گزارش بهادری از اقدامات دولت در سال1401

گزارش بهادری از اقدامات دولت در سال1401

روزهای اخیر که وزن دیپلماسی و اجرای سیاست خارجی دولت سنگین‌تر شده، چهره یک سیاستمدار از بقیه بیشتر دیده می‌شود که گرچه عضو تیم سیاست خارجی دولت نیست اما انجام توافق ایران و عربستان توسط او در پکن نهایی شد؛ علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور که به‌عنوان نماینده رهبر انقلاب هم در این شورا حضور دارد.

نقش پررنگ او در توافق با ریاض سبب شد برخی تحلیلگران، شمخانی را چهره جدیدی بدانند که احتمالا در سایر پرونده‌های مهم هم حضور داشت که یکی از آنها پرونده قرارداد ۲۵ساله ایران و چین است.حالا روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال جام‌جم مبنی بر این‌که با توجه به حضور شمخانی در پکن برای توافق با عربستان برخی می‌گویند احتمال دارد ایشان مسئولیت اجرای پرونده چین را به عهده بگیرد‌، گفت: موضوع توافق ایران و چین با توافق اخیر مجزا است، توافق اخیر در امتداد پنج دور مذاکره بود که در دور آخر به‌واسطه برخی ابعاد امنیتی، آقای شمخانی انتخاب شدند و البته همزمان نمایندگانی از وزارت خارجه و از دولت هم تیم را همراهی می‌کردند، ادوار قبل هم بخش‌های دیگری متولی مذاکره بودند. متولی‌حوزه ایران و چین مشخص است.

 شاهد ثبات در مدارس هستیم
بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان اظهار کرد: شاهد بودیم کسانی که شعار زندگی و آزادی و زن را سر می‌دادند، عملا هم با تنش‌آفرینی و التهاب‌آفرینی در مدارس به‌ویژه در مدارس دخترانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران رکورددار توسعه آموزش در حوزه بانوان در ۴۴سال اخیر بوده است، سعی کرده‌اند التهاب آفرینی کنند که به‌نتیجه‌ای نرسید و شاهد یک ثبات و آرامش نسبی در مدارس هستیم.
وی به تشکیل کمیته‌ای با دستور رئیس‌جمهور در این خصوص اشاره کرد و افزود: هم وزارت اطلاعات و هم وزارت کشور به‌طور مستمر اطلاعیه‌هایی را در این خصوص در اختیار عموم مردم قرار دادند و با توجه به این‌که اطلاع‌رسانی درباره اقدامات این کمیته به خود آن واگذار شده از رسانه‌ها می‌خواهم سوالات در این زمینه را از همین مسیر جویا شوند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: این اقدامات سبوعانه ماهیت کسانی که ادعای حمایت از حقوق بانوان را دارند نشان داد؛ کسانی که مدعی رشد بانوان هستند، به‌دنبال تعطیلی اجباری آموزش در حوزه بانوان بودند.
وی ادامه داد: جامعه بانوان کشور ما در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، علمی، ورزشی و سیاسی همچنان که در 44 سال گذشته شاهد رشد و شکوفایی روزانه آنها بودیم از این به بعد هم همین مسیر رشد را تجربه خواهند کرد.

 به شایعات بنزینی توجه نکنید
بهادری جهرمی درباره شایعه افزایش بنزین در سال آینده گفت: به شایعات توجه نکنید.
وی درباره توزیع کالابرگ الکترونیک نیز اظهار کرد: کالابرگ به کسانی که یارانه دریافت می‌کنند، تعلق می‌گیرد و این کار اختیاری است.
 
4 اقدام دولت در حوزه خودرو
بهادری جهرمی در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درباره این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک سال اخیر دو تذکر درباره وضعیت خودرو دادند و دولت در این مدت چه اقدامی برای بهبود وضعیت خودرو به لحاظ کیفی و ساماندهی بازار انجام داده، گفت: تولید خودرو در طول چند سال گذشته روند کاهشی داشت و به نصف ظرفیت قبل کاهش یافت و ما شاهد پارک تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌ها بودیم که به‌دلیل تولید ناقص بود.
سخنگوی دولت ادامه داد در عرضه در بخش صنعت خودرو سازی افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ انجام گرفت و همزمان واردات خودرو نیز بعد از چهار سال مجوز گرفت و این در عرصه خودرو کمک خواهد کرد تا موفق‌تر باشیم و جبران سال‌های گذشته صورت گیرد.
وی ادامه داد اما همزمان با کاهش خودرو، به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و در آن حوزه پیشنهاد دولت به منظور جلوگیری از دلالی،  مالیات ناظر به این حوزه است که در مجلس معطل مانده و درخواست داریم هم در حوزه خودرو و هم مسکن کمک حال باشند تا از اقدامات سوداگری جلوگیری شود و این اقدامات به صورت همزمان می‌تواند به ثبات در بازار منجر شود.

 تورم حدود یک سوم کاهش یافته است
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت در مهار تورم گفت: عملکرد دولت در یک سال و نیم گذشته روشن است. تورمی که دولت سال گذشته تحویل گرفت، ۶۰ درصد بود و امسال به ۴۰ درصد رسیده و حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: دولت برای کنترل تورم در سال آتی  برنامه دارد و در بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده، سعی شده منابع واقعی دیده شود و هزینه‌های اعلام شود. اگر مجلس همراهی بیشتر داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرده و آن را غیرتورمی ببیند، حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود. 
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: باید دید مجلس چه تصمیمی درباره بودجه می‌گیرد. البته دولت به صورت رسمی تغییراتی که در بودجه صورت کرفته و آثار تورمی و نامناسب را تقدیم شورای نگهبان کرده است.
سخنگوی دولت در خصوص حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در پکن برای پیگیری موضوع روابط با عربستان و احتمال این‌که ممکن است مسئولیت پرونده اجرای قرارداد ایران چین به وی واگذار شود، گفت: این دو مقوله دو موضوع متفاوت است. موضوع اخیر (احیای روابط تهران و ریاض)‌ محصول پنج دور مذاکره بود که به دلایل امنیتی آقای شمخانی متولی آن شد و این جلسه برای مرحله نهایی بود اما قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین موضوع دیگری است.
بهادری جهرمی درباره ادعای مجلس در خصوص  فاصله بودجه پیشنهادی دولت با واقعیت گفت که تدوین و ارائه بودجه سالیانه منطق و کارشناسی خود را دارد. سال گذشته هم همین نگاه متأسفانه وجود داشت و با افزایش منابع روبه‌رو شدیم. بودجه دولت ضد تورمی بوده است و امیدواریم مجلس از هرگونه حکم تورم زا جلوگیری کند.

اینستکس یک شرکت کاغذی بود
سخنگوی دولت در خصوص اقدام اروپایی‌ها در تعطیلی اینستکس گفت: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی و سرگرمی اروپایی بود تا از شرمندگی خروج آمریکا از برجام رها شوند و آنها امروز باید پاسخگوی عملکرد این مجموعه ای باشند که طراح و مجری آن بودند که روش اجرای آن به دوره‌ای باز می‌گشت که هنوز پول اختراع نشده بود و مبادله کالا به کالا صورت می گرفت. بهادری جهرمی با بیان اینکه باید عملکرد اینستکس را طراحان آن بیان کنند، گفت: از تجارب این اقدامات نه تنها مردم ایران بلکه جهانیان باید استفاده کنند که نتیجه برخی پیشنهادها و عمل کردن به وعده ها چگونه بوده است.