آمریکا قدردان ایران باشد

کنعانی در نشست خبری تاکید کرد

آمریکا قدردان ایران باشد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با عملیات بامداد یکشنبه ایران علیه رژیم‌صهیونیستی اظهار کرد: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت‌آفرین است.

وی با بیان این‌که حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم‌صهیونیستی دراراضی اشغالی درراستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع صورت گرفت، گفت: ایران دراین زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود.
   
اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت 
وی با بیان این که اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی مورد هدف قرار گرفت، در پاسخ به سؤالی اظهار کرد: انتظار این است که دولت آمریکا، رفتار مسئولانه، دقیق و واکنش مشروع و متناسب ایران را مورد توجه قرار دهد و به‌جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام منطقی، مشروع، متناسب و توأم با مسئولیت ایران باشد. سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: توصیه ما به همه حامیان رژیم‌صهیونیستی این است که قدردان اقدام مسئولانه و متناسب ایران باشند وبه‌جای انتخاب الفاظ نامناسب درارتباط با ایران،رژیم غاصب صهیونیستی را از انجام شرارت‌های بیشتر که تبعات آن بیشتر ازهمه دامنگیر این رژیم خواهد بود، برحذر دارند.کنعانی همچنین در مورد انتشار برخی اخبار در ارتباط با مشارکت کشور اردن دررهگیری موشک‌های ایران و همچنین احضار کاردار ایران به وزارت خارجه این کشور خاطرنشان کرد: من خبر احضار کاردار ایران را دریافت کردم، اعلام کردند که این موضوع در واکنش به خبرهایی بوده که برخی منابع خبری در ارتباط با اردن و احیانا نقش اردن در رهگیری برخی پرتابه‌‌های ایران به سمت اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند. کنعانی افزود: من در جایگاهی نیستم که نقش اردن را در رهگیری این پرتاب‌ها تایید یا تکذیب کنم و این یک موضوع نظامی است که مقامات مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کنند.
   
عملکرد متعهدانه تهران 
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که تهران نسبت به حفظ ثبات وامنیت منطقه متعهدانه عمل کرده است، خاطرنشان کرد:اردن ازجمله کشورهایی است که درطول این سال‌ها ازناحیه اقدامات جنایت‌آمیز رژیم‌صهیونیستی متاثربوده و شایسته است که اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای جهان ازجمله کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قراربگیرد.
   
کشتی توقیف‌شده متعلق به رژیم‌صهیونیستی است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با توقیف یک کشتی از سوی ایران طی روزهای گذشته در تنگه هرمز اظهار کرد: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی خود، طبیعتا کلیه ترددها در تنگه راهبردی هرمز را مورد توجه قرار می‌دهد و از نقض حاکمیت خود در این حوزه جلوگیری می‌کند. وی ادامه داد: ایران درعین‌حال متعهد به آزادی کشتیرانی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و همواره در این چارچوب عمل کرده است و درواقع حافظ آزادی کشتیرانی براساس قوانین و مقررات بین‌المللی بوده و هست. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: براساس اطلاعاتی که من در این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم‌صهیونیستی محرز است، البته این موضوع و بررسی ابعاد آن در مراجع ذی‌صلاح مربوطه انجام می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی این کشتی و عدم پاسخ مقتضی به سؤالات مطروحه از سوی مراجع ذی‌ربط ایرانی این کشتی برای بررسی به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است و موضوع مرتبط با آن در مراجع حقوقی و قضایی ذی‌صلاح بررسی و متناسب با بررسی‌ها، تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.