وضعیت سفید بازار گوشت قرمز

وضعیت سفید بازار گوشت قرمز

این روزها کاهش قیمت گوشت به یک اولویت برای نهاد تنظیم‌بازار در وزارت جهادکشاورزی تبدیل شده است. پایان سال گذشته با افزایش قیمت دام، قیمت گوشت تا محدوده 500هزار تومان بالارفت اما حالا گوشت در مدار پایین‌تری نسبت به هسته قیمت خوراکی‌ها قرار گرفته است؛ نشانه‌ای از کاهش تورم در این بخش نسبت به پایان سال گذشته و آغاز هفته‌های خردادماه امسال.

یکی از دلایل کاهش قیمت گوشت، افزایش واردات گوشت و تزریق گوشت یخ‌زده و گرم وارداتی به بازار و افزایش عرضه دام سبک به‌دنبال افزایش قیمت آن در پایان سال گذشته بود. دامداران تا پیش از این، از قیمت خرید دام‌های گوسفندی خود راضی نبودند اما دولت سیاست‌گذاری قیمت را تغییر داد. اولویت دولت استمرار کاهش قیمت گوشت یا حفظ آن در سطوح پایین‌تر است، به‌نحوی‌که قیمت گوشت مجدد به مدار 500هزار تومان قبل برنگردد.

درحال‌حاضر قیمت گوشت بسته‌بندی شرکتی در میادین رسمی در محدوده 300 تا 400هزار تومان است اما گوشت غیربسته‌بندی که در محل بسته‌بندی می‌شود، در محدوده 250 تا 330هزار تومان معامله می‌شود. براین‌اساس، راسته گوسفندی در میادین رسمی به‌صورت بسته‌بندی در محل 290هزار تومان و به‌صورت شرکتی 310هزار تومان، قلوه‌گاه بی‌استخوان در محل 204هزار تومان و در قالب بسته‌بندی 240هزار تومان، سردست گوسفندی 278هزار تومان و 330هزار تومان، گوشت خورشتی بسته شرکتی 450هزار تومان، شقه گوسفندی به‌صورت بسته‌بندی در محل 282هزار تومان، گردن گوسفندی 265هزار تومان و گوشت تنظیم‌بازار 247هزار تومان است. در همین حال قیمت راسته گوساله 257 و 299هزار تومان، سردست گوساله 248 و 291هزار تومان، فیله گوساله 395 و 430هزار تومان چرخکرده مخلوط گوساله و گوسفندی 259هزار تومان (بسته‌بندی شرکتی) و گوساله خورشتی (بسته‌بندی شرکتی) 310هزار تومان است. درحال‌حاضر، معدودی از اقلام گوشتی گوسفند و گوساله بالاتر از 400هزار تومان در میادین رسمی ارزش دارند: راسته گوسفندی بسته‌بندی بدون استخوان 430هزار تومان، ماهیچه گوسفندی بسته‌بندی 420هزار تومان و فیله پاک‌کرده گوساله به شکل بسته‌بندی 430 هزار تومان ارزش دارند که حاکی از تمایل بازار برای چسبندگی قیمت اقلام باکیفیت‌تر گوسفند و گوساله به سطوح بالاتر است.
     
کاهش قیمت گوشت در خرداد
از ابتدای امسال، قیمت دام به‌دنبال افزایش عرضه دام به‌طور متوسط 30درصد کاهش یافت. قیمت گوسفند زنده از 13 اردیبهشت‌ماه تقریبا تثبیت شده است اما برای درک تغییرات قیمت گوشت باید قیمت آن را در سطح بازار ملاک قرار داد. برای مثال قیمت ران ممتاز گوسفندی که در اول خرداد ماه 531هزار تومان بود  درحال‌حاضر به‌طور متوسط حدود 470هزار تومان است. کمترین قیمت این کالا از اول خرداد که 437هزار تومان بود به 359هزار تومان رسیده است. بالاترین حد قیمت برخی اقلام گوشت در بازار از 20 اردیبهشت 1401 در اول خردادماه رقم خورد که نشان از کاهش سرعت افزایش قیمت گوشت دارد؛ اتفاقی که پس از حدود 13ماه رقم‌خورد. به‌طور متوسط در هفته‌های آغاز خردادماه تورم گوشت به قله جدیدی رسید اما حالا نشانه‌ای از تدابیر کاهشی به چشم می‌خورد. البته این در مورد برخی اقلام مانند گوشت آبگوشتی صدق نمی‌کند چراکه قیمت آن از مهر 1401 تاکنون 153هزار تومان گران‌تر شده است. گوشت چرخکرده 60 درصد کوبیده‌ای هم با افزایش قیمت مداوم روبه‌رو بوده است، یعنی از 240هزار تومان در دی‌ماه سال گذشته به 388هزار تومان رسیده است اما برخی اقلام گوشتی مانند نیم‌شقه هم ریزش‌های بیشتری داشته است. برای مثال نیم‌شقه 5 کیلوگرمی از یک‌میلیون و 225هزار تومان به حدود 400هزار تومان رسیده است. در مجموع قیمت گوشت، در روند کاهشی قرار گرفته و انتظار می‌رود که دولت مدیریت قیمت‌ها را با این روند ادامه دهد. البته با برداشته شدن ممنوعیت‌هایی که برای صادرکنندگان در نظر گرفته می‌شود باید منتظر افزایش قیمت هم بود. در کل، ایجاد تعادل میان منافع تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان به نفع کلیت بازار است اما باید دید که در بلندمدت، چشم‌انداز قیمت گوشت به چه سمتی میل می‌کند. 
پیشتر فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های دامداران متحرک قیمت معقول برای گوشت را 420هزار تومان اعلام کرده بود. در نتیجه قیمت بالاتر از این میزان به تقاضای دلالان گره می‌خورد و نه مصرف‌کنندگان. درحال‌حاضر قیمت گوشت‌های بسته‌بندی شرکتی به این میزان نزدیک است و تنها قیمت گوشت به‌صورت بسته‌بندی در محل (میادین رسمی)  کمتر از آن است. در نتیجه، با این‌که قیمت گوشت نسبت به قله سال جدید که در فاصله فروردین تا ابتدای خردا ماه تشکیل شده بود، پایین‌تر آمده اما حجم بالایی از معاملات گوشت در بازار غیررسمی با تقاضای دلالان مواجه است.

پیام عابدی - گروه اقتصاد