قطعه شهدا پارک نیست!

قطعه شهدا پارک نیست!

گلزار شهدای بهشت‌زهرای تهران چندین نوبت دستخوش اقدامات عمرانی شد و در همه مراحل هم با موافقان و مخالفانی روبه‌رو بود. روند بهسازی گلزار شهدا که در تمام کشور آغاز شده بود، در تهران هم بعد از مدتی تأخیر، در دهه 80 آغاز شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، مخالفان سرسختی داشت.

اخیرا رئیس سازمان بهشت‌زهرا که اتفاقا با فضای خانواده شهدا ارتباط تنگاتنگی دارد در مراسم بهره‌برداری از یک بلوک بهسازی‌شده قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت‌زهرا گفته است: «طرح بهسازی قطعات گلزار شهدای بهشت‌زهرا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های معنوی و میراث هویتی کشورمان با رعایت ملاحظات رهبر انقلاب و خانواده شهدا در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.»
وی همچنین گفته است: «عملیات بهسازی گلزار شهدای بهشت‌زهرا از سال گذشته شروع شده و در جریان حضور رهبر معظم در گلزار شهدا با رضایت ایشان از این طرح، استمرار یافته است.»
او به استقبال خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و عاشقان شهدا از عملیات بهسازی هم اشاره کرده و گفته: «با انجام کف‌سازی، تعویض سقف‌ها و با حفظ سنگ مزار، حجله و کتیبه‌های شهدا اجرا می‌شود. امیدواریم بتوانیم تمام قطعات شهدا را نیز در قالب این طرح طی مدت کوتاهی بهسازی کنیم. خانواده‌های معظم شهدا از ما برای بهسازی قبور شهدا تشکر می‌کنند اما واقعیت این است که این طرح با ابتکار، پیگیری و حمایت‌های شهردار رزمنده و جانباز تهران انجام شده است.»
گرچه گفته‌های رئیس سازمان بهشت‌زهرا‌ در استقبال خانواده شهدا از ادامه این طرح، قابل تحسین است اما باید به این نکته توجه داشت که مدیران قبلی نیز تا حدودی با این استقبال‌ها روبه‌رو بودند اما پیمانکاران مشغول در بهشت‌زهرا گاه با طرح‌هایی وارد عملیات عمرانی می‌شدند که آثار به‌جا مانده از شهدا و سنگ‌های مزار آنها را با تهدید روبه‌رو می‌کرد. یکی از افرادی که از دیرباز با این بهسازی مخالف بوده، مسئول هیات خانواده شهدا و ایثارگران است که خود نیز برادر شهید است. براتی می‌گوید: «پس از ماجرای ساماندهی گلزار شهدا که با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر جلوگیری از تخریب مزار شهدا و خلاف شرع بودن آن صادر شد، بعضی افراد تلاش‌های گسترده‌ای کردند تا «طرح ساماندهی» مزار شهدا را اجرا کنند. برخی مسئولان سابق بنیاد شهید می‌گفتند تا 10سال دیگر خانواده شهیدی باقی نمی‌ماند اما به فضل خداوند و به برکت خون جدیدی که به‌واسطه شهدای مدافع حرم به انقلاب اسلامی تزریق شد، خانواده شهدا ماندند و اجازه ندادند آثار شهدا از بین برود. برخی تصور می‌کنند قطعه شهدا پارک است؛ یعنی طراحی محیطی را به نوعی انجام می‌دهند که در اواخر هفته به سالن تیراندازی یا قهوه‌خانه تبدیل می‌شود. با ممنوعیت تردد خودروها در بهشت زهرا، نمی‌توان جمعیت حدود 100هزارنفری در هر هفته را بدون تأمین پارکینگ بلاتکلیف گذاشت؛ زیرا پدر و مادر شهید تا نزدیک‌ترین پارکینگ باید حدود حداکثر دو کیلومتر پیاده‌روی کند که کاردرستی نیست.»
این نکات و برخی موارد دیگر از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

میثم رشیدی‌مهرآبادی | دبیر گروه پایداری