نقش برجسته بلوغ رسانه‌ای در ناکامی توطئه‌های فرهنگی

رئیس صدا و سیما در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای صبح مطرح کرد

نقش برجسته بلوغ رسانه‌ای در ناکامی توطئه‌های فرهنگی

مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای صبح ویژه تولیدات معاونت برون مرزی روز گذشته با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، مهدی مجتهد قائم‌‌مقام ریاست رسانه‌ملی در امور اجرایی، وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی، محسن برمهانی معاون سیما، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما، احسان کاوه قائم‌مقام معاون برون‌مرزی، حسن عابدینی معاون امور استان‌های صداوسیما، ابراهیم علی‌برزی مدیر شبکه جهانی سحر و دبیر جشنواره رسانه‌ای صبح، حسین قرایی مدیرکل روابط‌عمومی رسانه‌ملی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حسین روزبه معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیران شبکه‌ها، برنامه‌سازان، جمعی از هیات‌داوران، هنرمندان و... در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در بخشی از سخنانش در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای معاونت برون‌مرزی صداوسیما تلاش عربستان‌سعودی برای بهبود روابط با ایران و همچنین پیام مقامات آمریکایی برای به‌نتیجه‌رساندن مذاکرات هسته‌ای را یکی از شواهد دال بر موفقیت ایران در این جنگ ترکیبی دانست که کشورها را وادار به تعامل با ایران کرده است. رئیس رسانه‌ملی همچنین خواستار بسیج ظرفیت‌ها و استفاده از طرح‌های نوآورانه در راستای جریان‌سازی مؤثر رسانه‌ای در معاونت برون‌مرزی صداوسیما شد.
پیمان جبلی گفت شبکه‌های فارسی‌زبان معاند سعی در ازبین‌بردن فرهنگ و اعتقادات و آداب و رسوم ملت ما دارند و این جنگ فرهنگی نخست با جنگ نظامی صدام علیه ایران و حمایت‌های نظامی غرب از صدام آغاز شد. جبلی بیان کرد، بلوغ رسانه‌ای در معاونت برون‌مرزی صداوسیما نقشی مهم و برجسته در استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای ناکام گذاشتن توطئه‌های فرهنگی دشمنان دارد.
   
خیزش قطب‌بندی‌های جدید قدرت 
به گزارش جام‌جم، احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در این مراسم بیان کرد: اکنون در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که یکی از نقاط عطف تاریخی در حال شکل‌گیری است. افول سلطه آمریکایی و یکجانبه‌گرایی ناشی از آن و خیزش قطب‌بندی‌های جدید قدرت که جهان سلطه را نمی‌پذیرد در حال وقوع است. بدیهی است نظام سلطه به واسطه امکانات تلاش خواهد کرد تا از شکل‌گیری نظم نوین جهانی جلوگیری کند. درجهان چندقطبی امروز، همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. اتحادهای جدید خط بطلانی بر سیاست‌های تهدید و تحریم کشیدند اما در این میان نظام سلطه همچنان از یک مولفه راهبردی برتری برخوردار است که به وسیله آن تلاش می‌کند سد راه نظم نوین گردد؛ شتاب آن را کند و مسیر آن را منحرف کند. این برتری ناشی از زیرساخت فرهنگی است که در قالب سخت‌افزار و نرم‌افزار رسانه‌ای عمل می‌کند و با هدف‌قراردادن ادراک توده‌ها، نخبگان و حتی سیاستمداران ارشد کشورهای هدف تلاش می‌کند تا آخرین نقطه برتری خود را که نه در عالم واقع بلکه در اذهان مردم جهان جای دارد حفظ کند.
وی افزود: این نقطه همان آوردگاهی است که رسانه‌های معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما تلاش می‌کنند تا با مبنا قرار دادن دو اصل راهبردی کنشگری و میدان‌داری امکان بروز روایت‌های جایگزین را  محقق سازند. 
نوروزی ادامه داد: اختتامیه جشنواره رسانه‌ای صبح در زمانی برگزار می‌شود که 20 سال پیش در چنین روزی اولین تلویزیون خبری بین‌المللی غیرفارسی‌زبان ایرانی همزمان با تجاوز آمریکا و متحدانش به عراق و اشغال این کشور شروع به کار کرد. هم راوی سخن مردم عراق از پایان دیکتاتوری شد و هم وحشت و عواقب خسارت‌بار تجاوزگری آمریکایی را به تصویر کشید. رسانه‌های معاونت برون‌مرزی نشان دادند که در تقابل‌های جهانی می‌توان روایت سوم را ارائه داد. از آنجا که گفتمان انقلاب اسلامی فی‌نفسه روایت سوم از حکمرانی است، معاونت برون‌مرزی همواره با پایبندی به مشی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران پیشگام در ارائه روایت سوم بوده و در این راه تاکنون هفت شهید را تقدیم کرده است. 
وی گفت: با آنچه گفته شد جشنواره رسانه‌ای صبح از این پس محلی است برای تقدیر و معرفی آثار و افرادی که برای کمک به محقق‌کردن نظم نوین جهانی در حال نقش‌آفرینی هستند تا در برابر آخرین نقطه برتری نظام سلطه خیزشی گسترده و شبکه‌شده را رقم بزنند و در این راه فلسطین، نقطه اتحاد همه این تلاش‌هاست. دوره نخست جشنواره صبح با تمرکز بیشتر بر معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، هرچند در بخش ایده‌های نو مشارکت خوبی از شرکت‌کنندگان داخل‌وخارج کشور نیز صورت گرفت. امیدوارم در دوره‌های آتی بر تنوع افراد و رسانه‌های شرکت‌کننده افزوده شود و این جشنواره نقطه وصل پیشگامان رسانه‌ای نظم نوین جهانی باشد. 
   
