چهره ها از نقش های نوروزی می گویند

گفت‌وگوی «جام‌جم» با هنرمندانی که امسال با برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون مهمان خانه‌ها هستند

چهره ها از نقش های نوروزی می گویند

این روزها حال‌وهوای شهر بهاری است. این را می‌شود از حضور پرشور دستفروش‌های کنار خیابان متوجه شد که با آوردن سبزه، سنبل و ... شهر را با رنگ بهاری مزین کردند.

رسانه‌ملی هم طبق ماموریتی که به عهده دارد امسال با ویژه‌برنامه‌های متفاوتی میزبان خانه‌هاست، زیرا امسال میزبان دو جشن از سال است. یکی نوروز و دیگری بهار قرآن. تقارن این دو مناسبت رنگ ویژه‌تری به برنامه‌ها و سریال‌ها داده‌است. 

در گزارشی که روز سه‌شنبه در روزنامه «جام‌جم» درج شد نگاهی به برنامه‌های مختلف سیما و صدا داشتیم که قرار است با گردهمایی هنرمندان رنگ آنتن در این دو بهار طلایی شود تا مخاطبان از تماشای برنامه‌ها لذت ببرند.

 امسال هنرمندان زیادی مهمان جعبه‌جادو هستند، زیرا امسال برخلاف سال‌های گذشته تعداد سریال‌ها و فیلم‌های روز دنیا بیشتر است. ضمن این‌که سریال‌هایی برای پخش در نظر گرفته شده که در گونه‌های متفاوت تولید شده‌است. 

سریال «آتش و باد» قرار است قصه‌ای از دل تاریخ را برای مخاطبان روایت کند و سریال «نون‌خ» از اتفاقات زندگی نورالدین خانزاده بگوید. تعداد برنامه‌ها و سریال‌ها بسیار متنوع است و همین بهانه‌ای شد تا ما سراغ هنرمندانی برویم که در ایام نوروز مهمان خانه‌ها هستند. در این گزارش صحبت آنها را می‌خوانید.

از اتحاد و همدلی نورالدین در نوروز می‌گوییم

مهدی فرجی، تهیه‌کننده سریال نون‌خ را به عهده دارد و امسال با فصل چهارم از این سریال مهمان خانه‌هاست. این سریال تلویزیونی همیشه مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته و اکنون سازندگان آن قصد دارند با قصه‌ای متفاوت یک نوروز تماشایی را برای مخاطبان رقم بزنند. 

در این فصل از سریال برخی بازیگران فصل‌های قبل حضور دارند. مهدی فرجی در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره این فصل از مجموعه و این‌که قرار است چطور مخاطبان را غافلگیر کنید؟ توضیح می‌دهد: «نون‌خ 4 » در ادامه فصل‌های قبلی ساخته شده است. قصه در یک روستا و حول شخصیت نورالدین خانزاده (سعید آقاخانی)، اعضای خانواده و دیگر اهالی روستا رخ می‌دهد. در قصه این فصل از مجموعه همچون دیگر فصل‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد که همدلی و اتحاد میان اهالی روستا به حل شدن آن منجر می‌شود.   وی با اشاره به بازیگران جدید این مجموعه توضیح می‌دهد: بیژن بنفشه‌خواه به ترکیب بازیگران اضافه شده و همین‌طور امیر سهیلی. حمیدرضا آذرنگ و مجید یاسر که در فصل‌های قبلی مجموعه بودند در این فصل هم حضور دارند. ضمن این‌که ما در این فصل به معضلات اجتماعی و موضوعات فرهنگی می‌پردازیم که در دل قصه و حوادث پیش می‌رود. سریال 23 قسمت است و پخش آن تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.   این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که دلیل موفقیت این سریال را در چه می‌بینید؟ بیان می‌کند: قوم کرد پتانسیل بالایی دارد. درواقع ظرفیت قوم کرد به ما خیلی کمک کرد تا بتوانیم یک سریال جذاب را در چند فصل تولید کنیم. تماشای گویش، لباس، موسیقی، جغرافیا و فرهنگ کرد برای مخاطبان بسیار جذاب است. تماشای این سریال برای مخاطبان جذابیت دارد. ما هم سعی کردیم به واسطه تولید مجموعه نون‌خ این جاذبه را برای مخاطبان بیشتر کنیم.

