افزایش بازدارندگی جبهه‌مقاومت

افزایش بازدارندگی جبهه‌مقاومت

رهبر معظم انقلاب به‌تازگی در دیدار جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را  رو به پایان دانستند و گفتند: «چندین دهه قبل بن گورین از مؤسسین رژیم جعلی گفته بود هر وقت قدرت بازدارندگی ما پایان یابد، ما مضمحل می‌شویم و اکنون دنیا شاهد این واقعیت است و اگر اتفاقی رخ ندهد، پایان رژیم غاصب نزدیک است که این هم از برکات فداکاری جوانان فداکار فلسطینی در کرانه باختری و دیگر مناطق اشغالی است.»

براین اساس رژیم صهیونیستی وصله ناجوری در منطقه غرب آسیاست که موجودیت آن مورد پذیرش قرار نگرفته است و به همین دلیل تا پیش از این صرفا با وجود برتری نظامی که غرب در اختیار این رژیم قرار داده بود و همچنین قدرت بازدارندگی که برای حمله و آسیب زدن به هر کسی که با این رژیم دشمنی می‌کرد، موفق شدند حیات رژیم صهیونیستی را استمرار ببخشند. درواقع تاکنون این مسأله به آنها اجازه داده تا در جنگ‌های متوالی طی سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷، ۱۹۷۳ و ۱۹۸۲ پیروز شوند.
نکته اصلی این است که با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد پدیده مقاومت در بستر حرکت ملت‌ها و نه صرفا نظام‌های سیاسی و ارتش‌ها معادلات در حال تغییر است؛ یعنی لبنان که به‌نوعی حیاط خلوت اسرائیل محسوب می‌شد و هرگاه صهیونیست‌ها می‌خواستند وارد این کشور می‌شدند، در حال حاضر به دلیل حضور حزب ا... لبنان و جنگ‌هایی که انجام داده دیگر چنین امکانی را ندارد، چراکه در صورت هرگونه حمله‌ای با شکست مواجه می‌شود لذا همین امر بازدارندگی اسرائیل را از بین برده و از این‌رو این رژیم نمی‌تواند حتی به حزب‌ا... چپ نگاه کند، چراکه این گروه مقاومت در لبنان قدرت پاسخ کوبنده‌ای دارد.
 از سوی دیگر این وضعیت در غزه نیز در حال تکمیل است و نوار غزه دارای قدرت بازدارندگی شده و توان رژیم صهیونیستی را تا حدی محدود کرده است؛ کمااین که در ماه مبارک رمضان وقتی که این رژیم تجاوزاتی به مسجد‌الاقصی کرد، غزه فوری وارد عمل شد و مداخله کرد. بنابراین رژیم غاصب صهیونیستی از ترس این‌که شهرهای اشغالی زیر موشک‌های مقاومت غزه قرار نگیرد، پاسخ چندانی هم به آن نداد. این وضعیت در سوریه هم در حال تکمیل است. درست است که در حال حاضر اسرائیل به سوریه حمله می‌کند اما سوری‌ها نیز در حال تکمیل امکانات خود هستند تا مانند حزب‌ا... و غزه، نوعی بازدارندگی ایجاد کنند.
بنابراین اگر همه کشورهای منطقه این قدرت بازدارندگی را در برابر اسرائیل پیدا کنند، قدرت رژیم صهیونیستی و برتری نظامی آن خنثی خواهد شد و این مرحله به معنای پایان حیات رژیم اشغالگرصهیونیستی خواهد بود، زیرا این رژیم وقتی می‌تواند استمرار داشته باشد که ابتکار عمل را در اختیار بگیرد اما اکنون رژیم غاصب صهیونیستی ابتکار عمل را از دست داده و دچار انفعال در برابر حوادث منطقه و کشورهای حوزه مقاومت شده است.

حسین رویوران | کارشناس ارشد غرب آسیا