نسخه Pdf

اظهارنامه

اظهارنامه

من و شوهرم به خاطر اختلافاتی که داشتیم از هم جدا شدیم. در مدت عده باید همچنان در خانه شوهرم باشم؟
بر اساس تبصره 4 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مقرر می‌دارد: در طلاق رجعی گواهی کتبی اسکان زن مطلقه در منزل مشترک، تا پایان عده الزامی است و در صورت تحقق رجوع، صورتجلسه طلاق ابطال و در صورت عدم رجوع در مهلت مقرر، صورتجلسه طلاق، تکمیل و ثبت می‌شود. چنانچه بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن ترس، ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، با توجه به صراحت ماده 1115قانون مدنی، زن می‌تواند مسکن جداگانه‌ای (علی‌حده) انتخاب کند.

برای این‌که بخواهم به مسافرت تفریحی خارج از کشور بروم، نیاز به رضایت و اجازه شوهر دارم؟ رضایت لفظی همسرم برای خروج از کشور کافی است؟
زن برای خروج از کشور و دریافت گذرنامه به اجازه کتبی شوهر نیاز دارد. البته اگر شوهر در خارج از کشور باشد و زن نیز قصد خروج از کشور را داشته باشد، برای این کار نیازی به اجازه همسر نیست. در صورتی که زن ایرانی و شوهرش خارجی باشد هم نیاز به اجازه خروج از کشور از شوهر ندارد. اجازه خروج از کشور فقط برای ازدواج دائمی مطرح است. به این معنی که در ازدواج‌های موقت، زن نیازی به اجازه مرد نخواهدداشت. اگر زن در زمان عقد، شروطی مانند حق اجازه خروج همسر را تنظیم کند، در ادامه زندگی مشترک‌شان دیگر نیازی به اجازه شوهر برای خروج از کشور نخواهدداشت. در مورد بخش دوم پرسش، رضایت لفظی شوهر کافی نیست و زوج باید به دفاتر اسناد رسمی بروند و مرد در آنجا به همسرش وکالت خروج از کشور بدهد که این وکالت‌نامه برای خروج از کشور و گرفتن گذرنامه کافی است.

اگر فردی از صحنه تصادف فرار کند، چه مجازاتی دارد؟
طبق ماده ۷۱۹، فرار از صحنه تصادف باعث افزایش مجازات تصادف و فرار، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات‌های مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ خواهدشد. پس اگر راننده از صحنه تصادف فرار کند، قاضی پرونده او را به حداقل دو سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم می‌کند و به هیچ وجه امکان تخفیف در مدت زمان حبس وجود نخواهدداشت.
ضمیمه قاب کوچک