 داستان مشروطه با فتح ا... خان

بازیگر خوش‌سابقه سینما و تلویزیون، محمود پاک‌نیت هم از چهره‌های حاضر در سریال چشم و باد است که یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند. گفته می‌شود وی نقش فتح‌ا... خان، از خان‌های قصه را به‌عهده دارد که همگام با قوام‌الدوله مقابل مشروطه‌خواهان می‌ایستد. او سابقه همکاری با راعی را دارد و فیلمنامه خوب و شناختش از کارگردان را از دلایل اصلی پیوستن‌ خود به این سریال عنوان می‌کند. این بازیگر درباره سیاه و سفید بودن نقشش به «جام‌جم»می‌گوید: این نقش منفی است ولی نه آنچنان. جا‌هایی از قصه حتی ممکن است دلسوزی تماشاگر را به خود جلب کند. فتح‌ا... خان دو پسر تحصیلکرده و فرنگ‌رفته دارد که یکی از آنها طرفدار مشروطه است. 

در واقع پدر هم از مشروطه بدش نمی‌آید اما به‌دلیل جاه‌طلبی و دنبال مقام بودن مخالفت می‌کند. قوام که همه‌کاره فارس است، ابتدا ساز مخالف کوک می‌کند اما در آخر به‌علت سودی که فکر می‌کند با موافقت عایدش می‌شود، از مشروطه طرفداری می‌کند. وی می‌افزاید: این افراد شخصیت دوگانه‌ای دارند و همین جذاب است.

حلاوت رمضان با «محفل» قرآن

محمدحسین هاشمی را پیش از این با تهیه‌کنندگی برنامه «میدون» می‌شناختیم. او این روزها سخت مشغول ساخت برنامه «محفل» ویژه افطار شبکه سه با اجرای رسالت بوذری است. او در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»درخصوص تهیه این برنامه می‌گوید: اصل موضوع این است که توفیقی بود که نصیب من شد تا برای روزهای مبارک ماه رمضان مهمان مردم خوب ایران باشم. از همان ابتدا تصمیم بر این بود که نگاه متفاوت، نو و تازه‌ای داشته‌باشیم و برنامه‌مان شبیه برنامه‌های افطار سال‌های قبل نباشد. از این رو به این ترکیب رسیدیم. وی ادامه می‌دهد: ساخت این برنامه کار سختی است اما همه با دل‌شان کار می‌کنند و حس و حال خوبی دارند و با هم لحظات شیرین و جذابی را به‌وجود می‌‌آورند. هاشمی درباره انتخاب میزبان‌ها به خصوص دو عرب زبان هم توضیح می‌دهد: قرآن زبان بین‌المللی همه مسلمان‌هاست. می‌خواستیم این را در برنامه بگوییم. به همین دلیل یک مهمان از عراق و یکی هم از سوریه داریم که جزو چهره‌های مشهور قرآنی هستند. در کنارشان حامد شاکرنژاد و دو قاری پیشکسوت را داریم. می‌توانم بگویم هر پنج نفر جزو چهره‌های مشهور قرآنی و بین‌المللی هستند. وی در پایان هم بیان می‌کند: میزبان عراقی ما در کشور خودش مجری و تهیه‌کننده و برنامه‌ساز است. من از این انتخاب به شدت راضی هستم و چهره‌های خوب و توانمندی را کنار هم جمع کرده‌ایم. امیدوارم مردم هم هنگام پخش برنامه راضی باشند و ما را از دعای خیرشان فراموش نکنند.

