خوزستان، تجربه‌ای به عمق تاریخ

خوزستان، تجربه‌ای به عمق تاریخ

خوزستان از جمله استان‌های ایران به شمار می‌آید که برای دیدن اماکن تاریخی و طبیعی و گردشگاه‌های آن باید حتما چند روز وقت صرف کرد. این منطقه در تمام فصول سال زیباست و خوزستانی‌های خونگرم همیشه میزبانان خوبی برای مسافران بوده‌اند.

سازه‌های آبی، عجایب جهان باستان
عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی، وصفی است که مادام دیولافوا از سازه‌های حیرت‌انگیز و اعجاب‌آوری که در شوشتر دیده در سفرنامه خود آورده است. اغراق‌آمیز نخواهد بود اگر سازه‌های آبی شوشتر را یکی از عجایب جهان باستان بدانیم. این مجموعه از چنان عظمت و شگفتی برخوردار است که با دیدن آن، پی به نبوغ سازندگان آن خواهید برد.سازندگان سازه‌های آبی شوشتر از نبوغ و دانش فنی زیادی در زمینه مهندسی هیدرولیک برخوردار بوده و با مدیریت و کنترل آب، اقدام به بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع آبی کرده‌اند. آنها با احداث سازه‌های آبی متعدد، انحراف و انتقال آب رودخانه کارون؛ کاملا هوشمندانه از آب نهایت استفاده را برده و از آن برای آشامیدن، آبیاری زمین‌های کشاورزی و صنعت استفاده‌ کرده‌اند.هر یک از سازه‌های آبی شوشتر کارکرد و کاربرد خاص خود را دارند که در ارتباط با یکدیگر، مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته را تشکیل می‌دهند. در ساخت و معماری سازه‌های شوشتر نیز مصالحی چون سنگ، آجر و ملات ساروج به کار رفته است. 

شهری شبیه سبد
محوطه چغازنبیل در واقع یک شهر به‌جای مانده از دوره عیلامیان است که ۱۰۰هکتار وسعت دارد. زیگورات چغازنبیل یا معبد چغازنبیل بنایی شگفت‌انگیز، شاخص و مهم‌ترین بنای باقیمانده از این شهر باستانی است. این شهر در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد به دستور یکی از قدرتمند‌ترین پادشاهان عیلامی ساخته شد و در سال ۶۴۰ پیش از میلاد، به فرمان آشور بانی‌پال، پادشاه آشوری‌ها در جنگ با هومبان هالتاش، آخرین شاه عیلام ویران شد. بین حصار بیرونی و حصار میانی، محله شاهی قرار دارد. بناهای این محدوده شامل کاخ شماره 3، کاخ شماره 2، کاخ‌-‌آرامگاه و معبدی خشتی به نام نوسکو، واحدهای مسکونی ساده در شمال و قبور پراکنده‌ است. کاخ-آرامگاه دارای پنج سرداب آجری است که در زیر سه اتاق آن قرار دارد و از آجر و ملات، قیر طبیعی و گچ ساخته شده است. از این کاخ آجرهای لعابدار منقوش، نقاشی‌های دیواری، گل‌میخ‌های لعاب‌دار، تابلو‌های تزئینی موزاییکی‌بر، درهای تزئین‌شده با شیشه‌های رنگی و حوضچه سنگی یافت شد.چغازنبیل، نخستین اثر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قلعه سلاسل
قلعه سلاسل یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شوشتر است که طبق نوشته‌های تاریخی، قدمت آن به دوره هخامنشیان می‌رسد. این قلعه با وسعت بسیار زیاد در گذشته، دارای چندین حیاط و قسمت‌های مختلفی بوده است. همچنین استحکامات عالی، کوشک‌های باشکوه و تزئینات منقش به طلا، مینا و لاجورد از ویژگی‌های ارزشمند سلاسل بوده‌ است.قلعه سلاسل اقامتگاه رسمی والی خوزستان بوده و بر روی کوهی که مانند فلات کوچکی است قرار دارد. از پای این کوه یکی از شعب کارون که شطیط نام دارد عبور می‌کند و ساختمان‌ها و استحکاماتی که از عهد ساسانیان باقی مانده‌ آن را از طرف شهر قابل دفاع می‌کند.قلعه سلاسل علاوه بر برخورداری از اهمیت استراتژیکی و نظامی و حکومتی‌، احتمالا محلی برای نظارت بر تقسیم آب و مرکز مدیریت آب منطقه بوده است. اگرچه عظمت ارگ سلاسل در اثر فرسایش و گذر زمان از بین رفته است اما بازمانده‌های آن نیز نشان از عظمت این ارگ زیبا دارد.با توجه به ارزش و اهمیت تاریخی، قلعه سلاسل در سال ۸۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.