ارزیابی در 4 کمیته
ابراهیم علی برزی، مدیر شبکه جهانی سحر و دبیر جشنواره رسانه‌ای صبح در ویدئویی که در این مراسم پخش شد به ارائه آمار درباره جشنواره پرداخت. وی گفت: ایده برگزاری رسانه صبح برای جناب نوروزی، معاون برون مرزی صداوسیماست. تقریبا در اواخر مهرسازوکار راه‌اندازی جشنواره را فراهم کردیم و آبان ماه فراخوان را به شبکه‌های معاونت برون مرزی ارائه کردیم.
وی افزود: آثار این جشنواره در چهار کمیته مورد بررسی قرار گرفت. آثار تلویزیونی، رادیویی و فضای مجازی که در معاونت برون مرزی تولید شد. کمیته دیگر، ایده‌های نو بود که برای همه همکاران و رسانه‌ها که خارج از معاونت برون مرزی فعالیت می‌کنند، تشکیل شد.
علی برزی توضیح داد: در چهار کمیته حدود ۵۷۰‌اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. در کنار داوری این چهار کمیته جایزه ویژه‌ای هم برای موضوع فلسطین در نظر گرفتیم.

تماشای «آتش و باد» و «نون‌خ4» در نوروز

در پایان مراسم، رئیس سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد. جبلی در جواب سؤال خبرنگار جام‌جم درباره سریال‌هایی که پخش‌شان برای نوروز قطعی شده است، گفت: تا جایی که من از همکارانم در معاونت سیما پرس و جو کردم سریال‌های «آتش و باد» و «نون‌خ4» برای ماه مبارک رمضان که همزمان با عید نوروز است، آماده شدند. برنامه‌های تلویزیونی جذاب و زیادی هم با استفاده از چهره‌های جذاب و توانمند تولید شده و برخی هم به صورت زنده تقدیم خواهد شد. امیدواریم همکاران ما بتوانند از این ظرفیت جدید در سال نو ـــ  که همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز است ـــ به‌خوبی برای فراهم کردن اوقات خوش و مفرح برای هموطنان‌مان استفاده کنند. 

