منبع برق هوشمند گورخری

منبع برق هوشمند گورخری

ظاهر متمایز پوست گورخر منشا بحث‌های علمی بسیاری است؛ از نقش آن در سردرگمی شکارچیان گرفته تا این‌که چگونه می‌تواند از نیش مگس اسب جلوگیری کند.

نتایج پژوهش‌های جدید نشان داده که این حیوانات می‌توانند موهای قسمت‌های سیاه خود را بلند و  گرما را از سطح پوست برای تنظیم دما منتقل کنند.در پژوهشی جدید دانشمندان نقش متمایز گورخرها را در جهتی کاملا متفاوت مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند؛ الهام‌بخش برای ایجاد دستگاهی که با استفاده از سایه‌های متضاد به عنوان رسانای حرارتی، الکتریسیته تولید می‌کند.
محققان موسسه علم و فناوری گوانگجو(GIST) در کره‌جنوبی نوعی ژنراتور ترموالکتریک از نوع فیبر زیست‌تخریب‌پذیر انعطاف‌پذیر (TEG) ساخته‌اند که از بخش‌های سیاه و سفید برای ایجاد یک اختلاف دما در زیر سطح استفاده می‌کند؛ این اختلاف می‌تواند منجر به تولید برق شود. یانگ مین سونگ، استاد GIST و پژوهشگر این مطالعه، توضیح داد: «طراحی‌های ژنراتور ترموالکتریک سنتی بزرگ و حجیم است زیرا بر جریان همرفت طبیعی متکی است که منجر به گرادیان دمای خارج از صفحه می‌شود. این روش به عایق‌های سخت نیاز دارد که کاربرد ژنراتورهای ترموالکتریک‌ را در دستگاه‌های قابل انعطاف و پوشیدنی محدود می‌کند. ما اکنون با الهام گرفتن از نقش گورخرها موفق به تولید نوعی گجت پوشیدنی قابل استفاده در هواپیما شده‌ایم که انعطاف‌پذیر و زیست‌تخریب‌پذیر است و می‌تواند به شکل دوستدار طبیعت تولید انرژی کند. ماده زیست‌تخریب‌پذیر PLCL که نور خورشید را منعکس می‌کند و پرتوهای فروسرخ را برای خنک نگه داشتن ناحیه زیر آن ساطع می‌کند، نوارهای سفید را تشکیل می‌دهد، درحالی که PEDOT:PSS که در چشم ما سیاه به نظر می‌رسد، جذب گرمای لازم برای ایجاد اختلاف دما را در زیر آن فراهم می‌کند. با کمک نانوغشاهای سیلیکونی در طراحی، این نوع جدید ژنراتور ترموالکتریک قادر به ایجاد اختلاف دمای 22 درجه سانتی‌گراد برای ایجاد جریان همرفتی است. در حالی که این پژوهش فعلا منجر به تولید یک مدل آزمایشگاهی کوچک شده است، محققان می‌گویند که می‌تواند الکتریسیته مداوم 24 ساعته تولید کند و مواد تولیدکننده آن هم در عرض 35 روز به طور کامل در نمک تجزیه شد.سانگ گفت: «این بیماری همه‌گیر باعث استفاده گسترده از ماسک‌های یکبار مصرف و تجهیزات حفاظتی شد که تأثیرات زیست‌محیطی بسیار زیادی دارد. به همین خاطر توجه به تولید محصولات دوستدار محیط‌زیست در حال حاضر بسیار مهم است.»

برگرفته از: New Atlas
فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت