آقای تاج، سرمربی تیم‌ملی کیست؟!

امروز بیستم اسفند و زمان انتخاب سرمربی تیم‌ملی با وعده فدراسیون

آقای تاج، سرمربی تیم‌ملی کیست؟!

در سراسر روزهای یک ماه گذشته، اخبار رنگارنگی درباره آینده نیمکت ایران مطرح بوده است.

ابتدا نام 5 گزینه یعنی جواد نکونام، امیر قلعه‌نویی، مهدی تارتار، حسین فرکی و فرهاد مجیدی به عنوان کاندیداهای ایرانی مطرح شد. فدراسیون فوتبال از آنها برنامه خواست و هر 5 نفر از این کار سرباز زدند. امیر قلعه‌نویی اولین گزینه‌ای بود که پیشنهاد فدراسیون را رد کرد و در دل‌نوشته‌ای توضیح داد که نمی‌خواهد سرمربی ایران شود. سرمربی گل‌گهر آن روز فکر می‌کرد تاج مربی خارجی می‌آورد ولی وقتی چند روز بعد نزدیکانش گفتند با توجه به تحریم‌ها و مشکلات مالی احتمال همکاری با داخلی‌ها بیشتر است، حرف خود را پس گرفت و در تماس با اعضای هیات رئیسه گفت: «مشکلی ندارد. گل‌گهر را راضی کنید، می‌آیم!» 
کاملا پیدا بود از جمع گزینه‌های ایرانی نکونام و قلعه‌نویی جدی‌ترین هستند. در حالی که بحث انتخاب سرمربی ایرانی داغ بود و تاج هم تایید کرد «ترجیحش گزینه داخلی» است، به ناگهان خبر رسید توافقاتی با «فیلیکس سانچز» مربی سابق تیم‌ملی قطر صورت گرفته است.

سانچز در راه اکوادور؟
سانچز یکی از بهترین و جذاب‌ترین گزینه‌های نیمکت تیم‌ملی است. حسن انتخاب او، نه تنها خروج تیم‌ملی بزرگسالان از بلاتکلیفی است بلکه کمک به فوتبال پایه ایران است. سانچز سال‌ها در قطر به عنوان معمار فوتبال پایه این کشور فعالیت می‌کرد و در سال 2017 سرمربی‌شان شد. 

او تیم جوانان قطر را قهرمان آسیا کرد
 و توانست این عنوان را با تیم‌ملی بزرگسالان آنها هم به دست بیاورد. بنابراین فدراسیون به بیراهه  نرفت و دست روی گزینه درستی گذاشت. منتها مشکلاتی در این بین وجود داشت. در طول مذاکرات تاج به مربی اسپانیایی گفت به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند مستقیما پولی به حسابش واریز کنند ولی در رایزنی با AFC راهی برای انتقال آن پیدا کرده‌اند. خبرهای رسیده حکایت از آن دارد امروز فدراسیون مذاکراتش را با سانچز ادامه می‌دهد ولی این‌که بتواند مربی اسپانیایی را جذب کند، سوالی است که جوابی برایش وجود ندارد. البته ساعاتی بعد از اخبار توافق اولیه بین سانچز و فدراسیون در رسانه‌های ایران، سایت AS خبر داد این مربی با اکوادور توافق کرده است! یوهانا کالدرون خبرنگار معروف ورزشی این کشور، فردی بود که پرده از این توافق برداشت. AS نیز در گزارش خود نوشت توقع می‌رود ظرف یک هفته آینده سانچز به اکوادور سفر و قراردادش را امضا کند. تنها خبر امیدوار کننده برای ایرانی‌ها مصاحبه‌ای بود که کارلوس منزور، نایب رئیس فدراسیون فوتبال اکوادور انجام داد و به نشریه الکومرسیو گفت توافق نهایی با سانچز درست نیست و آنها همچنان مشغول مذاکره با نامزدهای مختلف هستند. 

سرمربی انتخاب نمی‌شود؟
امروز بیستم اسفندماه افکار عمومی و رسانه‌ها از مهدی تاج و فدراسیونش توقع دارند نام سرمربی جدید ایران را اعلام کند. شواهد نشان می‌دهد این اتفاق نمی‌افتد و آنها دوباره زمان می‌خرند. تاج بعد از جام‌جهانی با تائید 10 باره روی این موضوع که «برای انتخاب سرمربی عجله نداریم» نشان داد با جو فوتبال روز دنیا آشنا نیست و نمی‌داند برای تیمی مثل ایران، زمان چقدر حیاتی است. تیم‌ملی در بهمن ماه سال آینده به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهد رفت و در آنجا با تیم‌های قدرتمند استرالیا، ژاپن، کره و عربستان رودررو می‌شود. اگر ایران همچنان فرصت از دست بدهد، آیا شانسی برای موفقیت خواهد داشت؟ 
ضمیمه تپش