تسلیت رهبر انقلاب در پی ‌درگذشت پرویز داوودی

تسلیت رهبر انقلاب در پی ‌درگذشت پرویز داوودی

حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای در پیامی درگذشت دکتر پرویز داوودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران مؤمن و انقلابی و دانشمند را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌ا... الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای دکتر پرویز داوودی از مدیران مؤمن و انقلابی و دانشمند را به خاندان محترم ایشان و به جامعه‌ علمی کشور تسلیت عرض می‌کنم.خدمت مخلصانه و بی‌شائبه در مسئولیت‌پذیری ایشان در مسئولیت‌های بزرگ در طول سالیان طولانی، چهره‌ یک مدیر با‌اخلاص و کارآزموده و پرتلاش از آن مرحوم را نشان داد و این در محاسبات الهی ارزشی والاست.
رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
1403.02.01


وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی گفت‌وگو کردند
در تماس تلفنی نالدی پاندرو، وزیر خارجه آفریقای‌جنوبی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان (در نیویورک)، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه غرب‌آسیا به‌ویژه پس از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در این تماس تلفنی وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: متعاقب این‌که شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ مناسبی مبنی بر محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت کشورمان نداد و برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلستان و فرانسه) باعث عدم محکومیت این جنایت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل شدند، ایران درصدد برآمد، براساس قاعده دفاع مشروع و حق ذاتی دفاع از خود، دو پایگاه نظامی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل را که در این حمله نقش داشتند، هدف قرار دهد. امیرعبداللهیان افزود: پس از این عملیات نیز به جامعه بین‌المللی و از جمله آمریکا اعلام کردیم که ایران در پی گسترش جنگ نیست اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهیم داد. در این مکالمه تلفنی وزیر خارجه کشورمان همچنین از ابتکار تاریخی دولت آفریقای‌جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی به‌دلیل نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری، تمجید کرد. متقابلا خانم پاندرو ضمن تشکر از اظهارات وزیر خارجه کشورمان، بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد. وی افزود: سفر رئیسی به آفریقای‌جنوبی در برنامه‌های سیاسی سال ۲۰۲۴ این کشور قرار دارد.

طرح 6 ماده‌ای ایران به شورای امنیت برای مسأله فلسطین
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مسأله فلسطین، بیان کرد: قویا از شورای امنیت انتظار می‌رود با تصویب یک قطعنامه جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به این موارد اقدام کند:۱ــ برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح و حتی کرانه باختری. ۲ــ رفع کامل محاصره انسانی غزه. ۳ــ تبادل انسانی اسرا. ۴ــ موظف ساختن رژیم به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و ادوات و تجهیزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود. ۵ــ اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسرائیل. ۶ــ حمایت از قرار موقت الزام‌آور دیوان بین‌المللی دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران،عاملان وحامیان جنایات اسرائیل به‌دلیل ارتکاب نسل‌کشی،کشتارهدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات‌رسانی، کاربرد مکرر سلاح‌های غیرمتعارف ازجمله بمب‌های فسفری و تهدیدمکررمقامات رژیم اسرائیل به استفاده ازبمب‌هسته‌ای در غزه.