پیشرفت‌های صعودی ایران در قاب تصویر

گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «صعود» از شبکه نسیم

پیشرفت‌های صعودی ایران در قاب تصویر

«برنامه به زبان ساده پیشرفت‌های کشورمان ایران را بیان می‌کند و برگرفته از «صعود 40‌ساله مروری بر دستاوردهای 40‌ساله انقلاب اسلامی ایران» نوشته سید محمدحسین راجی است.»

این تعریفی از برنامه صعود با اجرا، تهیه‌کنندگی و کارگردانی پرهام عمرانی است که همزمان با پخش در حال تصویربرداری در مجموعه‌ تله‌کابین در نزدیکی فیروزکوه است. این مجموعه برنامه که پخش آن از 12 بهمن امسال شروع شد در ۵۲ قسمت 3 تا 5 دقیقه‌ای، به بررسی و معرفی موفقیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و ورزشی می‌پردازد. عمرانی کارگردان «صعود» بر این باور است که در تولید این برنامه هم افزون بر محتوای آن توجه ویژه‌ای به پیشرفت‌های ایرانی شده است. در گفت‌وگو با این کارگردان و مجری از جزئیات برنامه پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

تا امروز برنامه‌هایی داشتیم که به پیشرفت‌های کشورمان پرداخته است اما غالبا در شکل گفت‌وگو بودند. «صعود» با ساختار متفاوت و ریتم تند تفاوت‌هایی را با این برنامه‌ها دارد. پرهام عمرانی، مجری و کارگردان این برنامه در گفت‌وگو با «جام‌جم» توضیح می‌دهد: برنامه صعود درباره دستاوردهای ایران در طول این 44‌سال است. همیشه نسبت به این مساله دغدغه داشتم که متاسفانه بسیاری از هموطنان‌مان به دلیل اتفاقات رسانه‌ای و پروپاگاندای کشورهای دیگر درباره پیشرفت‌های‌مان اطلاع کافی ندارند. 
   
صعود 40 ساله
عمرانی در مورد  پژوهش‌های صورت گرفته برای این مجموعه می‌گوید: در این خصوص دنبال پژوهشی مرتبط می‌گشتیم که نخواهیم از صفر شروع کنیم؛ کتاب صعود 40 ساله آقای راجی را پیدا کردیم، با ایشان جلسه گذاشتیم، صحبت کردیم و در نهایت یکسری از پژوهش‌ها را بچه‌های تیم آقای راجی به صورت تیتروار به متن تصویری تبدیل کردند.
وی ادامه می‌دهد: یکسری از موضوعات در همین کتاب بود که ما پی آن رفتیم ولی بعضی از موضوعات سرفصلش را خودمان انتخاب کردیم و پژوهش جدیدی برایش صورت گرفت. 
عمرانی درباره نگاه به پیشرفت در حوزه‌های متفاوت بیان می‌کند: خیلی‌ها نمی‌دانند ما کجا بودیم و الان کجا هستیم. به همین خاطر سعی کردیم نگاه وسیعی به همه حوزه‌ها اعم ورزش، هنر، تئاتر و... داشته باشیم. ما در طول ساخت این برنامه با موضوعاتی که مغفول مانده بود مواجه شدیم و درباره‌اش پژوهش کردیم. مثل موضوع تلسکوپ مراغه، موشک هایپرسونیک و پالایشگاه‌های فراسرزمینی. درواقع می‌خواهم بگویم از این موضوعات هم داشتیم که در حین تولید به آنها برخوردیم و مجددا پژوهش کردیم. 
   
فضایی که از پیشرفت می‌گوید
همان طور که اشاره شد این برنامه در فضای تله‌کابین تصویربرداری شده است. عمرانی درباره انتخاب این لوکیشن و ارتباط آن با محتوای برنامه توضیح می‌دهد: می‌خواستیم لوکیشن را به‌نحوی انتخاب کنیم که به اسم برنامه بخورد. اسم برنامه ما صعود است و می‌خواستیم لوکیشنی را انتخاب کنیم که رو به پیشرفت است و بالا می‌رود. هر چند تله‌کابین با توجه به آکوستیک‌نبودن فضا، معلق‌بودن در هوا، عدم امکان حضور فیلمبردار در کابین و... از لوکیشن‌های سخت برای تولید برنامه است اما سختی‌ها را به جان خریدیم تا کار تازه‌ای ارائه دهیم و خودمان هم در امر برنامه‌سازی صعود‌کنیم. 
عمرانی می‌گوید: برای اولین بار در این برنامه اتفاق جدیدی در حوزه فیلمبرداری رقم زدیم؛ از دوربین اینستا360 استفاده کردیم که خیلی‌ها در ایران بلد نیستند با آن کار یا فیلمش را تدوین کنند. چند وقت بچه‌های ما آموزش دیدند تا بتوانند فیلم را تدوین‌کنند. 
یک قاب منحصربه‌فردی دارد که به تدوینگر اجازه می‌دهد هر کار با تصویر خواست بدون افت کیفیت انجام دهد. چون کار جدید بود، آموزش و تدوین آن زمانبر شد. خیلی‌ها ممکن است این قبیل موضوعات را در برنامه‌های ترکیبی، گرافیکی یا گفت‌وگو‌محور دیده باشند اما در این برنامه مجری با ریتم تند و لحن خودمانی به سوژه‌های روز اشاره می‌کند و با المان‌های گرافیکی که در کابین درج می‌شود فضای بصری خوش رنگ و لعابی را به وجود‌می‌آورد. 
   
چند کلامی درباره پژوهش
همان طور که اشاره شد پژوهش بستر مهمی برای شکل‌گیری این برنامه است. عمرانی درباره دشواری‌های این کار بیان می‌کند: یکی از سختی‌های تولید برنامه صعود انباشت پژوهش است. ولی خیلی از این پژوهش‌ها باید به حالت مکتوب دربیاید. با توجه به سلیقه مخاطب و کمبود وقتی که غالب مردم دارند سعی کردیم این اطلاعات را به صورت کپسولی ارائه دهیم. 

صعودهای روزانه روی آنتن
پرهام عمرانی، مجری و کارگردان برنامه صعود درباره زمان پخش آن به جام‌جم می‌گوید: «صعود» به دلیل زمان کمی که در هر قسمت دارد جزو برنامه‌هایی نیست که کنداکتور ثابت داشته باشد، بلکه در طول روز 6-5 دفعه پخش می‌شود. البته طبق چیدمانی که در پخش برای آن در نظر گرفته‌اند ممکن است صبح تا ظهر یک قسمت پخش شود و عصر تا شب هم یک قسمت دیگر. در تلوبیون کانال صعود وجود دارد که برنامه‌ها در آنجا بارگذاری می‌شود. همچنین در سایت شبکه هم برنامه‌ها برای مخاطبان قرار‌دارد.

نوشین مجلسی - گروه رسانه