8نگارخانه جدید و ۳۸۷نمایشگاه در سال۱۴۰۱

8نگارخانه جدید و ۳۸۷نمایشگاه در سال۱۴۰۱

مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان آماری درباره فعالیت‌های این مرکز پرداخت.

نشست اصحاب رسانه با مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز برگزار شد. در بخشی از این جلسه عبدالرضا سهرابی به بیان آماری درباره عملکرد مرکز هنر‌های تجسمی در سال ۱۴۰۱ پرداخت.
سهرابی با بیان این‌که آمار‌های تجمیعی پاسخگوی بسیاری از موارد و سؤالاتی است که در این مدت مطرح شده‌اند، گفت: امسال تعداد مجوز‌های صادر شده برای برگزاری نمایشگاه در نگارخانه‌ها، در شش ماهه اول ۳۱۲ عدد بوده است، در ۹ ماه این عدد به ۳۵۱ و تا پایان سال به ۳۸۷ عدد رسیده است. همچنین از ابتدای سال، هشت مجوز برای تأسیس نگارخانه‌های جدید صادر شده و در زمینه مجوز نگارخانه‌ها، ۱۴مورد در شش ماه نخست و تا پایان سال مجموعا ۵۸ مجوز تمدید شده است.
او با اشاره به درخواست تعدادی از هنرمندان برای صدور گواهی هنری گفت: در شش ماه نخست ۲۷ گواهی و تا پایان سال ۴۶ گواهی هنری برای هنرمندان تجسمی صادر شد.
سهرابی ادامه داد: برای خروج آثار هنری از کشور، در شش ماه نخست ۱۰۷۸ اثر مجوز دریافت کردند. این عدد در ۹ ماه به ۱۷۴۰ و تا پایان سال به ۲۳۸۴ رسید. از میان درخواست‌هایی که به دست ما رسیده بود درنهایت ۳۵ اثر نتوانستند مجوز دریافت کنند و با خروج آنها از کشور مخالفت شد. بیشتر آثاری که از کشور خارج شد یا همین جا به فروش رسیده بودند یا برای شرکت در نمایشگاه‌ها و آرت‌فر‌ها ارسال شدند. این مسأله برای کشور ارزآوری داشته و موضوعی مهم در اقتصاد هنر است.
او با بیان این‌که ارتباط با صندوق اعتباری هنر موضوعی جدی برای هنرمندان است، گفت: ۱۸۲ هنرمند در شش ماه نخست و مجموعا ۳۲۹ هنرمند تا پایان سال برای عضویت در صندوق اعتباری هنر معرفی شدند. همچنین برای تمدید عضویت ۱۴۴۸نفر نیز اقدامات لازم انجام شد. امسال ۴۱۷ نفر برای بیمه و ۱۳۳نفر برای دریافت وام به صندوق اعتباری معرفی شدند.
عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی در این نشست ضمن تقدیر از اصحاب رسانه برای عملکردشان در حوزه پوشش اخبار جشنواره تجسمی فجر و همچنین نمایشگاه‌های مرتبط با آن، درباره علت تشکیل این جلسه گفت: خیلی خرسندم که در روزهای آخر سال کنار هم هستیم. در طول یک‌سال گذشته احساس می‌کنم هرگونه حرکت موفقیت‌آمیزی در همه حوزه‌ها در کنار رسانه شکل گرفت. امروز جایگاه رسانه در جهان را مشاهده می‌کنیم و در جریان تاثیر آن هستیم.
او در ادامه با اشاره به حضور ۱۰ماهه‌اش در مرکز هنرهای تجسمی، خاطرنشان کرد: از زمانی که من در خدمت‌تان هستم، بین مرکز هنرهای تجسمی و اصحاب رسانه هم‌افزایی شکل گرفته و امروز ما را در این موقعیت قرار داده که موقعیت قابل‌دفاعی است.
سهرابی همچنین با اشاره به اهمیت نقدهای رسانه‌ها، در این زمینه اظهار کرد: ما با توجه به نقدهای رسانه‌ها، برخی از رویکردها را تغییر دادیم و به نگاه شما هم اهمیت می‌دهیم. این نکته خیلی مهم است که نقد کنار انصاف و تخصص واقعا سازنده و کمک‌دهنده است. این نقدها راهبردهایی را بر ما نمایان می‌کند که ان‌شاءا... موفقیت‌آمیز باشد.