نسخه Pdf

گردهمایی خمیری

گزارش دومین رویداد ملی استاپ‌موشن حوزه هنری کودک و نوجوان

گردهمایی خمیری

دنیای رسانه جهانی به وسعت اقیانوس‌های بزرگ است که شما هرقدر در آن وارد شوی، به بی‌نهایت بودن بیشتر آن پی می‌برید. دومین رویداد ملی استاپ‌موشن به مدد و کمک حوزه هنری کودک و نوجوان در تهران با حضور تیم‌هایی از ۲۹استان کشورمان از ۱۳تا۱۵اردیبهشت برگزار شد.

در ابتدا تیم‌های تولیدی استاپ‌موشن نمونه کارهای آماده خودشان یا با استفاده از قالب‌های آماده موجود در سایت رویداد، پروژه‌هایی را برای ارزیابی درست کردند تا در نهایت باعث شد ۴۰ تیم از سراسر کشور وارد این رویداد ملی شود.
در روز ابتدایی این مسابقات تمام تیم‌ها به همراه مربی‌های خود و کادر اجرایی رویداد به باغ‌موزه نگارستان آمدند و مراسم اولیه را برگزار کردند. در این افتتاحیه آقای عباسی، مسئول دبیرخانه جشنواره درباره روند این رویداد صحبت کرد و سپس، نوجوان‌های حاضر در این جشنواره ملی میزبان عبدالحمید قدیریان، نقاش و هنرمند دوره انقلاب بودند تا از صحبت و تجربه‌های ایشان بهره‌مند شوند.
بعد از افتتاحیه تمامی افراد حاضر در رویداد راهی حوزه هنری کودک و نوجوان(محل برگزاری جشنواره) شدند و سپس تیم‌های خود را تشکیل دادند و به همراه مربی‌های خود کار تولید را آغاز کردند.
در این دوره برنامه‌های مختلفی صورت گرفته بود تا تمامی افراد حاضر از تجربیات آدم‌های موفق حوزه رسانه بهره‌مند شوند که می‌توان به کارگاه‌های حسین کلهر و سید‌مجتبی موسوی، کارگردان فعال و استاپ‌موشن‌ساز اشاره کرد.
در روز دوم این رویداد می‌توان به تولیدات شرکت‌کنندگان اشاره کرد که به ایده‌های خود رسیده بودند و به همراه مربی‌های خود درحال ساخت پروژه خود بودند. مربیانی مانند؛ خانم فاطمه کمیزی و مرضیه زارعی مربی انیمیت، فاطمه عسگری و مهسا عزیزی مربی ساخت دکور، فاطمه رسولی و شیوا حاجیانی و فاطمه داوودی مربی قصه و فیلمنامه و در بخش آقایان، مسعود شریفی  مربی انیمیت، محمدرضا آهویی مربی کارگردانی، مهران رجبی و علی سلیمانی مربی قصه و فیلمنامه در کنار نوجوانان حاضر در این رویداد حضور داشتند.
در روز سوم نیز تمامی شرکت‌کنندگان بعد از تحویل کارهای خود وارد بازارگاه این رویداد شدند تا با حضور مهمانان ویژه رسانه‌ای و مدیران و مسئولان کشوری، کارهای خود را معرفی کنند تا مورد حمایت قرار بگیرند.
مراسم اختتامیه دومین رویداد ملی استاپ‌موشن در پایان به اعلام برگزیدگان و اهدای جوایز آنها پرداخت. جوایز و رتبه‌های اعلام شده دومین رویداد ملی استاپ‌موشن به شرح زیر است: جایزه بهترین طراحی صحنه به گروه پژوهش از پرند رسید. جایزه بهترین روایت به گروه آذرخش از همدان اهدا شد. جایزه بهترین خلق شخصیت نیز به گروه سما از شهر قدس رسید. جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به گروه کاریزما و شیخ بهایی اهدا شد. همچنین جایزه ویژه هیأت‌داوران نیز به گروه ققنوس رسید.
در بخش اصلی رویداد نیز رتبه سوم را گروه آماج دریافت کرد و رتبه دوم به گروه افران از اصفهان رسید. رتبه اول نیز به گروه چیتاهای جذاب از همدان اهدا شد. در بخش اعلام جوایز گروه انیماتور گایز نیز به‌عنوان بهترین کار تیمی انتخاب شد. جایزه بهترین روایت نیز به گروه آذرخش رسید.
در حاشیه این مراسم نیز علی جانباز، رئیس بخش کودک و نوجوان حوزه هنری گفت؛ یک هنرمند فارغ از آنچه که تولید می‌کند، باید هنر روایت گویی را در خود داشته باشد و این که یک هنرمند فقط باید یک محصولی را به تولید برساند نیست‌. داوری آثار شرکت‌کنندگان زیر نظر محمدحسین صادقی، سیدمجتبی موسوی و محدثه پیرهادی بود.

