دلدادگی‌ مدافعان‌حرم

دلدادگی‌ مدافعان‌حرم

بچه‌زرنگ‌ها، شیدایی‌ها و جان‌برکفانی هستند که برای پیوستن به صفوف مدافعان حرم، افزون بر باور و ایمان محکم و تشخیص درست زمان‌ها و موقعیت‌ها و انجام تکالیف الهی و انقلابی و مقاومتی خود، زرنگی‌هایی خاص دارند که شبیه آنها را پیشتر در دوران دفاع‌مقدس توسط گروهی از رزمندگان که برای حضور در جبهه‌ها با موانعی روبه‌رو بودند دیده‌ایم.

زرنگی بچه‌زرنگ‌های مدافع‌حرم از جنس زر و زور و تزویر برای دستیابی به جاه و مقام و ثروت و قدرت نیست که از جنس معارف الهی و معنویات و بی‌قراری‌هاست. آثار مستند و فیلم‌های مستند داستانی سینماگران با ذوق و کاربلد، همیشه مخاطبانی علاقه‌مند داشته و بهترین‌های آنها از نظر مضمون و محتوا و ساختار هنری و پردازش معنایی، در داخل کشور و جشنواره‌های معتبر جهانی، جوایز و افتخارهایی کسب کرده‌اند و در میان آنها آن بخش از تولیدات مستند که با فرهنگ و زندگی و اعتقادها و ارزش‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی و اجتماعی همسو بوده‌اند، مورد توجه و استقبال فراوان‌تر واقع شده‌اند.
گروه فیلم و سریال شبکه دوی سیما با مشارکت اداره کل امور بنیاد شهید و امور ایثارگران، به همت ابوالفضل(رشید) حاجتمند در مقام مجری طرح و تهیه‌کننده و جمعی از مستندسازان شناخته‌شده متعهد و باورمند عرصه تولیدات مستند، مجموعه‌ای داکیودرام؛ مستند داستانی با محوریت پرداختن به زندگی و مبارزات و شهادت گروهی از مدافعان‌حرم تولید کرده که جهت حضور در سوریه و عراق و مبارزه با دشمنان و داعشی‌ها و عوامل استکبار و دفاع از حریم حرم مطهر، با مشکلاتی مواجه بودند که با اصرار و زرنگی‌های عاشقانه و عارفانه خود و توکل به خدا و همکاری‌های اهل دل، موفق شدند به جبهه‌های مقاومت رفته و با سلحشوری کنار دیگر مدافعان با خصم و داعش مبارزه کرده، حماسه‌ها آفریده و به شهادت رسیده‌اند. موضوع جهانی و به‌روز و پیوسته مقاومت، ساختار خوب، نگاه متفاوت، بازگویی، بازنمایی و بازسازی هنرمندانه و واقع‌نمای قصه‌ها و غصه‌ها و شورآفرینی‌های این شهدا و سلامت و صداقت در پرداخت مضامین و مشارکت صمیمانه خانواده‌های شهدا و حتی حضور و بازی آنها در برابر دوربین، سبب دیده‌شدن و استقبال فراوان قشرهایی از جامعه از مجموعه بچه‌زرنگ شده است. تاکنون دو فصل از این سریال بامحتوا و تاثیرگذار پخش شده است. فصل نخست، عمدتا به شهدای ایرانی مقاومت می‌پرداخت و کار خوب مشترک محمدمهدی خالقی، داوود مرادیان، جواد علیزاده و حسین امانی بود و کارگردان‌های فصل دوم که به شهدای مقاومت ایرانی و افغانی نظر داشت، هادی حاجتمند، خالقی، امانی، علیزاده و محمدصادق رمضانی‌مقدم بودند و از بیست‌ویکم فروردین همزمان با اولین شب‌قدر پخش شد که بینندگان زیادی داشت. تنوع سوژه‌ها و کارگردان‌های مختلف با سلیقه‌ها و زوایای دید گوناگون در موفقیت بچه‌زرنگ، نقش‌آفرین بوده است. کلید تولید مجموعه بچه‌زرنگ، دو سال قبل زده شد. شهدای مدافع‌حرم هم مانند شهدای دوران دفاع‌مقدس، هرکدام داستان‌هایی خواندنی و شنیدنی و دیدنی و آموزنده دارند که می‌توانند تولید فصل‌های دیگر این اثر ارزشمند را رقم زنند. تولید مجموعه‌های ارزش‌مداری مانند بچه‌زرنگ، آن هم در دورانی که ایران مورد انواع تهاجم‌های فرهنگی و تبلیغاتی بیگانگان است، در پاسداری و تقویت و ارتقای باورها و اعتقادها و فرهنگ کشور و آگاهی‌بخشی به نسل‌های نوجوان و جوان، مهم، تاثیرگذار و سازنده است.

​​​​​​​جبار آذین | منتقد