چهره‌های ورزش ایران در سال 1401

چهره‌های ورزش ایران در سال 1401

امسال می‌شد اتفاقات بسیار خوبی در ورزش ایران رقم بخورد؛ مثل صعود تیم‌ملی ایران از مرحله گروهی جام‌جهانی 2022 قطر و یا درخشش ورزشکاران ایران در مسابقات آسیایی هانگژو که یک سال به تعویق افتاد. با این حال، داستان خوب هم کم نداشتیم.

قهرمانی کشتی، قهرمانی فرزانه‌ها و هادی چوپان‌ها و درخشش مهدی طارمی‌ها، تاریخ‌سازی‌های بزرگ، داستان وجه شیرین‌تری هم دارد. قصه نباختن‌ها، کم نیاوردن‌ها، دور افتخار زدن‌ها. این داستان‌ها ادامه دارد. اینجا پایان ماجرا نیست. این فقط بخشی از چهره‌های خبرساز سال 1401 ورزش ما هستند. البته که همه آنها شاید خوب نباشند، شاید آدم خوب قصه نباشند اما بالا و پایین‌های امسال را ساخته‌اند. اینجا اما پایان ماجرا نیست.

فرزانه فصیحی؛ سریع‌تر از باد
گرچه دوومیدانی ایران با افت بسیار زیادی مواجه شده است و دیگر خبری از درو کردن مدال توسط ورزشکاران ایرانی در این رشته نیست، اما هنوز یک نفر در این رشته هست که پرچم را بالا نگه می‌دارد. فرزانه فصیحی؛ دختر باد ایران که حدود یک ماه قبل دست به شاهکار زد و قهرمان آسیا شد. در جریان برگزاری فینال ماده 60 متر مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان، فرزانه فصیحی ضمن رکوردشکنی در این مسابقات، مدال طلا را از آن خود کرد تا به سلطه شرق آسیایی‌ها پایان دهد و پس از سال‌ها مدال طلا از شرق به غرب آسیا و ایران رسید. همچنین فصیحی در مرحله مقدماتی این مسابقات توانسته بود با ثبت زمان 7.23 ثانیه، رکورد ملی کشورمان در این ماده را با زمان 7.25 ثانیه که در اختیار خودش بود بهبود ببخشد. او یقینا یکی از دختران پرافتخار ورزش ایران در سال 1401 بود.

مهدی طارمی؛ شمایل یک ستاره
پیش از شروع جام‌جهانی تمام رسانه‌های ایرانی و خارجی به درخشش مهدی طارمی در قطر اذعان داشتند و حالا اگر قرار به انتخاب تنها یک ستاره برای تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی قطر باشد، او بدون شک مهدی طارمی خواهد بود. البته درخشش ستاره پورتو را نمی‌توان فقط به جام‌جهانی محدود کرد و او چندین سال است که برای ایران افتخارآفرینی می‌کند اما طارمی با به ثمر رساندن دو گل مقابل انگلیس به نخستین بازیکن آسیایی تاریخ تبدیل شد که در جام‌جهانی مقابل یک تیم اروپایی دبل می‌کند. همچنین او به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال ایران هم تبدیل شد که برای اولین بار در مسابقات جام‌جهانی 2022 دبل کرد.

