اکران داستان زندگی مردی به نام «عین‌-صاد»

اکران داستان زندگی مردی به نام «عین‌-صاد»

یکی از اتفاقات خوب آخرین روزهای سال در سینمای مستند، اکران فیلم سینمایی «برای پس از مرگم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است. مستندی که بنا به نظر برخی منتقدان  یکی از بهترین نمونه تولیدات چند سال اخیر است که با جسارت به سمت یک شخصیت، شخصیت مهم و مؤثر رفته و غبار از سیمایی زدوده که در حوزه علم، عرفان و معرفت، صاحب نام و البته تحت جفا بوده است.

این فیلم که اولین بار در شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اکران شده بود و نامزد بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، بهترین پژوهش و برنده جایزه ویژه شبکه مستند شده در تلاش است پرتره‌ یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های حوزه دین و عرفان را به نمایش بگذارد و برای نخستین بار به زندگی روحانی اندیشمندی بپردازد که قرائتش از دین، نیاز جامعه امروز است. از این جهت، فیلم، تلاشی جسورانه برای روایت بخش‌هایی از زندگی مردی است که زندگی، سیر و سلوک و آثارش همچنان منشأ بحث و نظرهای مختلف است.

مستند برای پس از مرگم، معرفی شخصیت را بر اساس مصاحبه گذاشته است و تلاش دارد از دل گفت‌وگو با چهره‌های متفاوت، متنوع و متعلق به جریان‌های فکری و سیاسی مختلف همچون نادر طالب‌زاده، علیرضا داوودنژاد، خسرو باقری، بیژن بیرنگ، عبدالمجید معادیخواه، منیره صفایی، فروغ احراری، محسن بغدادی و ... زوایای مختلف زندگی فردی را کالبدشکافی کند که اندیشه‌ها و آرای او نشان‌دهنده نگاه متفاوت به دین است. روحانی پیشرویی به نام علی صفایی حائری (عین صاد) که عبدالرضا نعمت‌اللهی در توصیف ویژگی‌های شخصیتی او که برای ساخت مستند ترغیبش کرده، می‌گوید: او یکی از روحانیونی است که سلوک و زندگی خاصی داشته و به‌واسطه ارتباطش با اقشار و گروه‌های مختلف، اثرگذار بوده است. من سخنرانی‌هایی از آقای صفایی حائری گوش داده و به شخصیت و زاویه نگاه ایشان علاقه‌مند شده بودم. ایشان شخصیتی اثرگذار با لحن و نگاه تازه‌ای بود که رویکرد متفاوتی نسبت به نگاه غالب سنتی برخی روحانیون داشتند. 
مراسم رونمایی از این مستند سینمایی در حالی دیروز با حضور جمعی از علاقه‌مندان سینمای مستند برگزار شد که جای خالی عبدالرضا نعمت‌اللهی احساس می‌شد و بی‌شک مهمانان جلسه سوالات زیادی داشتند که او می‌توانست در همان اولین روز اکران به آنها پاسخ دهد. 
با این حال تهیه و کارگردان مستند برای پس از مرگم ـــ‌که در خارج از کشور به‌سر می‌برد ـــ در مراسم اکران فیلم به یک پیام ویدئویی کوتاه بسنده کرد.  او در بخشی از این پیام با اشاره به این‌که این مراسم اکران و نمایش فیلم مستند، بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک اثر بیفتد، گفت: فیلم برای پس از مرگم، پرونده‌ای است درباره علی صفائی حائری  و شاید کمی متفاوت باشد با سایر فیلم‌هایی که درباره روحانیون ساخته شده است. مستند برای پس از مرگم از ۲۴ اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه و از طریق سایت هاشور به‌صورت آنلاین اکران خواهد شد. بی‌شک این فیلم از آن دست مستندهایی خواهد بود که علاوه بر جذابیت برای مخاطب خاص (که به‌دلیل اهمیت شخصیت صفایی حائری بسیارند و پرشمار) برای تماشاگری که این روحانی متفاوت را نمی‌شناسد هم جذاب است.