معرض جنگ‌نرم دشمن هستند راه‌اندازی شد و تا امروز در کار خود موفق بوده است.  
استقبال کودکان‌ونوجوانان در شهرهای مختلف از سلام‌فرمانده، رسانه‌های ضدانقلاب و برخی رسانه‌ها و جریانات داخلی را به واکنش واداشت تا با دستاویز قرار دادن شایعاتی، روند موفقیت آن را کند کنند که در نهایت موفق نشدند. این سرود به انگلیسی، عربی، اردو، هندی، ترکی‌آذربایجانی و لری ترجمه شده ‌است. همچنین چند نسخه عربی این سرود ازجمله «سلام یامهدی» که توسط مؤسسه تلاوت و ترتیل امام‌حسین(ع) در کویت به خوانندگی محمد غلوم ساخته شده‌ و نسخه لبنانی آن هم با عنوان امام‌زمانی توسط انجمن پیشاهنگی امام‌مهدی در لبنان ساخته شده و مورد استقبال قرار گرفته. 
به گفته المنار، سرود سلام‌فرمانده به شکل تأثیرگذاری در کشورهای مختلفی نظیر سنگال، ترکیه، فلسطین، سوریه، عراق و بحرین و پاکستان به زبان‌های مختلف منتشر شده‌ است. 
در بخشی از ترانه این سرود آمده: «عشق جانم امام زمانم، دنیا بدون تو معنایی نداره، عشق روزگارم، وقتی که تو باشی، دنیامون بهاره، سلام فرمانده، سلام از این نسل غیور جامانده، سلام فرمانده، سیدعلی دهه نودی‌هاشو فراخوانده، عهد می‌بندم روزی عاشقت بشم، عهد می‌بندم حاج‌قاسمت بشم ...». 
متن سلام‌فرمانده خطاب به حجت‌بن‌الحسن مهدی‌موعود(عج) است و مضمون قسمت‌هایی از آن این است که رهبر معظم انقلاب دهه‌نودی‌های ایران را فراخوانده تا مانند میرزاکوچک‌خان‌جنگلی قیام کنند. در زمان انتشار این سرود رهبر انقلاب با استقبال از آن گفتند: «در سرودی که این روزها پخش شده و سلام به بقیه‌ا... است ببینید مردم چه کار دارند می‌کنند و ابراز ارادت می‌کنند. ما اول انقلاب این فعالیت‌ها و اجتماعات مذهبی را نداشتیم.»
امروز دیگر به جرات می‌توان گفت که سرود سلام‌فرمانده، به‌عنوان الگوی رسانه‌ای و موسیقایی در سطح ملی و حتی بین‌المللی مطرح شده است. این اثر با سرودهای قدیمی گذشته متفاوت است و با تولیداتی مانند مداحی استودیویی که موافقان و مخالفان بسیار هم دارد، متمایز است. 
حجت‌الاسلام سعید نعیمی، تهیه‌کننده سلام فرمانده 2 با تاکید بر دستگیری و هدایتگری حضرت ولی‌عصر(عج) در تمامی مراحل ساخت این سرود به جام‌جم می‌گوید: ما در گروه ماح هدف‌مان این است که با تولید آثار فرهنگی، جامعه را برای ظهور آقا امام‌زمان(عج) آماده کنیم. بنابراین آتش‌به‌اختیار و مردمی با نام خدا کارمان را شروع می‌کنیم و جلو می‌رویم. برای ساخت سلام فرمانده 2 هیچ هراسی نداشتیم که مثلا ساخت سری دوم این نماآهنگ، سری اول آن را زیر سؤال ببرد. ما برای دیده‌شدن هیچ‌وقت کاری انجام ندادیم. اقبال سلام‌فرمانده1 را هم مرهون لطف و نگاه آقا امام‌زمان(عج) هستیم. خود حضرت اخلاص و نیت پاک بچه‌های کار را دیدند و دست‌مان را گرفتند. برای سلام‌فرمانده 2 هم مجددا با همان نیت قبلی آغاز به کار کردیم و تا ایشان را داریم از هیچ چیز نمی‌ترسیم. 
او ادامه می‌دهد: هنوز فکری برای ساخت سلام فرمانده 3 نکردیم. به امید خدا سرود سلام فرمانده 2 که پخش شد راجع به سرودهای بعدی آن فکر خواهیم کرد. 
او می‌گوید: مجموعه ماح در بسیاری از استان‌ها نمایندگی دارد. نماینده‌های ما در استان‌ها ثبت‌نام‌ها را انجام دادند. هر استانی حداقل 313 نفر ثبت‌نامی را داشت. البته بعضی از استان‌ها چون تهران، قم، گیلان و... استقبال افراد بیشتر بود و بنابراین افراد بیشتری جذب این مجموعه شدند. تمام گروه نماآهنگ سلام فرمانده1 در سری دوم آن حضور دارند. تصویربرداری نماآهنگ سلام فرمانده 2 طی دو روز اول و دوم اسفند در مسجد مقدس جمکران انجام شد که برای اولین بار فردا (جمعه 12 اسفند) ساعت 20 از شبکه سه سیما رونمایی خواهد شد. 
حجت‌الاسلام نعیمی درباره سابقه کاری گروه ماح توضیح می‌دهد: گروه ماح آثار متعددی را تولید کرده. ازجمله «رفیق شهیدم 1» که برای سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی بود و سری دوم همین مجموعه که برای شهدای حادثه مسجد گوهرشاد شیراز تهیه شد. همچنین اثر «هیات دهه‌نودی‌ها» را در اربعین داشتیم و اثر «مرد ‌میدان» که هنوز زیاد روی آن کار نکردیم. 
او در پایان خاطرنشان می‌کند: بعضی‌ها به من خرده می‌گیرند که به‌عنوان روحانی چرا وارد کار موسیقی شدم اما به‌هرحال نیاز جامعه ما این است و طبع فرزندان ما با موسیقی آمیخته شده. بنابراین با ابزاری که وجود دارد باید حرکت تبلیغی مناسب نسبت به نیاز کودک انجام دهیم چراکه اگر این نیاز را برطرف نکنیم فرزندمان در مسیر نادرست گام برمی‌دارد. در این راستا تمام ارگان‌های انقلابی باید آتش‌به‌اختیار وارد عمل شوند و منتظر دستور بخش‌نامه‌ای نباشند. وقتی ما در گروه ماح با اخلاص دست به تولید سلام فرمانده 2 زدیم، شبکه سه سیما و شخص آقای علی فروغی از ما حمایت معنوی کردند و مسئولیت پخش آن را برای نخستین بار در شبکه سه به عمل آوردند. 
علی فروغی، مدیریت شبکه سه یک جوان انقلابی هستند که درک عمیقی نسبت به انقلاب دارند. حتی در سلام فرمانده 1 و آثار دیگری هم ایشان از گروه ما حمایت کردند. قطعا اگر حمایت علی فروغی و همکاران‌شان در شبکه سه نبود سلام فرمانده 1 تا این اندازه در داخل و خارج از ایران پخش نمی‌شد و مورد توجه قرار نمی‌گرفت. 

شیرینی‌های توأم با سختی
سلام فرمانده 2 پروژه‌ای 10هزار نفره است. طبق روایاتی که وجود دارد بعد از ظهور امام‌زمان(عج) با 313 سردار، حضرت به 10هزار سرباز نیاز دارند که از ظهورشان خروج و به نوعی این ظهور را علنی کنند. بنابراین ما لشکر 10هزار نفره از کودکان‌ونوجوانان را از 14استان به نیت 14معصوم در مسجد مقدس جمکران به خط کردیم و در یکم و دوم اسفندماه تمام شعبات گروه ماح از تمام کشور از شیعه‌وسنی به میدان آمدند. 10هزار کودک بدون والدین‌شان به مسجد جمکران آمدند که در عین شیرینی سختی‌های بسیاری هم داشت. بچه‌ها را در شبستان مسجد جمکران اسکان دادیم. گاه آب نبود، پتو نبود، غذا دیر می‌رسید و ... اما این بچه‌ها به‌قدری عاشق امام‌زمان(عج) بودند که خیلی از کاستی‌ها را به روی ما نیاوردند و آن‌قدر از حال‌وهوای معنوی مسجد جمکران لذت بردند که همین حس مثبت‌شان روی ما هم تاثیر گذاشت و به ما انرژی مضاعف داد.