جای خالی تجربه‌های کارآمد

چهره‌هایی که از دنیای رسانه رخت بر بستند

جای خالی تجربه‌های کارآمد

یاد کردن از درگذشتگان یکی از سنت‌های حسنه نوروز محسوب می‌شود. سال1401، ‌سالی سخت برای  رسانه بود و در این سال، چهره‌های تاثیرگذاری از دنیای رسانه کوچ کردند و دیگر بین ما نیستند. در آخرین روزهای سال1401 با مروری بر نام و یاد رفتگان این سال، برایشان از درگاه خدا رحمت و مغفرت آرزو می‌کنیم‌.

حسین عبداللهی، مدیرمسئول و سردبیر روزنامه «آرمان ملی» نهم فروردین بر اثر سکته قلبی درگذشت. مرحوم عبداللهی متولد سال ۱۳۵۰ بود و در دهه ۷۰ فعالیت مطبوعاتی خود را با حضور در نشریات مختلف آغاز کرد. همچنین بیت‌ا... خندان، روزنامه‌نگار قدیمی و صاحب‌کسوت در عرصه اخبار و گزارش‌های فوتبال ایران و استقلال ۱۸ فروردین جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد.
     
از دستمال سرخ‌ها تا یار همیشگی امام 
مریم کاظم‌زاده، روزنامه‌نگار و عکاس باسابقه جنگ، ‌3خرداد در ۶۶سالگی بر اثر عوارض ابتلا به سرطان درگذشت.
کاظم‌زاده همسر شهید اصغر وصالی فرمانده «دستمال سرخ‌ها» بود. او همچنین اولین عکاس زن جنگ بود که مهر ۵۹ به مناطق جنگی رفت و خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان و فرماندهان در مناطق جنگی ثبت کرد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی‌ از مهم‌ترین چهره‌های رسانه‌ای بود که ۱۵خرداد 1401 در ۸۱سالگی به دیار باقی شتافت. مرحوم دعایی که یکی از همراهان و نزدیکان امام خمینی‌(ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود، سابقه سفارت ایران در بغداد بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ و مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی را هم در کارنامه خود داشت. وی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را کسب کرد.
محسن میرزایی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار مطبوعاتی، ۲۲خرداد در ۹۰سالگی چشم از جهان فروبست. محسن میرزایی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار ایرانی در سال۱۳۱۱ هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. وی از دانش‌آموختگان اولین دوره روزنامه‌نگاری در سال ۱۳۳۵ بود که در همان سال از دانشسرای عالی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نیز شد. 
     
عکاس لحظه‌های خاص
بابک برزویه، هنرمند عکاس در حوزه عکاسی مطبوعاتی و سینما سه‌شنبه ۲۵ مرداد از دنیا رفت.بابک برزویه از عکاسانی است که نه تنها در حوزه سینما بلکه در حوزه عکاسی مطبوعاتی و همکاری با رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری‌ها کارنامه پُر‌باری داشت. 
حسین سرفراز، روزنامه‌نگاری که پیش از انقلاب سردبیری بیش از ۲۰ مجله معروف آن ‌زمان‌ را عهده‌دار بود و یکی از باسابقه‌ترین روزنامه‌نگاران ایران‌ به‌شمار می‌رفت، پنجم شهریور دور از وطن چشم از جهان فرو بست. پیشینه دراز‌مدت او در سردبیری نشریه‌های گوناگون باعث شده بود که در میان اهالی مطبوعات به «حسین سردبیر» معروف باشد.
هرمز هوشمند راد در۱۶ آذر ۱۳۲۳ متولد شد و نیمه‌شب ۷ آذر ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت. هوشمندراد بیش از نیم قرن سابقه مطبوعاتی و مدیریت و صاحب امتیازی نشریات مختلف در عرصه مطبوعات و نامی آشنا و خوشنام در حوزه رسانه را در کارنامه خود داشت.
     
صاحب‌نظران رسانه‌ای و سیاسی کشور
شبان شهیدی‌مؤدب، از مدیران و صاحبنظران رسانه‌ای و سیاسی کشور، ۷ دی ماه در سن ۷۰ سالگی در پاریس در گذشت. شهیدی‌مودب از دانشگاه سوربن فرانسه مهندسی برق داشت اما با اوجگیری انقلاب اسلامی به نوفل لوشاتو رفت و با امام خمینی به ایران بازگشت. او مدتی سردبیر کیهان انگلیسی بود، سپس معاون برون‌مرزی صداوسیما و بعد استاد دانشگاه شهید بهشتی شد.
محسن جعغری‌راد نویسنده و منتقد جوان یکشنبه ۱۸دی‌ماه در منزلش در کرج از دنیا رفت.  عمده فعالیت او در مجله فیلم امروز بود. 
   
 داغی بر دل خبرنگاران هنری
سیدابوالحسن مختاباد، نویسنده، منتقد، پژوهشگر موسیقی و روزنامه‌نگار ایرانی ۳ بهمن در سن ۵۳ سالگی براثر سکته قلبی درگذشت. مختاباد از روزنامه‌نگاران قدیمی بود که در سال‌های اخیر به آمریکا مهاجرت کرده بود. مختاباد در سال ۱۳۷۲ فعالیت روزنامه‌نگاری خود را آغاز کرد و عمدتا در حوزه فرهنگی مشغول به کار بود. او سال ۱۳۷۳ به روزنامه همشهری رفت و تا پایان فعالیت خود در این رسانه ماند، همزمان نیز با نشریات فرهنگی و ... نیز فعالیت می‌کرد. حوزه تخصصی مختاباد موسیقی بود. 
نیره مجیدی‌راد، مترجم و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی هم بعد از تحمل دوره‌ای بیماری، شامگاه یکشنبه (۱۶ بهمن) دنیای فانی را وداع گفت. وی که از سال ۱۳۸۵ به خانواده ایرنا پیوسته بود در گروه‌های مختلف خبری به عنوان مترجم و خبرنگار بخش بین‌الملل با ایرنا همکاری می‌کرد.داود میرالماسی، سردبیر سابق گروه ورزشی ایرنا و از خبرنگاران قدیمی ورزشی کشور بر اثر ایست قلبی در ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت. آن مرحوم که عمری را در صحنه ورزش و انتشار اخبار و گزارش‌های ورزشی گذرانده بود در مقطعی با سرویس ورزشی روزنامه اطلاعات هم همکاری داشت. میرالماسی از خبرنگاران ورزشی پرسابقه ورزش کشور چند صباحی در بستر بیماری بود.