با هفت‌سین مهمان خانه‌ها هستم

رسول نجفیان، مجری و بازیگر تلویزیون است که سال‌های بسیاری را در برنامه‌های مختلف نوروزی کنار مردم بوده است. او امسال هم در لحظه تحویل‌سال در شبکه جام‌جم حاضر خواهد بود تا در این لحظه خاص کنار مردم باشد. نجفیان یک برنامه نوروزخوانی هم دارد که قرار است آیتمی در برنامه «به خانه برمی‌گردیم» باشد.  او درخصوص اجرای برنامه‌های نوروزی و بودن در کنار مردم در لحظات تحویل‌سال به «جام‌جم» می‌گوید: ما هرچه داریم از مردم است؛ همین مردم کوچه‌ها. من همیشه افتخار می‌کنم که سال‌های متمادی پای سفره هفت‌سین در کنار مردم بودم. ما شاید این زمان خیلی کنار خانواده نباشیم اما خانواده ما مردم هستند و از این جهت به خودم می‌بالم که هرسال در خدمت مردم هستم تا لحظه‌ای به آنها آرامش بدهم.  وی ادامه می‌دهد: من سال‌ها در شبکه جام‌جم در لحظه تحویل‌سال حضور داشتم و امسال هم در این شبکه خواهم بود. برنامه به خانه برمی‌گردیم هم با توجه به این‌که حرمت اسم خانواده را دارد، برای من قابل‌احترام است. خوشحالم که به سبک گذشتگان نوروزخوانی کرده‌ایم.  البته چند شبکه این اتفاق مبارک افتاده است. خانه‌تکانی و سبزه‌نشانی را گفتیم. مثلا چوپان‌ها می‌آمدند و می‌گفتند زیر برف‌ها سبزه دمیده و مژدگانی می‌گرفتند. بعد از آن بود که خانم‌های خانه خانه‌تکانی و سبزه‌نشانی را انجام می‌دادند. من هم در برنامه به خانه برمی‌گردیم به این رسوم اشاره و آنها را روایت کرده‌ام.

مجری یعنی یکی از اعضای خانواده

عباس طاهریان را با اجرای برنامه «سیمای خانواده» می‌شناسیم؛ مجری‌ای که برای نخستین بار است اجرای برنامه تحویل سال را تجربه می‌کند. وی در کنار اقبال واحدی، اجرای برنامه «نوروز دوست داشتنی» را به‌عهده دارند که درباره این تجربه به «جام‌جم»می‌گوید: همیشه یک فضای رقابتی بین شبکه‌های تلویزیونی در چنین مناسبتی به وجود می‌آید و به‌نوعی می‌توان گفت صحنه قدرت نمایی شبکه‌هاست. همیشه هم برای شبکه و مخاطبانش مهم بوده که برنامه تحویل سال را چه مجریانی اجرا می‌کنند. معمولا هم اسامی بزرگی مطرح بوده که اتفاقا خیلی از همین اسامی بزرگ از همین برنامه‌ها نام‌شان بزرگ شده است. یعنی همه مجریانی که در طول این سال‌ها اجرای برنامه‌های تحویل سال را به‌عهده داشتند، سال‌ها در یک شبکه‌ای فعالیت کرده‌اند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که بعد در برنامه تحویل سال درخشیده‌اند. بنابراین مهم است. من هم سال‌هاست که در زمینه اجرا فعالیت می‌کنم و این نخستین تجربه من در زمینه اجرای برنامه تحویل سال است. وی ادامه می‌دهد: حسی که اجرای این برنامه برای مجری دارد، بسیار متفاوت از برنامه‌های دیگر است. تفاوتش این است که مثلا من بیش از یک دهه است که مجری برنامه «سیمای خانواده» هستم و مدام با مردم درباره موضوعات مختلف حرف زدم اما وقتی قرار است مجری تحویل سال باشم، قطعا حال متفاوتی دارد. یعنی در بهترین لحظه‌ای که مردم برای یک سال می‌گذرانند و پای سفره‌های هفت سین مرا به عنوان مجری کنار خود می‌پذیرند و مثل اعضای خانواده خود می‌دانند. این حس بسیار خوبی دارد، چون تحویل سال، لحظه مهم و مقدسی برای همه ماست. طاهریان می‌افزاید: به نظر من آن لحظه، لحظه به اشتراک گذاشتن همه احساسات و عواطف مردم است و من خوشحالم که در چنین لحظه‌ای برای مردم برنامه اجرا می‌کنم و کنارشان هستم. تلاش می‌کنم لحظه خوب، انسانی و عاطفی زیبایی را برای مخاطبان این برنامه رقم بزنم.

شوکت خان در برابر فتح ا... خان

یکی از ویژگی‌های سریال «آتش و باد» داستانی است که در بستر تاریخ و دوران مشروطه اتفاق می‌افتد. مضمون اصلی سریال، اختلاف دو خان است که نقش یکی از آنها را محمود پاک‌نیت و نقش خان دیگر به نام شوکت‌خان را صدرالدین حجازی ایفا کرده است. حجازی که تجربه بازی در سریال‌های تاریخی را دارد، درباره حضورش در این مجموعه به «جام‌جم» می‌گوید: این سریال قصه چند خان است که بر سر قدرت با هم درگیر می‌شوند؛ از‌جمله شوکت‌خان که من بازی کردم و آقای محمود پاک‌نیت که نقش فتح‌ا...‌خان را بازی کرده است و این دو خان با هم درگیر می‌شوند. من خیلی این سریال را دوست دارم و به‌نظرم کاری بسیار حرفه‌ای است و عوامل توانمند و حرفه‌ای دور هم جمع شده‌اند.

