اجازه قبیله‌گرایی در صدا‌و‌سیما نمی‌دهیم

نشست داغ رئیس رسانه‌ملی با دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)

اجازه قبیله‌گرایی در صدا‌و‌سیما نمی‌دهیم

رئیس رسانه‌ملی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) موضوعات محوری و تعیین‌کننده‌ای مطرح کرد و به سوالات مختلف و متنوع دانشجویان پاسخ داد.

پیمان جبلی در این نشست به وضعیت مالی رسانه‌ملی پرداخت و گفت: در نظام بودجه‌ریزی کشور که ادبیات اقتصادی و شرکتی را می‌شناسد صدا‌و‌سیما شرکت دولتی زیانده توصیف می‌شود! و بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد، اسمش را بودجه کمک زیان می‌گذارد. برای مابقی آن باید چه کرد؟ باید درآمدزایی کرد. این درآمد باید از کجا تامین شود؟  با این وضعیت، تا اطلاع ثانوی همچنان منبع جبران هزینه‌های رسانه‌ملی، پخش آگهی بازرگانی است. قصدم تعریض به بنگاه‌های اقتصادی یا به حوزه اقتصادی و تجاری کشور نیست و حتما هم باید از آنها حمایت شود اما این حمایت نباید از سر ناچاری باشد و این‌که چون راه دیگری نداریم، هرطور شده آنتن را پر کنیم و چون نگران خرج، مخارج و حقوق  همکاران عزیزمان هستیم از کنار آن عبور کنیم.  
جبلی در بخش دیگری به بحث شبکه نمایش خانگی اشاره و بیان کرد: مجوزهای تولید را ساترا به نمایندگی از صداوسیما صادر می‌کند اما در این زمینه ما با بیش از ۲۰۰ مجوز تولید سریال خانگی از دولت قبل مواجه هستیم، چطور باید آن را تنظیم‌گری کنیم؟ بسیاری از این مجوزها به تولید رسیده و تبدیل به سریال شده است. یعنی با وجود این‌که دو سال از تغییر دولت می‌گذرد همچنان با مجوزهای سریالی دولت قبل مواجه هستیم. ما حالا روبرو هستیم با حدود 250مجوز و تولیدات بسیار سنگین ۳۰ ، ۴۰ و 70 میلیاردی که مجوز آن را هم ما نداده‌ایم و دولت قبلی صادر کرده است. حال چطور باید این محصولات را تنظیم‌گری کرد؟ تا زمانی که به آن مرحله برسیم که مجوزهای تولید را هم خودمان صادر کنیم، فعلا باید همین آثاری را که تولید می‌شود بررسی و تیزی‌ها و نقاط بسیار بد آنها را بگیریم و کمی ممیزی کنیم تا پخش شوند. اگر پخش نشود، آن کسی که اثر را تولید کرده، می‌گوید من مجوز این محصول را در فضای جمهوری اسلامی گرفتم و آن را تولید کردم. من هم کار را تولید و 70میلیارد تومان هم هزینه کرده‌ام، شما حق ندارید که بگویید چون دولت تغییر کرده، مجوز دولت قبلی به کار نمی‌آید و پولت را دور بریز اما بگو کجای اثر تولیدی اشکال دارد که ما آن را برطرف کنیم.
رئیس رسانه‌ملی در خصوص اغتشاشات سال گذشته هم توضیح داد: رسانه‌ملی اگر در خنثی کردن روزانه و لحظه‌ای ادعاها، تحریفات و اخبار دروغی که منتشر می‌شد، پای کار نبود و با تولید گزارش، خبر و برنامه‌های مختلف اقدام به خنثی‌سازی نمی‌کرد حتما خنثی کردن جنگ ترکیبی خیلی سخت تر می‌شد.  آیا بخش عمده‌ای از جامعه ایرانی ـــ اگر نگوییم همه جامعه ـــ با این فتنه بسیار پیچیده و ترکیبی همراهی نکردند، چه علتی داشت؟ حتما باید سهم جدی  و نقش رسانه‌ملی  در خنثی‌سازی این فتنه پیچیده در نظر گرفته شود. آن جمعیتی که به میدان آمد و فتنه را محکوم کرد، از کجا جنایات و وحشیگری‌های اغتشاشگران و مظلومیت نظام را دید و فهمید؟  اما قبول دارم که روایت اول و در لحظه بسیار مهم است، مثل ورود در لحظه صداوسیما به هک سامانه‌های سوخت که با اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم آرامش داد. برای اولین بار در صداوسیما گفته شد که این یک حمله سایبری است اما در ماجرای فتنه‌ای که اتفاق افتاد در یکی دو روز اول چرا روایت دست ما نبود؟ گرچه نظام، مدیریت بحران را در دست گرفت اما شاید سررشته مدیریت افکار عمومی در روزهای اول از دست ما خارج شد. چرا این اتفاق افتاد؟ ما سه روز پیگیری کردیم که فیلم صحنه فوت خانم مهسا امینی را بگیریم و پخش کنیم و به مردم بگوییم ضرب و شتمی در کار نبوده است اما فیلم  پس از سه روز  به دست‌مان رسید. 
جبلی در بخشی از صحبت‌هایش درخصوص سیاست مواجهه با سلبریتی‌ها  گفت: مردم نمی‌خواهند قیافه آن سلبریتی را که به آنها پشت کرده است، ببینند. در اغتشاشات اخیر تصویر دروغین برای بخش اعظمی از بازیگران و سلبریتی‌ها ساخته بودند که کار نظام فردا تمام است. یک کارگردان می‌گفت سر فیلمبرداری رفتم، بازیگران گفتند اجازه بدهید دو سکانس بگیریم یکی با حجاب و دومی بی‌حجاب که اگر نظام سقوط کرد، مشکلی پیش نیاید. سلبریتی که رابطه خود را با فرهنگ و تاریخ ایران قطع کرده‌ راهی نگذاشته جز اینکه ما هم رابطه خودمان را با آنها قطع کنیم. البته برخی سلبریتی‌ها به‌دلیل فشارهای سنگین به‌رغم میل باطنی مجبور شدند که یک حرفی بزنند؛ ما در را روی آنها نبستیم. در صداوسیما روی کسی که به مردم و فرهنگ کشور احترام می‌گذارد، باز است.