تعارض میان خود واقعی و خود مجازی

تعارض میان خود واقعی و خود مجازی

خیلی وقت‌ها این والدین هستند که بیشترین آسیب‌ها را به فرزندان خود می‌رسانند. یکی از مصادیق این آسیب‌ها هم استفاده از کودکان برای درآمدزایی است. نمونه‌اش هم همین کودکانی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بزک می‌شوند و با طراحی‌های خاص، تصاویرشان با دنبال‌کننده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

فقط فیلم‌های مبتذل و ضداخلاقی برای کودکان آسیب محسوب نمی‌شود در حالی‌که نمایش عکس‌های جشن تولد فرزندتان، جشن تحصیل، ورزش یا هر عکس و فیلم دیگری از کودک برای کسب منفعت شخصی، درآمدزایی و منفعت‌های اجتماعی که شامل تبلیغات در فضای مجازی می‌شود نیز یک آسیب است.
مهم‌ترین آسیب این است که ما به بچه‌های‌مان می‌گوییم تو باید دیده شوی و دیگران تو را با یک تبلیغ بپسندند. این کار نه به رشد شخصیت و توانایی و نه اندیشه ورزی و معنویت کودک کمک می‌کند.
والدین برای تربیت درست فرزندشان باید به او بگویند 
تو هر طور که باشی، دوست داشتنی هستی و برای ما عزیزی. در حالی‌که با حضور بچه‌ها در فضای مجازی چنین چیزی را نقض می‌کنیم.
وقتی پدر و مادری فرزندش را  بزک و گریم می‌کند تا تصاویر او را در فضای مجازی با دیگران به اشتراک بگذارد در واقع به کودکش القا می‌کند، که تو این‌طور زیبایی و باید 
به چشم بیایی نه با خود واقعی‌ات! علاوه بر این با چنین کاری نقش بازی کردن، تمارض، دروغ و بی‌اخلاقی را به فرزندان‌مان یاد می‌دهیم در حالی‌که شاید همه آن تبلیغات هم دروغ باشد. از همه اینها مهم‌تر کودکی که در فضای مجازی بزرگ شده در بزرگسالی دارای فهم و درک می‌شود و شاید خودش این شخصیت از کودکی‌اش را نپسندد ‌که تبلیغ فلان کالا یا لباس و وضعیت را داشته باشد.
 بسیاری از اختلالات روان‌شناختی در کمین این بچه‌هاست و تعارض بین خود واقعی و خود موجود در فضای مجازی 
او را به سمت و سوی نامناسبی خواهد کشاند.

مهدی نیک ضمیر | گروه جامعه