شوک بزرگ برای رژیم صهیونیستی با توافق جدید

دیپلماسی

شوک بزرگ برای رژیم صهیونیستی با توافق جدید

اعلام توافق از سرگیری روابط میان ایران و عربستان سعودی چندان به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده است.

یک روزنامه صهیونیستی، درپی اعلام این توافق در روز جمعه نوشت: توافق ازسرگیری روابط میان ریاض و تهران، به منزله انداختن آب دهان در صورت تل‌آویو بود. روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: «به نظر می‌رسد عربستان متقاعد شده که اسرائیل در حال حاضر گزینه نظامی قابل اعتمادی علیه ایران ندارد و به همین دلیل برای آرام‌سازی و رسیدن به تفاهم با جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است.» جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد: «سعودی‌ها ما را در جریان گفت‌وگوهای خود قرار داده‌اند، همان‌طور که ما آنها را از گفت‌وگوهای خود مطلع می‌کنیم اما ما مستقیما وارد این ماجرا نشدیم.» نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی هم گفت: «از سرگیری روابط عربستان و ایران، یک پیروزی سیاسی برای تهران، ضربه‌ای مهلک به تلاش‌ها برای ایجاد اتحاد منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی و شکست فاجعه‌بار برای دولت نتانیاهو است و نتیجه ترکیبی از غفلت سیاسی، ضعف عمومی و درگیری داخلی در کشور است». بنی گانتز، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز از سرگیری روابط میان ایران و عربستان سعودی را «تحولی نگران‌کننده» دانست و طی پستی در توییتر نوشت: «چالش‌های امنیتی بزرگی که دولت اسرائیل با آن مواجه است در حال افزایش است و نخست‌وزیر (بنیامین نتانیاهو) و دولت او مشغول یک کودتای تمامیت‌خواه هستند.‌» وی ادامه داد: به عنوان کسی که سال‌ها در ایجاد و حفظ ائتلاف میانه‌روها شریک بوده‌ام، اعلام می‌کنم نتانیاهو امنیت اسرائیل و شهروندانش را رها کرده و این نتیجه آن است. این در حالی است که طی چند سال اخیر، صحبت‌هایی در مورد گفت‌وگوهایی در منطقه تحت هدایت واشنگتن برای تشکیل ائتلافی از کشورهای میانه‌رو تحت رهبری عربستان سعودی برای مقابله با ایران مطرح شده بود.

19اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ‌یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد. در این بیانیه، ایران و عربستان سعودی خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها طی چند ماه آینده را اعلام و به میانجیگری عمان که روابط خوبی با هر دو طرف دارد در این مسیر اشاره کردند.

خبرنگار -تروریست‌های ‌اینترنشنال آواره شدند
همزمان با انتشار خبر توافق دو کشور ایران و عربستان، اخباری نیز مبنی بر محکومیت و ابطال مجوز شبکه ایران اینترنشنال منتشر شد. دفتر مرکزی این شبکه که فعالیت خود را از سال 96 شروع کرده و در فهرست تروریستی ایران قرار دارد در لندن مستقر بود و در سال‌‌های گذشته به‌رغم آن‌که بارها تریبون خود را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده بود اما هیچ‌گاه از سوی نهادهای ناظر در انگلستان مورد تذکر قرار نمی‌گرفت. با وجود این، از اواخر بهمن‌ماه این شبکه نه‌تنها دفتر خود را از لندن به واشنگتن منتقل کرده، بلکه گفته می‌شود آفکام (نهاد ناظر بر رسانه‌ها در بریتانیا) احتمالا مجوز این شبکه را باطل کند، اتفاقی که نشان می‌دهد تاریخ مصرف بخشی از اپوزیسیون با فروکش کردن اغتشاشات در برخی شهرهای کشور، در حال تمام شدن است. درباره منابع مالی این شبکه گاردین در سال 97 در گزارشی نوشته بود عربستان سعودی بودجه هنگفت 250 میلیون دلاری شبکه «ایران اینترنشنال» را تأمین می‌کند. مالک شبکه ایران اینترنشنال شرکت ولنت مدیا است که متعلق به عادل عبدالکریم تبعه سعودی است. در ایام اغتشاشات چند ماه گذشته، این شبکه تریبون خود را در اختیار تمام گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی قرار داد، مسأله‌ای که در فایل صوتی افشاشده از مجری BBC نیز به آن اشاره شده و سرآغاز فصل جدیدی از هویت پشت‌پرده این شبکه بود. شبکه تروریستی اینترنشنال که مرکز فعالیت آن در لندن بود، اواخر بهمن‌ماه در خبری اعلام کرد که پخش 24ساعته برنامه‌هایش را به واشنگتن منتقل کرده است.