از او درباره پخش آثار برگزیده جشنواره صبح در شبکه‌های سراسری پرسیدیم که به جام‌جم پاسخ داد: یکی از فواید برگزاری این جشنواره‌ها شناسایی توانمندی‌ همکاران مستعدی است که می‌تواند تولیدات‌شان مورد حمایت بیشتری قرار گیرد. یکی از روش‌های حمایت از این تولیدات پخش در شبکه‌های تلویزیونی است و یکی از روش‌های تامین برنامه‌های فاخر در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برگزاری همین جشنواره‌ها در سیما، صدا، استان‌ها و برون‌مرزی است. همچنین ظرفیت‌هایی را فراهم می‌کند که امکانات و توانمندی‌ها شناخته و از آنها در تامین برنامه‌های جذاب استفاده شود. 
خبرنگار دیگری در مورد همزمانی دو مناسبت نوروز و ماه رمضان و آثار تولید شده متناسب با آن پرسشی را مطرح کرد که جبلی گفت: این همزمانی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اولا در تولیدات سرگرم‌کننده و مشخصا در حوزه‌های مسابقات، نمایش و دیگر برنامه‌های جذاب تلویزیونی تجربه جدید داشته باشیم و هم برنامه‌هایی متناسب با فضای مذهبی ماه رمضان را روی  آنتن بفرستیم. این فرصت بسیار خوب و در عین حال چالش بزرگی است که امیدواریم مورد رضایت مردم قرار گیرد. هر دو مناسبت هم در حوزه معنوی و هم در حوزه ملی و آیینی قابل توجه است.
پرسشی هم درباره نقد برخی برنامه‌سازان قدیمی صداوسیما در خصوص تولیدات امروز رسانه‌ملی مطرح شد که جبلی پاسخ داد: ما به همه نقدهای منصافانه احترام می‌گذاریم و از کسانی که منصفانه رسانه‌ملی را نقد می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنیم. امیدواریم در فضای گفت‌وگو و تعاملی که با نخبگان در سازمان صداوسیما ایجاده شده، بتوانیم به این نقدها ـــ تا جایی که واقع‌بینانه است ـــ عمل کنیم. 
رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اتفاقی که قصد دارد سال ۱۴۰۲ در سازمان صداوسیما رقم بزند، چیست توضیح داد: مهم‌ترین اقدام در یک جمله ادامه عمل به سند تحول با شناخت نسبی است که از آسیب‌ها و چالش‌های اجرای سند تحول در سال ۱۴۰۱ پیدا کردیم. امیدواریم با در نظر داشتن این آسیب‌ها بتوانیم قدم بلندتری را در اجرای سند تحول صداوسیما برداریم.
پرسش دیگر درباره تاثیرگذاری این جشنواره در شکل‌گیری ایده‌های نو بود که رئیس رسانه‌ملی بیان کرد: این جشنواره‌ها قطعا در به رقابت کشاندن توانایی‌ها و ظرفیت‌ها از یک طرف و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی همکاران ما در شبکه‌های برون‌مرزی از طرف دیگر موثر است. جشنواره باید همواره نگاه فرآیندی و ادامه‌دار را دنبال کند، نه یک فرآیند مقطعی و لحظه‌ای را. لذا باید ارزیابی کمی و کیفی تولیدات با در نظر داشتن سیر برنامه‌سازی در طول سال اتفاق بیفتد تا بتواند به ارتقای تولیدات کمک کند. امیدوارم این جشنواره که با همت معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما ایجاد شده در سال‌های آینده بتواند بالغ‌تر و به یک جشنواره معتبر بین‌المللی تبدیل شود. 
جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم پرس‌تی‌وی عنوان کرد: جنگ واقعا نابرابری است. شبکه پرس‌تی‌وی مقابل ماشین رسانه‌ای غول‌پیکر غرب که از همه امکانات تکنولوژیک، حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی برخوردار است، قرار دارد. این جنگ نابرابر به‌‌رغم ادعای دموکراسی و آزادی بیان رسانه‌های غربی رخ داده و نشانه‌اش بسته شدن متوالی شبکه پرس‌تی‌وی و مسدود شدنش در  ماهواره‌ها،  شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است. این موضوع نشان می‌دهد شعار آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات دروغین است.
 این رسانه‌ها سال‌ها تلاش کردند به جای رساندن صدای بی‌صدایان به تمام دنیا، صدای خود را غالب و جهان را به جهانی تک‌صدا تبدیل کنند. از سوی دیگر نشان دهنده این است که با وجود این نابرابری، پرس‌تی‌وی به‌خوبی توانسته جریان مؤثر و تعیین کننده‌ای را برای مخاطبان به‌ویژه در کشورهای غربی و انگلیسی زبان ایجاد‌کند.

نوشین مجلسی - گروه رسانه