نسخه Pdf

حتی یک عکس پیدا نکردیم!

حتی یک عکس پیدا نکردیم!

آقای خالدی در تمام عمرشان به دور از تشریفات و خودنمایی بودند. ما در کشور در کنار نارساهایی که وجود دارد و موجب دوری از اندیشه انقلاب اسلامی است، اما صحبت از پیشرفت کشور هم فراوان می‌شود که در این چهل و چند سال کشور توانسته پیشرفت‌های ارزشمندی در عرصه‌های مختلف داشته باشد.

شما اگر در دفاع مقدس توانستید موفقیتی به دست آورید، به دلیل توپ و تانک بیشتر نبود بلکه به نرم‌افزار و نگاه دیگری به اسم تفکر بسیجی است که ظهور و بروز پیدا می‌کرد.
خیلی از بحث‌هایی که در این کتاب به تصویر کشیده شده، بسیار اهمیت دارد. ما گاهی اوقات، برخی فضایل و ویژگی‌های خوب یک مدیر را بیان می‌کنیم و همراهش بعضا این‌گونه القا می‌شود که این چیزها خوب است اما عوارضی هم دارد یعنی اگر مثلا بگویید فلانی در تمام طول دوران مدیریت فردی کارآمد و بی‌ادعا بوده، این بی‌ادعا بودن بعضا به این متبادر می‌شود که آدم منفعلی است. نه، اتفاقا آن چیزی که اهمیت دارد در سیره مدیریتی و رفتاری مرحوم آقای خالدی هست که در عین بی‌ادعا بودن هیچ گاه منفعل نبود.
موقعی که ما از آقای خالدی خواهش کردیم به عنوان معاونت اقتصادی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خدمتشان باشیم، دوستان روابط عمومی می‌گفتند ما یک عکس از ایشان پیدا نکردیم که اعلام کنیم، ایشان هم عکس نمی‌دهد گفتم در اینترنت جست‌وجو کنید بالاخره ایشان سال‌ها معاون وزیر و در سازمان‌هایی بودند که به هر حال بسیار در معرض رسانه‌ها هستند، دوستان می‌گفتند ما هر چه گشتیم حتی یک عکس از ایشان پیدا نکردیم، کسی که سال‌ها در مسئولیت‌های مختلف بوده است، این یک ویژگی است که کسی این قدر خودش را نبیند، کارهای بسیار مهمی را عهده‌دار شود.
خاطرم هست یک بار ایشان کاری را دنبال می‌کردند. یکی گفت به این گزارش‌ها اکتفا نکنید! گفتم نه این دقیق است. چون آقای خالدی دیگر نگاه نمی‌کرد که من فلان مسئولیت را دارم، اگر بخواهم این را پیگیری کنم به شأن من برمی‌خورد نه مثل یک کارمند ساده، تا انتهای فرآیند را دنبال می‌کرد و نتیجه را به‌دست می‌آورد.
امثال محروم خالدی و تکثیر چنین شخصیت‌هایی نیاز امروز مسیر پیشرفت کشور به سوی قله‌هاست، این را همه به آن اذعان داریم که انقلاب اسلامی به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند و به قله‌ها نگاه می‌کند. رسیدن به آن قله‌ها هم نیازمند افرادی است که بتوانند آن قله را بشناسند و این توانایی را داشته باشند که به آن برسند. 
مرحوم آقای دکتر خالدی چنین شخصیتی بود، در هر جا که بود این امید را ایجاب می‌کرد که حرکت به سمت آن قله شتاب خواهد گرفت. این کتاب از این جنبه به نظر‌م بسیار ارزشمند است و بسیار ضرورت دارد که مرحوم خالدی به دور از کارهای تشریفاتی که نمی‌پسندید معرفی شود.

سعید جلیلی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام