تاثیر استامینوفن بر قلب

تاثیر استامینوفن بر قلب

استامینوفن، داروی بدون نسخه‌ای است که برای درمان دردهای خفیف تا متوسط و همچنین برای کاهش تب استفاده می‌شود. مطالعات گذشته نشان می‌دهد در افراد مبتلا به بیماری قلبی، استامینوفن بهترین درمان درد نسبت به انواع دیگر داروهای مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن است که به عنوان داروهای ضد‌التهابی غیر استروئیدی شناخته می‌شوند.

اما نتایج یک مطالعه جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد استامینوفن پروتئین‌ها را در بافت قلب تغییر می‌دهد. این پیامدها به طور بالقوه می‌توانند مسیرهای بیوشیمیایی مورد نیاز برای عملکردهایی مانند تولید انرژی و استفاده از آنتی اکسیدان را تحت تأثیر قرار دهند. برای این مطالعه، محققان متوجه از یک مدل موش برای بررسی اثرات استامینوفن بر بافت قلب استفاده کردند. به برخی از موش‌ها آب ساده و به برخی دیگر آب حاوی مقداری استامینوفن معادل ۵۰۰ میلی‌گرم داده شد. پس ازهفت روز،محققان تغییرات قابل توجهی در پروتئین‌های بافت قلب موش‌هایی که استامینوفن دریافت کردند، شدند. محقق ارشد این مطالعه ودانشجوی دکترا دردانشگاه کالیفرنیا گفت:« استامینوفن،زمانی که در این غلظت‌ها استفاده شود، بر‌بافت‌های فراتر از کبد تأثیر می‌گذارد.»  

تهدید رژ لب‌های تقلبی را جدی بگیرید
شیما حلاج، کارشناس فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اداره کل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو با اشاره به عوارض و اثرات جبران ناپذیر افراط در استفاده از رژ لب، در عین حال نسبت به فلزات سنگین موجود در رژ لب‌های تقلبی و جعلی هشدار داد و گفت: زنان در طول زندگی خود ناخواسته مقدار قابل ملاحظه‌ای رژ لب را می‌بلعند و مصرف مستقیم خوراکی آن اثرات منفی مواد شیمیایی مانند فلزات سنگین را تشدید می‌کند. کارشناس آرایشی سازمان غذا و دارو، از اثرات مضر فلزات سنگین به ویژه برای زنان باردار و کودکان، گفت و با اشاره به پیامدهای زیان‌بار استفاده از رژ لب‌های غیراستاندارد و قاچاق و همچنین افراط در مصرف این فرآورده گفت و ادامه داد: در صورت استفاده از فرآورده‌های غیراستاندارد و قاچاق (که اکثرا حاوی مقادیر بالای فلزات سنگین نظیر ترکیبات سرب، آرسنیک و جیوه بوده و چنین ترکیباتی به دلیل داشتن خواص رنگی اغلب به عنوان رنگدانه‌ها در آن فرآورده‌ها استفاده می‌شوند) منجر به انباشته شدن این آلاینده‌ها در بافت‌های نرم خواهند شد و این امر می‌تواند عوارض و اثرات جبران ناپذیری را برای بدن ایجاد کند.