این بازیگر ادامه می‌دهد: زمانی که برای نخستین‌بار با این پیشنهاد روبه‌رو شدم، فکر می‌کردم داستان معمولی داشته‌باشد اما وقتی فیلمنامه را مطالعه کردم، متوجه شدم کار خیلی خوبی است و فیلمنامه قوی هم دارد و خیلی هم روی من تاثیر گذاشت و باعث شد بدون قید و شرط بازی در این سریال را بپذیرم. با این‌که دوران کرونا بود و من هم به‌هر حال جوان نیستم و ترس بیماری وجود داشت، با این حال به همراه سایر بازیگران و عوامل این سریال سعی کردیم اثر خوبی را به مخاطبان ارائه کنیم. من معتقدم این سریال نویسنده‌های حرفه‌ای دارد و آقای راعی هم به‌عنوان کارگردان با اشراف روی متن، تصویربرداری را پیش می‌برد. فیلمنامه خیلی هوشمندانه نوشته شده و نکته مهمش این است که داستان وارد مشروطه نشده‌ است بلکه آینه‌ای از مشروطه را در این سریال می‌بینیم. وی می‌افزاید: تنها چیزی که برایم مهم است این‌که مردم این سریال را تماشا کنند و از آن لذت ببرند، چون مردم برای ما مهم هستند. با توجه به ویژگی‌هایی که من در این کار دیدم، به‌نظرم می‌رسد مردم آن را دوست داشته‌باشند. از طرفی ایام عید و ماه رمضان معمولا زمان خوبی برای تماشای سریال است و تا جایی که من شنیده‌ام مردم در این مناسبت‌ها سریال‌های تلویزیون را بیشتر تماشا می‌کنند. 

حجازی درباره مطالعه و شناختی که از این مقطع تاریخی دارد هم بیان می‌کند: به هر حال من هم مثل دیگران کم و بیش اطلاعاتی از دوران مشروطه دارم و مطالعاتی هم در این زمینه داشتم. اما نکته جذاب این سریال همین است که فقط آینه‌ای از دوران مشروطه بوده و این ویژگی خاصی است که در این سریال وجود دارد.

مهمان سفره‌های افطار مردم هستم

بیوک میرزایی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص حال و هوای بازی در سریالی که در نوروز و ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت، توضیح می‌دهد: به هر حال نوروز زمان خوبی برای تماشای سریال است و هم ماه مبارک رمضان که مردم بیشتر فرصت تماشای سریال را دارند. سال‌هاست که مردم در ماه رمضان سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند و اغلب سریال‌ها هم پربیننده می‌شود.  برای من همین که مهمان مردم در روزهای مبارک ماه رمضان می‌شوم و در چنین روزهای خوبی که همه حال و هوای خاصی دارند به تماشای سریال ما می‌نشینند، احساس خوبی است. چون همه ما از نوروز و ماه رمضان سال‌های گذشته خاطرات خوبی داریم. البته این سریال فضای ماه رمضانی ندارد اما بخشی از سریال فضای شاد و جشن دارد و موسیقی آن برای نوروز مناسب است. وی از حضورش در این سریال و نقشی که بازی کرده، می‌گوید: فکر می‌کنم این سریال پربیننده خواهد شد، چون هم داستان جذابی دارد و هم بازیگران خوبی در این سریال حضور دارند. از طرفی کار، تاریخی است و تجربه ثابت کرده مردم این نوع کارها را دوست دارند. باید بگویم همه برای این سریال زحمت کشیدند.  من هم نقش یکی از عوامل خان را بازی کرده‌ام؛ فردی که می‌کوشد پست و مقام بگیرد. تا جایی که فرمانده روستایی می‌شود که به دلایلی اختلاف بین‌شان می‌افتد.  البته اتفاقی برای من در این سریال افتاد که هنوز عواقب آن مرا آزار می‌دهد.  بدترین اتفاقی که در این سریال برای من افتاد این بود که سوار یک اسب بودم و در بیابان‌ها به تاخت می‌رفتم که از روی اسب افتادم و کمر و پایم آسیب دید. به همین دلیل روی نقشم تاثیر گذاشت و بازی‌ام در سریال کم شد. البته آقای محجوب هم در سکانسی از سریال آسیب دید. میرزایی در پاسخ به این سؤال که فرصت تماشای سریال را دارد یا به سفر خواهد رفت بیان می‌کند: من معمولا فرصت کنم ،سریال‌های خودم را می‌بینم.

دوست داشتم تحویل سال در روستا باشم

اگر بیننده‌ برنامه‌های شبکه یک به خصوص برنامه‌های «سفرنامه صبا» و «مستقیم آبادی» باشید، با نام و اجرای اقبال واحدی آشنا هستید؛ مجری‌ای که با بخش‌های مختلف «صبح بخیر ایران» مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. وی که امسال برنامه تحویل سال شبکه یک را اجرا می‌کند، در این باره به جام‌جم می‌گوید: من خیلی دوست داشتم جوان‌ترها این مسئولیت را قبول کنند و ما کنار خانواده و سفره هفت‌سین بیننده تلویزیون باشیم. چون لحظه تحویل سال کنار سفره هفت‌سین صفای دیگری دارد. با این حال این توفیق و افتخار نصیب ما شد تا در لحظه تحویل سال در خدمت مردم شریف ایران باشیم.وی ادامه می‌دهد: این‌که در آخرین ثانیه‌های سال و اولین لحظات سال نو همراه مردم و خدمتگزار آنها باشیم، حس و حالی دارد که وصف‌شدنی نیست. البته من یک دلشوره هم دارم که مبادا حس و حال دیگران را به هم بریزم. وگرنه حس و حال من که خوب است. امیدوارم برنامه متنوعی داشته‌باشیم و با روشن کردن تلویزیون، شادی به خانه‌های مردم بیاید و خدای ناکرده برنامه کسل‌کننده و یکنواختی نداشته‌باشیم. به هر حال برنامه‌های مناسبتی چارچوب خاصی دارد. البته من که تهیه‌کننده نیستم اما تلاش می‌کنم مردم را با اجرایم شاد کنم. واحدی در پایان هم می‌گوید: من حاضرم مقابل دوربین پشتک بزنم تا مردم بخندند و شاد باشند. البته من دوست داشتم تحویل سال را در روستا و کنار سفره‌های هفت‌سین مردم خوب روستایی باشم که خب این اتفاق نیفتاد و باز از استودیو مهمان مردم خواهیم‌بود.

مهمانانی از کشورهای همسایه در شبکه 4

ݢݢمحمدجعفر خسروی، یکی از مجریان پیشکسوت رادیو و تلویزیون است که اجرای برنامه «زنده باد زندگی» او در شبکه دو مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته‌است. خسروی این روزها خودش را آماده اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه چهار می‌کند. وی در این باره به جام‌جم می‌گوید: من این توفیق را در سال‌های گذشته با برنامه‌های دیگر و در شبکه‌های مختلف داشتم و این اولین بار نیست که در چنین لحظاتی در کنار مردم هستم. با این حال امسال تفاوتی ویژه با سال‌های گذشته دارد. چون برنامه تحویل سال شبکه چهار هم برنامه خاص و متفاوتی است.

وی ادامه می‌دهد: در کنار دوستان و مردم خوب ایران و خانواده‌ها بودن همیشه حس خوشایند و غیرقابل وصفی دارد. امیدوارم مخاطبان شبکه چهار هم از تماشای این برنامه لذت ببرند.خسروی همچنین می‌افزاید: از آنجا که برنامه شبکه چهار ویژگی‌های خاصی دارد، خوشحالم سهمی در آن خواهم داشت. در این برنامه قرار است از هفت کشور همزبان و همسایه که این ایام را جشن می‌گیرند و مشترکات آیینی و فرهنگی داریم، در استودیو مهمان داشته باشیم. از جمله کشور‌های تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و... از این رو فکر می‌کنم این شبکه تدارکی ویژه برای مخاطبان خود دیده‌است. امیدوارم بتوانم در اجرا نیز اتفاقات خوبی را برای مردم رقم بزنم.

فاطمه عودباشی - زینب علیپور طهرانی - سپیده اشرفی / گروه رسانه
ضمیمه نوجوانه