چراغ سبز معنادار  ابوظبی به کاخ کرملین

چراغ سبز معنادار  ابوظبی به کاخ کرملین

رصد تحولات بین‌المللی بعد از جنگ اوکراین نشان می‌دهد آمریکا با عدم پیش‌بینی واقعی از تحولات آینده، نتوانست با سیاست تحریم، روسیه را وادار به عقب‌نشینی کند.

وبسایت اینتجلنس آنلاین در گزارشی به این منظور فاش کرد که میخائیل رابینوویچ ،تاجر برجسته روسی که روابط عمیقی با مقامات دولتی روسیه ازجمله شخص پوتین دارد، رئیس شعبه جدید لوکو بانک روسیه است که به‌زودی در امارات تاسیس می‌شود. این رخداد در کنار فعال‌سازی کریدور شمال ـــ جنوب  و همراهی چین در خرید انرژی از روسیه نشان می‌دهد آمریکا با انتخاب رویکرد تحریمی در قبال کشورها، از کشور تاثیرگذار تبدیل به رقیبی برای کشورهای تحریمی شده است. به عبارتی  کشورهایی همچون روسیه نسبت به تحریم‌های آمریکا، همواره می‌کوشند که با تدابیر گوناگون با رفتار آمریکا مقابله کنند و هیچ‌گاه تسلیم آمریکا نشوند و این یعنی آمریکا با تحریم برای خود رقیب تراشی می‌کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد در کنار کشورهای مختلفی همچون چین، عربستان، بلاروس، بعضا ترکیه، سوریه و...  امارات متحده عربی نیز قصد دارد به بازاری برای شرکت‌ها و نهادهای روسی که تحت تحریم‌های غرب و آمریکا قرار گرفته‌اند، تبدیل شود.  واکاوی و رصد از تاسیس این بانک در امارات بیانگر ایجاد روزنه‌ای برای موسسات مالی روسیه و همچنین ارائه خدمات لجستیک به آنهاست تا به این ترتیب مسکو بتواند تاثیر تحریم‌های آمریکا و غرب را کاهش داده و راه جدیدی برای واردات، صادرات و تجارت با کشورهای مختلف پیدا کند.علل و عوامل مختلفی نسبت به همراهی امارات با روسیه که برخلاف رویکرد آمریکاست مطرح شده که مهم‌ترین آنها خلف وعده آمریکا در فروش جنگنده‌های اف‌35 به امارات در ازای صلح آبراهام و عادی‌سازی رابطه بین امارات و رژیم غاصب صهیونیستی  و عدم کمک آمریکا  به این کشور  نسبت  به حملاتی است که سال گذشته یمنی‌ها در عمق خاک امارات انجام دادند.

اکبر معصومی | کارشناس مسائل بین‌الملل