«نون خ» همچنان بر مدار موفقیت

«نون خ» همچنان بر مدار موفقیت

شاید سعید آقاخانی و مهدی فرجی در مقام کارگردان و تهیه‌کننده و گروه نویسندگان در سال ۹۷ فکرش را نمی‌کردند که «نون‌خ» به سری پنجم برسد؛ سریالی که از ۱۵ فروردین، بار دیگر مهمان خانه‌های ایرانیان شد و بر‌اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما با ۴۱ درصد بیننده، پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی لقب گرفت.

«نون‌خ ۵» هم در فضای طنز و با تکیه بر مردم کردزبان ساخته شد، هرچند که بعضا شاهد شخصیت‌هایی از اقلیم‌های دیگر کشور مانند اصفهان‌ در آن بوده‌ایم.یکی از نقاط قوت نون‌خ ۵ قصه‌گویی از مردم برای مردم است. شخصیت‌های این سریال از نورالدین خانزاده (سعید آقاخانی)، ماشاءا... وروایی (عمو کاووس)، خلیل (حمیدرضا آذرنگ) و... شادی‌ها، غم‌ها و شیطنت‌هایی از جنس عامه مردم دارند که به همذات‌پنداری مخاطب با آنها منجر می‌شود، البته در این میان نقش نویسندگان و کارگردان در کنار سایر عوامل بسیار برجسته است.نویسندگان این سریال با توجه به تفاوت‌هایی که برای شخصیت‌ها در نظر گرفته‌اند، رنگین‌کمانی از کاراکترها را پدید آورده‌اند؛ یکی درستکار و دوراندیش، دیگری منفعت‌طلب، آن یکی جوانکی خام، دیگری دختری قوی و... .سعید آقاخانی که از سویی نورالدین سریال است و از سوی دیگر کارگردان، به‌خوبی از پس ایفای نقش در جلوی دوربین و پشت آن برآمده و توانسته بازیگران پرشمار سریال را به‌خوبی هدایت کند.یکی از نشانه‌های این موفقیت چهره‌شدن برخی بازیگران نون‌خ است که پیش از این سریال مخاطب آنها را نمی‌شناخت، چراکه آقاخانی توانسته به‌خوبی از قابلیت‌های آنان برای ایفای نقش‌های‌شان بهره بگیرد.
یکی دیگر از نقاط قوت نون‌خ ۵ آشنایی‌زدایی است. ‌کاراکترها در بحبوحه مشکلات و چالش‌های روزمره ارجاعات سینمایی و شاعرانه‌ای می‌دهند که موجب کنجکاوی مخاطب ناآشنا با ارجاعات و لذت بیننده مطلع از معنای این دیالوگ‌ها می‌شود. از‌جمله این ارجاعات می‌توان به بخشی از یک بیت سعدی (دیدم که جانم می‌رود) یا سریال مافیایی خانواده سوپرانو اشاره کرد. یکی از نقاط برجسته سریال توجه به موضوع محیط‌زیست و لزوم حفاظت از گونه‌های جانوری است؛ گونه‌هایی که بعضا به علت سودجویی برخی افراد در لبه پرتگاه انقراض قرار گرفته‌اند. بالابان یکی از گونه‌هایی است که بیش از سایر پرندگان قاچاق می‌شود و یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با قاچاق این‌ گونه، مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از آن است. در نون‌خ ۵ می‌بینیم که نورالدین در مقابل خلیل می‌ایستد تا مانع قاچاق این گونه شود.گرچه انتقاداتی به متن این سریال شده اما نون‌خ 5 همچنان در جذب مخاطب موفق است، با این حال اگر شبکه اول سیما و سازندگان این سریال قصد ادامه ساخت آن رادارند، لازم است وسواس بیشتری به خرج دهندتابتوانند رضایت مخاطبان خود را بیش از پیش جلب کنند وهمچنان راهی به خانه‌های ایرانیان داشته باشند.

عاطفه کربلایی | گروه رسانه