نسخه Pdf

راهکارهایی برای تشخیص ارده سالم از فاسد

چگونه متوجه سلامت ارده شویم؟ راهکارهایی برای تشخیص ارده سالم از فاسد

راهکارهایی برای تشخیص ارده سالم از فاسد

ارده یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌هایی است که به عنوان صبحانه می‌توانید مصرف کنید. این خوراکی مفید از آسیاب کردن دانه‌های کنجد به دست می‌آید و طبعی گرم دارد و طبیعتا تمامی خواص کنجد را می‌توان در این خوراکی ویژه پیدا‌ کرد.

البته اینجا ما قصد نداریم درباره خواص ارده صحبت کنیم بلکه دراین مطلب می‌خواهیم درباره نشانه‌های فاسد شدن ارده صحبت کنیم. حتما برای شما هم پیش آمده ارده‌ای که خریداری می‌کنید از مغازه‌های سنتی است و تاریخ انقضا ندارد. در چنین مواقعی مواجه شدن با ارده‌ای که ته‌نشین شده و عملا به شکل دو فاز درآمده ما را به این فکر وا‌می‌دارد که آیا این ارده فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیست؟ 

شرایط نگهداری ارده برای جلوگیری از خراب شدن آن
ارده همانند دیگر مواد خوراکی شرایط نگهداری خاصی داشته و به دلیل داشتن اسیدهای چرب محلول درساختارش باید در جای خشک و خنک ودور ازگرما و نورآفتاب نگهداری شود زیرا قراردادن ارده درزیر تابش مستقیم نور، سبب اکسید شدن آن می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد در نتیجه یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری ارده، ایجاد شرایط خنک برای ارده است. ممکن است مواد غذایی پس از مدتی به دلیل شرایط مختلف خراب شده ودیگر قابل استفاده نباشند و استفاده از آنها موجب بیماری شود؛ ارده نیز همانند دیگر موادخوراکی بوده وازاین قاعده به دور نیست.به‌طورکل اگر شرایط نگهداری ارده را رعایت کنید می‌توانید تا یک سال نیز از آن استفاده کنید. ‌

نشانه‌های خراب شدن ارده
درهنگام خرید ارده حتما به تاریخ انقضای درج شده روی محصول دقت کنید؛ ارده‌ای که بیش از یک سال از تولیدش گذشته را باید دور ریخت. همچنین اگرارده به مدت یک ماه جلوی نورمستقیم آفتاب باشد باید دورریخته شود زیرادیگر قابل مصرف نیست.از نشانه‌های خراب شدن ارده تغییر رنگ آن است به‌خصوص اگر مدتی باشد که ارده را هم‌نزده باشید و دوفازشده باشد. از روی رنگ روغن ارده می‌توانید دریابید که ارده شما خراب شده یا خیر.هنگامی که رنگ روغن ارده از زرد روشن به زرد کهربایی تغییر کند، می‌توان گفت ارده فاسد شده و قابل استفاده نیست. نکته بعدی بوی آن است که با استشمام بوی ارده می‌توان پی برد که ارده مشکلی دارد یا خیر؛ زمانی که ارده شما فاسد شده باشدبه محض بازشدن درب ظرف ارده،بوی تند وصابونی به مشام می‌رسد که نشانه خراب بودن ارده است.یکی دیگرازاین نشانه‌ها حالت چسبناک بودن سطح ظرف ارده است که با لمس، به راحتی قابل تشخیص است البته این نشانه‌ها تنها نشانه برای تشخیص فساد ارده نیست و باید همراه با نشانه‌های دیگر باشد.

لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری