بازار اسپانیا و سهم ایران از زعفران

بازار اسپانیا و سهم ایران از زعفران

زعفران خردنشده و ساییده‌نشده با 41میلیون یورو و سهم نزدیک به 25درصدی، مهم‌ترین کالای وارداتی اسپانیا از ایران است.

در سال‌های گذشته درحالی میزان تولید زعفران ایران بیش از ۳۰۰ تن و میزان تولید اسپانیا حدود سه تن بوده که در صادرات سهم اسپانیا ۳۵۵تن و سهم ایران ۲۷۶ تن بوده است. براساس آمار موسسه تجارت خارجی اسپانیا، نفت خام و روغن‌های حاصل از مواد معدنی قیری با 45.2میلیارد یورو، گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) با 21.6میلیارد یورو و دارو با 11.6میلیارد یورو سه قلم عمده واردات اسپانیا از سایر کشورهای جهان به این کشور  است. 

آوار تورم غذا بر دوش مجارستان 
قیمت غذا در ماه‌های اخیر در سراسر اروپا به‌شدت افزایش یافته و در ماه مارس با وجود کاهش قیمت انرژی، با جهش 19.6درصدی به نسبت زمان مشابه در سال قبل، به اصلی‌ترین پیشران تورم تبدیل شده است. در این میان، افزایش 45درصدی قیمت مواد غذایی در مجارستان، مردم این کشور را وادار به اولویت‌بندی فهرست غذایی خود کرده و رستوران‌ها نیز مجبور شده‌اند که منوهای غذایی خود را متناسب با جیب مردم بازنویسی کنند. هراندازه که گرانی موادغذایی در سراسر اروپا وخیم باشد، وخامت آن در مجارستان به اوج رسیده است. 

​​​​​​​آمار
متوسط رشد درآمد خانوار در آمریکا از سال 2019 تا 2020 تقریبا 4.1درصد بوده است. تورم این کشور در سه ماهه آخر سال 2022 از 3.1درصد به 4.3درصد افزایش یافت.