امید  به زندگی دوباره

امید به زندگی دوباره

وقتی خبر رسید شرایطی برای اهدای زندگی دوباره به هزاران هموطن آن هم در بزرگ‌ترین طرح بیمارستانی کشور که با تجهیزات همتراز با استانداردهای جهانی و شمار زیادی از کادر درمانی و پزشکان مجرب فراهم شده،  لبخند رضایت را بر لبان هر شهروند میهن‌دوست نشاند.

امسال کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) به عنوان بزرگ‌ترین طرح نظام سلامت در قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) همزمان با نیمه شعبان افتتاح شد. این بیمارستان با امکانات کم‌نظیر و در تراز جهانی از جمله ۵۲۲ تخت بستری، ۲۰۴ تخت ویژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به روز در ۱۸طبقه و با متراژ ۱۰۸هزارو ۱۵۷متر مربع  به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح بهداشتی - درمانی کشور با بهره‌مندی از کادر مجرب پزشکان و پرستاران آماده ارائه خدمات به هموطنان است. نجات جان دست‌کم ۱۰هزار ایرانی در سال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این بیمارستان مدرن، خبری بود که دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد و در این بیمارستان  بیش از ۴۸ نوع عمل جراحی سنگین و پیچیده، قابل انجام است که نه‌فقط مایه امیدواری ایرانیان است بلکه ظرفیتی فوق‌العاده برای تقویت اقتصاد سلامت و رونق توریسم درمانی در کشور با پذیرش بیماران کشورهای همسایه محسوب می‌شود. این کلان بیمارستان با مشارکت خیرین، دولت و بخش خصوصی به‌عنوان یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در محوطه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) فعالیت خود را آغاز کرد. از ابتدای سال ۱۴۰۱، تقریبا ۹۰درصد فضای فیزیکی تکمیل شده و با تلاش شبانه‌روزی نصب و راه‌اندازی تجهیزات بیمارستانی و پذیرش بیمار شروع شد و در حال حاضر تمام طبقات آن با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر ای و ... پذیرای بیماران از سراسر کشور است. ۸۰۰۰مترمربع درمانگاه، اورژانس فوق‌پیشرفته،  باند بالگرد، سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی در اتاق عمل، سازه بسیار مستحکم،  انجام همه جراحی‌های پیشرفته، 380 عضو هیات علمی، معماری و هتلینگ فوق‌پیشرفته،  شش ژنراتور برای تامین برق و همکاری با همه بیمه‌ها از ویژگی‌های این بیمارستان است. 

طرحی به نام دارویار

امسال وزارت بهداشت از ۲۳تیر طرح دارو یار را اجرایی کرد. با معرفی طرح دارویار اعلام شد در این طرح یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد. در واقع این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت می‌گیرد و اگر بخواهیم از مزیت‌های اجرای این طرح بگوییم، می‌توانیم  به توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه،  تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو وحمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره کنیم. با اجرای دارویار، پرداخت از جیب بیماران ثابت می‌ماند و در مواردی با توجه به افزایش پوشش بیمه‌ای دارو و پرداخت یارانه سلامت، شاهد کاهش پرداختی از جیب مردم خواهیم بود. قبل از اجرای طرح دارویار، شش میلیون از افراد بدون بیمه، شناسایی شده و به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه همگانی سلامت قرار گرفتند و در این طرح برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبودند، پوشش بیمه‌ای برقرار شد.   از سوی دیگر، ۱۱۹قلم از این داروها که مصرف بیشتری دارند، با تایید شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؛ بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها با ارائه نسخه پزشک و در مسیر بیمه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. 6000 میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است و سه دهک اول جامعه (بالغ بر شش میلیون نفر) بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفته‌اند. با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموما به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. همچنین خریدهای آزاد در داروخانه برای بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواهد شد.