رحمان عموزاد؛ فوق ستاره کشتی
تیم‌‌ملی کشتی آزاد ایران در سالی که گذشت، موفقیت‌های بسیاری داشت و در بسیاری از عرصه‌ها درخشید. اما در میان تمام ستاره‌های جوان تیم‌ملی، ستاره‌ای هست که تاکنون بسیار خوش درخشیده و آینده روشن‌تری هم در انتظار اوست. بسیاری از رسانه‌ها از او به عنوان فوق ستاره جدید کشتی ایران نام می‌برند، لقبی که رحمان عموزاد ثابت کرد، برازنده‌اش است. عموزاد که سال ۲۰۲۲ موفق به کسب مدال طلای رقابت‌های جهانی بلگراد شد و به مدال طلای آسیا هم رسید، در سال 1401 از سوی اتحادیه جهانی کشتی از میان ۵ نامزد دریافت عنوان ستاره کشتی آزاد جهان، موفق به کسب این عنوان شد و عنوان برترین آزادکار جوان جهان در سال ۲۰۲۲ را از آن خود کرد. 
اعظم بختی؛ تاریخ‌سازی در اپه
یکی از رقابت‌هایی که امسال برگزار شد، بازی‌های کشورهای اسلامی بود که ورزشکاران کشورمان رکوردهای بسیاری را جابه‌جا و ثبت کردند و البته چندین تاریخ‌سازی در این مسابقات به نام ایران ثبت شد. یکی از این تاریخ‌سازی‌ها را دختر اپه ایست ایران، اعظم بختی به نام خود ثبت کرد. شمشیرباز ایران در مرحله نیمه نهایی انفرادی بازی‌های کشورهای اسلامی با نتیجه بسیار نزدیک ۱۲ بر ۱۱ برابر حریف ترکیه‌ای شکست خورد و به طور مشترک با شمشیرباز قرقیزستانی به مدل برنز رسید. این اولین مدال تاریخ شمشیربازی ایران در اسلحه اپه بانوان است که اعظم بختی موفق به کسب آن شد. در این بازی‌ها همچنین مدال نقره تیمی مسابقات نیز به تیم‌ملی ایران متشکل از اعظم بختی، مهسا پوررحمتی و پریا ماهرخ رسید. 
هادی رضایی؛ سرمربی قدرتمند
شاید خیلی از ما صورتش را به یاد نداشته باشیم یا حتی با اسم او را  به خاطر نیاوریم، اما به هر که بگوییم هادی رضایی، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران؛ یقینا لب به ستایش او خواهد گشود. رضایی با وجود پیشنهادهای گسترده خارجی تاکنون هیچ‌چیز برای ایران کم نگذشته است و آبان ماه امسال هم هشتمین قهرمانی والیبال نشسته را برای ایران به ارمغان آورد. دیدار نهایی رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان که در سارایوو پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین برگزار شد گرچه با دشواری برای کسب ویزا همراه بود اما ایران با نتیجه 3 بر صفر حریفش بوسنی را شکست داد و ضمن دفاع از عنوان قهرمانی دوره گذشته، برای هشتمین بار به مقام قهرمانی رسید. 
هادی چوپان؛ گرگ ایرانی درخشید
مستر المپیای امسال با یک اتفاق غیرمنتظره برای ایرانی‌ها همراه بود و برای نخستین بار در تاریخ این رقابت‌ها یک ایرانی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. گرچه پیش‌تر عناوین قهرمانی بین ورزشکاران آمریکایی، اروپایی و حتی آفریقایی دست به‌دست می‌شد اما امسال هادی چوپان ملقب به گرگ پارسی در سومین دوره حضورش در این رقابت‌ها موفق شد عنوان قهرمانی را کسب کند و نخستین ایرانی باشد که با ساندو به کشور باز می‌گردد. چوپان نخستین بار سال ۲۰۱۹ موفق شد مدال برنز مستر المپیا را از آن خود کند و برنده جایزه صد هزار دلاری این مسابقات شود. او سال ۲۰۲۱ نیز موفق به کسب مدال برنز شد. مسابقات مستر المپیا هر ساله اواخر سال میلادی به میزبانی لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود و بدنسازان حرفه‌ای دنیا در این مسابقات با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. لانسفورد و نیک واکر هر ۲ از آمریکا به ترتیب مدال نقره و برنز مستر المپیای ۲۰۲۲ را کسب کردند.
حسین وفایی؛ پادشاه اسنوکر
آن‌قدر نام و آوازه‌اش در جهان پیچیده است که حالا کمتر کسی هست که حسین وفایی را نشناسد. اصلا شاید در جهان معروف‌تر از کشور خودش ایران باشد! حسین وفایی حالا حرفه‌ای‌ترین اسنوکرباز ایران و ملقب  به پادشاه اسنوکر است. همین چند روز پیش یکی از معروف‌ترین لحظات 1401 را برای خودش و ما رقم زد. او در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های شش‌توپ قهرمانی جهان حرفه‌ای‌ها که در تایلند برگزار شد، ابتدا اسنوکرباز تایلندی را شکست داد و پس از آن دست به شگفتی بزرگی زد و جاد ترامپ یکی از غول‌های اسنوکر دنیا را با نتیجه شش بر پنج شکست داد. پس از این پیروزی تور جهانی اسنوکر نوشت: «ترامپ آمده بود تا به فینال برسد و برنده باشد.به نظر می‌رسید برای پیروزی در دهمین مسابقه آماده شده، اما وفایی سوار بر بازی بود.خونسردی خود را حفظ کرد و پیروزی درخشانی به دست آورد. او حقیقتا درخشان است.» 
علی سوادکوهی
نامش در کشتی طلسم شکن است،  البته یک نام دیگر هم در رسانه‌ها دارد. غول‌کش کشتی! این لقب را به این خاطر به او داده‌اند که کارش شگفت‌زده کردن است. كشتى‌گير ساروى كه آذر ماه امسال همه را شگفت زده کرد و کاری کرد که نامش همیشه در ذهن مردم خواهد ماند. او در جام جهانى طلسم شکست ناپذیری جردن باروز  آمریکایی را شكست. اين طلسم عجيب و غريب براى كشتى گيران ايرانى از سال ٢٠١١ آغاز شده بود و تا على سوادكوهى آن را نشكسته بود، ادامه داشت. البته در مسابقات كشتى آزاد بين‌المللى زاگرب هم كه در وزن ٧٩ كيلوگرم به فينال راه يافته بود، به مصاف كشتى گير گرجستانى رفت و مدال طلای مسابقات را از آن خود کرد. مدال بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و  قهرمانی‌های آسیا را هم باید به افتخارات او برای ایران اضافه کرد. نام سوادکوهی حالا در کنار تمامی چهره‌های برتر ورزش ایران در سال 1401 می‌درخشد.

یگانه عصاری - گروه ورزش