نوجوان، موتور محرک ممکن‌ساز
سیدمجتبی موسوی - کارگردان و مدرس استاپ‌موشن و داور رویداد

رویداد ملی استاپ‌موشن فرصتی بی‌نظیر بود برای نوجوان ایرانی تا هنر خود را به نمایش بگذارد. گرچه تولید کامل یک اثر استاپ‌موشن در سه روز، کاری بسیار مشکل است اما انرژی نوجوان موتور محرکی ا‌ست که ناممکن‌ها را ممکن می‌سازد. گرد هم آمدن بچه‌ها از شمال و جنوب ایران در سنین مختلف و تشکیل گروه، پیش‌نیاز و تمرین‌‌های اولیه یک تولید حرفه‌ای و صنعتی‌ است. هنر ــ صنعتی که برای تولیدات حرفه‌ای در آینده نیازمند یادگیری کار تیمی در سنین کودکی و نوجوانی‌ است. نه‌تنها تیم‌هایی که به مرحله نهایی دعوت شدند، بلکه همه افرادی که در اولین مراحل این رویداد از ماه‌ها قبل حضور پیدا کردند، برنده‌اند. تعداد جوایز محدود است و طبیعتا از بین این همه اثر خوب فقط تعداد محدودی جایزه می‌برند اما جایزه اصلی را همه شرکت‌کنندگانی برده‌اند که در کنار خواندن درس‌شان حتی در رشته‌ای متفاوت با حضور در این رقابت، سختی راه و تولید را به جان خریدند تا هنر و توان خود را به والدین، دوستان، معلمان و... ثابت کنند که می‌توانند قله‌های پیشرفت را در آینده‌ای نزدیک بپیمایند. استعدادهایی که اگر حمایت شوند، به‌جای فتح قله‌های خارجی همینجا می‌مانند و با ساخت بلندترین قله‌ها دیگران را به فتح آن دعوت می‌کنند.

میدان‌ها را هموار کنیم
محمدحسین صادقی - تهیه‌کننده انیمیشن لوپتو، داور رویداد استاپ‌موشن

در روزهای میانی اردیبهشت امسال فرصتی دست داد تا نفسی تازه کنم در هوای پر از امید و نشاط نوجوانی، از آن فرصت‌ها که نبی مکرم اسلام این چنین توصیف می‌کند: إن لربّکم فی أیام دهرکم نفحات، ألا فتعرضوا لها.
دومین رویداد ملی استاپ‌موشن که با شعار مسیر رشد و رقابت نوجوانان برگزار شد برای من چنین حال و هوایی داشت. در ابتدا که دوستان عزیزم در حوزه هنری کودک و نوجوان محبت کرده و از من به‌عنوان داور رویداد دعوت کردند با خودم گفتم حضور در میان نوجوانان محصل، فرصتی است تا در گفت‌وگو‌های رودررو با آنها از تجربیات دوران نوجوانی خودم صحبت کنم و از این بگویم که اگر امروز به‌عنوان یک فعال حوزه انیمیشن شناخته می‌شوم و انیمیشن سینمایی لوپتو را سال گذشته همراه همه دوستان و همکارانم راهی سینماهای سراسر کشور کرده‌ایم، این دستاورد حاصل انتخاب‌ها و رویا‌پردازی دوران نوجوانی‌مان است. اما ماجرا کاملا برعکس پیش رفت و اولین برخوردم با گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد برایم چنان شگفت‌انگیز و غافلگیر کننده بود که هوا دستم آمدم و فهمیدم اتفاقا این خود من هستم که باید از این بچه‌ها روحیه بگیرم. اولین گروهی که با آنها مواجه شدم یک گروه سه نفره پسرانه بود که اعضای آن از سه شهر بندر انزلی، مبارکه اصفهان و جزیره کیش یکدیگر را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده بودند و برای حضور در این رویداد 16اثر جداگانه اما همه به نام یک گروه به دبیرخانه ارسال کرده بودند تا بتوانند جواز حضور را کسب کنند و در این رویداد برای اولین‌بار بود که یکدیگر را از نزدیک می‌دیدند و من حیرت‌زده از تماشای این سه نوجوان 12ساله که اگر شهرهای‌شان را روی نقشه ایران نگاه کنی تازه متوجه شگفتی ماجرا خواهی شد، فقط به این فکر می‌کردم که نوجوان امروز ما حتی بیش از آن‌که به تجربه امثال من نیاز داشته باشد به میدان نیاز دارد.
پس میدان‌ها را هموار کنیم... .

امیرحسین علی‌نیافرد - نوجوانه
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها