نسخه Pdf

پانزده بازی برتر PS5

پانزده بازی برتر PS5

از نظر وفاداری بصری و قدرت روی کنسول‌ها، این نسل متعلق به پلی استیشن 5 بوده است. از عناوین انحصاری گرفته تا عناوین بین نسلی، دامنه بسیار شگفت انگیز است با این که فقط دو سال از عرضه کنسول می‌گذرد. به 15عنوان روی کنسول نگاهی می‌اندازیم که تصاویری خیره کننده ارائه می‌دهند.

بازی Horizon Forbidden West
Horizon Zero Dawn قبلا یک معیار بصری دیوانه‌کننده برای Guerrilla Games بود، چه با محیط‌های گسترده، فاصله ترسیمی، مدل‌های شخصیتی دقیق، پوشش گیاهی و جلوه‌ها. این که این بازی می‌تواند خیلی بهتر به نظر برسد، دیوانه کننده است اما این همه ماجرا نیست چون ارائه را بهبود می‌بخشد، آن هم با تبادل گفت‌وگو، انیمیشن‌ها و عبارات پیچیده‌تر. انجام همه این کارها و حفظ عملکرد عالی، چه در حال بازی با 4K/30 FPS یا 1440/60 FPS باشید، باورنکردنی است.
 
بازی God of War Ragnarök

در مورد God of War Ragnarok بیشتر از آنچه در مورد قبل گفتیم چه می‌توانیم بگوییم؟ همه چیز از نسخه اصلی که به جلوه‌های بصری نیز کشیده شده، بهبود یافته و گسترش یافته،شروع شد. انیمیشن‌های صورت، مدل‌های شخصیت و محیط‌های بهبودیافته کاملامشخص هستند اما دیدن بافت‌ها، جلوه‌ها و جوی برتر نسبت به نسخه اصلی بسیار عالی‌تر است. زیبایی شناسی نیز به همین ترتیب عالی است و به الهامات اساطیر اسکاندیناوی خود نزدیک می‌شود و در عین حال حسی منطقی به روند کار می‌دهد.
 
Stray

چه کسی فکرش را می‌کرد که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سال کنسول PS5 مربوط‌ به زندگی یک گربه و کنترل آن باشد؟ حتی اگر هیچ‌کس نمی‌دانست که گیم‌پلی چگونه خواهد بود، جلوه‌های بصری و هنری Stray مدت‌ها قبل از انتشار روی آن تأثیر گذاشته و مورد تحسین بسیاری قرار گرفته بود. نور و سایه‌های فوق‌العاده، فضای علمی تخیلی پسا آخرالزمانی و درویدهای دقیق که با جزئیات طراحی شده‌اند تنها چند دلیل برای شروع این ماجراجویی هستند. البته درکنار موارد گفته شده نباید طراحی دوست‌داشتنی شخیصت و قهرمان اصلی بازی را فراموش کنیم که لذت تجربه این اثر را چندبرابر می‌کند. این بازی با رزولوشن 4K محلی و نرخ فریم ۶۰ روی کنسول پلی‌استیشن 5 اجرا می‌شود که ثابت می‌کند Stray جزو بهترین بازی‌های گرافیکی پلی‌استیشن 5 به‌شمار می‌رود.
 
بازی Demon’s Souls

بلوپوینت گیم به خاطر کارش روی Shadow of the Colossus و ICO مورد تحسین قرار گرفته اما بازسازی Demon’s Souls کاملا در سطح دیگری است. با حفظ همان اساس گیم پلی، همه چیز از نور و سایه‌ها گرفته تا بافت‌ها و محیط‌ها بازنگری شده است. حتی با زمان‌های بارگذاری تقریبا لحظه‌ای، این قابل توجه است که چگونه توسعه‌دهنده فضای تاریک و غم‌انگیز نسخه اصلی را حفظ کرده است.
 
بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade

باورنکردنی است که Square Enix با بازسازی Final Fantasy 7 چقدر از فضای PS4 بیرون آمده است. در آن زمان مایه شرمساری بود که همراه بافت‌هایی با وضوح پایین که گاهی اوقات ظاهر می‌شدند این بازی را معرفی کنیم اما با Intergrade، توسعه‌دهنده حالت‌های 60 FPS و 4K/30 FPS را پیاده‌سازی کرد و در عین حال جلوه‌های جدید، مه حجمی، جلوه‌های شکوفایی و نور را اضافه کرد و بافت‌های مشکل‌ساز را جلا داد. نتیجه یک RPG نسل فعلی است که جادوی فاینال فانتزی را در برمی‌گیرد.

