سیاست دارویی دولت، تامین اقلام دارویی با قیمت مناسب

سیاست دارویی دولت، تامین اقلام دارویی با قیمت مناسب

گزارشی با تیتر «دارو بر لبه بحران» روز ۲۷اردیبهشت در صفحه جامعه منتشر شد.

بر این اساس سازمان برنامه‌وبودجه در پاسخ به این گزارش این‌گونه توضیح داده است:
رویکرد دولت در زمینه دارو جلوگیری از کمبود دارو و تامین دارو با قیمت مناسب است. در همین راستا مبلغ 69هزار میلیارد تومان برای طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده است که به صورت مرحله‌ای و براساس عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده خواهد شد.
در این جوابیه ضمن اشاره به اجرای طرح دارویار از 23 تیر ماه سال گذشته، آمده است:‌ نظر به این‌که مقرر بود یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود، لذا در طول سال گذشته بر پایه عملکرد ارائه شده توسط سازمان‌های مذکور تخصیص یارانه صورت گرفت.
شایان ذکر است تنها یک‌سوم ارز ترجیحی اختصاصی به حوزه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی مشمول طرح دارویار قرار گرفت و بقیه آن همچنان از طریق شرکت‌های وارد‌کننده برای برخی داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ملزومات و تجهیزات پزشکی مصرفی اختصاص یافت. مابه‌التفاوت ریالی رقم ۴۲۰۰ تا ۲۸هزار و500تومان جزو تعهدات بانک مرکزی است. بنابراین براساس عملکرد ارائه شده توسط بیمه‌های پایه تا پایان سال ۱۳هزار و 400میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافت.امسال نیز برآورد ارز ترجیحی مورد نیاز برای حوزه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی مبلغ ۶۹ همت بوده که به‌عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی در ردیف ۱۶ جدول ذیل تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری پایدار شده و قرار است به صورت مرحله‌ای و بر‌اساس عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص یابد.با هدف کاهش هزینه‌های تامین مواد اولیه دارویی، ملزومات پزشکی مصرفی و تجهیزات پزشکی دولت با کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات از ۴درصد  1درصد در قالب اصلاح بند(ه) تبصره(7) قانون بودجه سال۱۴۰۱ موافقت کرد.