بازی The Last of Us Part 1
یکی از انتقاداتی که به برخی بازی‌سازان وارد می‌شود این است که فقط به این که پول به جیب بزنند، فکر می‌کنند و کاری به گیم پلی ندارند اما نمی‌توان منکر کار روی The Last of Us Part 1 شد. انیمیشن‌ها بهبود یافته‌اند. مدل‌های کاراکتر دوباره ساخته شده‌اند و گام مهمی در روند پیشرفت آن هستند. محیط‌ها مملو از جزئیات جدیدند، چه افزایش پوشش گیاهی چه اتاق‌های کاملا بازسازی‌شده. همه چیز فوق‌العاده روان اجرا می‌شود. ممکن است بهترین بازسازی تا به حال نباشد اما همچنان یکی از بهترین‌ها به‌خصوص در PS5 است. بازی روی کنسول پلی استیشن5 در حالت گرافیکی با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۳۰ و در حالت عملکردی با رزولوشن 1440 و نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌شود که به نوبه خود تجربه لذت‌بخشی از این بازی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.
 
بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
از نظر کارگردانی هنری، اجرا، دارایی‌ها و ... کمابیش شبیه سلف خود است. هنوز هم در PS5 باورنکردنی به نظر می‌رسد، چه در حال بازی با کیفیت 4K باشید و از بافت‌های لباس مایلز و لباس‌های عنکبوتی را تحسین کنید یا از بارش دقیق برف هنگام چرخیدن در شهر. اجرای  ری تریسینگ نیز درجه یک است و با چند حالت گرافیکی برای همه بازیکنان و قدرت PS5 را با جریان بافت باورنکردنی و زمان بارگذاری تقریبا فوری به نمایش گذاشته است. 
 
بازی Marvel’s Spider-Man Remastered
با این‌که بازی Marvel’s Spider-Man Remastered برای خرید جداگانه در PS5 در دسترس نیست، هنوز هم یک «ریمستر» بسیار زیبا است. انیمیشن‌های صورت بهبود یافته (صرف نظر از احساس شما نسبت به تغییر چهره پیتر پارکر)، ردیابی پرتو، کیفیت بافت بهتر و موارد دیگر، انتقال هموار به نسل فعلی را تضمین می‌کند. داشتن انعکاس بهتر و گزینه‌های گرافیکی مختلف نیز یک مزیت محسوب می‌شود. بازی حالت‌های گرافیکی با رزولوشن 4K اجرا می‌شود و به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد در شهر نیویورک با حس و حالی به‌مراتب واقع‌گرایانه‌تر به گشت‌وگذار بپردازند که تجربه آن خالی از لطف نیست.
 
بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut
در مورد سبک بصری Ghost of Tsushima چیزهای زیادی برای قدردانی وجود دارد. دشت‌ها و مزارع برای پرسه زدن، دود دوردست و هرج و مرج همراه با تهاجم مداوم، توجه به جزئیات در هر مکان و همه اینها به سادگی باورنکردنی است. در PS5 حتی بهتر به نظر می‌رسد، زیرا Director’s Cut گیم پلی پویا 4K/60 FPS را ارائه می‌دهد. حتی اگر پیشرفت‌ها به اندازه ریمسترهای مختلف در این فهرست گسترده نباشد، باز هم یکی از زیباترین بازی‌های جهان باز در این نسل است.
 
بازی Gran Turismo 7
اگر Polyphony Digital در طول دهه‌ها چیزی را ثابت کرده باشد، می‌تواند به طور مداوم تعدادی از بهترین بازی‌های مسابقه‌ای را ایجاد کند.Gran Turismo 7 دارای تاری حرکتی هر پیکسل، آب و هوای پویا و چرخه‌های روز/شب، بازتاب‌های بهبود یافته و ردیابی پرتو (متاسفانه محدود به پخش مجدد و هنگام مشاهده وسایل نقلیه است). ماشین‌ها دارای جزئیات فوق‌العاده هستند. بازی به‌خوبی از قدرت پلی استیشن 5 برای به‌تصویر کشیدن جلوه‌های بصری خود استفاده می‌کند، به‌نحوی که شما می‌توانید آن را با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ به‌راحتی روی کنسول خود تجربه کنید.
 
بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection
زمانی که Uncharted 4: A Thief’s End و Uncharted: The Lost Legacy منتشر شدند، در رده بالایی از عناوین بصری خیره کننده نسل خود بودند (و هنوز هم هستند). با این وجود، Uncharted: Legacy of Thieves Collection با کیفیت تصویر و حالت‌های واضح‌تر برای 4K/30 FPS، 1440p/60 FPS، و 1080p/120 FPS روی آن افزوده می‌شود. اگر هنوز یکی از این عنوان‌ها را تجربه نکرده‌اید (و مانند بقیه دارای PS5 هستید)، مجموعه Legacy of Thieves بهترین راه برای غواصی است.
 
بازی Retunal
ریترنال یکی دیگر از بازی‌های PS5 است که به خوبی توانسته از پس ارائه زیبایی و جزئیات در این دسته از بازی‌‌ها برآید. برخی از محیط‌ها و دشمنان سبک هنر بیومکانیکی H. R. Giger را هدایت می‌کنند. دیگران بیشتر شبیه یک کاراکتر ترسناک کیهانی سورئال‌تر هستند. همه اینها به زیبایی رندر شده است، وضوح 1080 به 1440 ارتقا یافته و سپس با وضوح 4K شطرنجی اجرا می‌شود (که هنوز هم بسیار واضح به نظر می‌رسد). عملکرد بازی فقط در زمانی‌که در صفحه‌نمایش تعداد زیادی گوی‌های پرتابی نشان داده می‌شود به نرخ فریم ۵۰ کاهش پیدا می‌کند و خوشبختانه این مورد روی تجربه بازی اصلا تأثیر منفی نمی‌گذارد. ریترنال درکنار گیم‌پلی روگ‌لایک سخت خود با ارائه جلوه‌های بصری چشم‌نوازی که به آن اشاره شد، در بین فهرست بهترین بازی‌های گرافیکی پلی استیشن5 قرار می‌گیرد.
 
بازی Death Stranding: Director’s Cut
مانند بسیاری از بازی‌های موجود در این فهرست، Death Stranding قبلا در PS4 بسیار زیبا بود. ترکیبی از انیمیشن‌های ستاره‌ای و طراحی شخصیت‌ها، محیط‌های فوق‌العاده ثبت‌شده با فضای سبز سرسبز، برف و جو به برجسته‌تر شدن آن کمک کرده است. Director’s Cut دو حالت را برای PS5 اضافه می‌کند – 4K بومی با 60 فریم در ثانیه متغیر برای کیفیت و 4K مقیاس‌پذیر با سرعت 60 فریم در ثانیه برای عملکرد و همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، این بهترین راه برای تجربه بازی (حداقل در کنسول‌ها) است.
 
بازی Kena: Bridge of Spirits
کنا: پل ارواح به جای واقعگرایی آشکار، طراحی بصری را بیشتر شبیه یک فیلم بلند انیمیشن ارائه می‌دهد. در نتیجه همه چیز درست به نظر می‌رسد، از کیفیت بافت و پوشش گیاهی گرفته تا جلوه‌ها، جو و محیط‌ها، خواه عبور از جنگل باشد یا بازگشت به روستا و گفت‌وگو با Spirits (با کات سین‌ها فوق‌العاده). دیدن Rot در حال دویدن در نبرد و انیمیشن‌های منحصر به فرد کوچک آنها، جلوه بسیار بیشتری را به این تجربه می‌افزاید. Kena: Bridge of Spirits عملکرد بسیار مطلوبی روی کنسول PS5 دارد، به‌نحوی‌که شما می‌توانید در حالت گرافیکی آن را با رزولوشن 4K و با نرخ فریم ۳۰ تجربه کنید. از سوی دیگر در حالت Performance این بازی با رزولوشنی کمتر از 4K و با نرخ فریم نزدیک به ۶۰ روی این کنسول اجرا می‌شود.
 
بازی GhostWire: Tokyo
عنوان اکشن اول شخص Tango Gameworks روی یک محیط خاص و زیبایی شناسی تمرکز دارد؛ توکیو در میان پدیده‌های ماوراء طبیعی و باران تقریبا بی‌پایان. در بیشتر موارد، فرصت کافی برای نمایش بازتاب‌ها و سایه‌های ردیابی پرتوهای باورنکردنی (بیشتر اولی تا دومی) را فراهم می‌کند. یکی از معدود عناوینی در PS5 است که 10 گزینه مختلف هنگام انتخاب حالت‌های کیفیت و عملکرد همراه با گزینه High Frame-Rate دارد. بارش بی‌امان باران در شهر توکیو باعث شده سازندگان به‌خوبی از قابلیت ری‌تریسینگ برای به‌رخ کشیدن جلوه‌های بصری بازی استفاده کنند که درکنار سایه‌پردازی فوق‌العاده آن باعث خلق تجربه‌ای لذت‌بخش شده است.

مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات
ضمیمه نوجوانه