جریان فستینگ در امواج مغزی

محققان چینی اثر رژیم فستینگ بر فعالیت‌‌های مغزی را بررسی کرده‌اند

جریان فستینگ در امواج مغزی

پیدا کردن راهکاری مناسب برای مقابله با چاقی، موضوعی که سال‌هاست در صدر تحقیقات پژوهشگران قرار دارد و هر روز با راهکارهای مختلفی برای مقابله با این چالش سلامتی مواجه می‌شویم. یکی از آنها که اسمش این روزها زیاد به گوش‌مان خورده، رژیم فستینگ یا محدودیت دریافت کالری در ساعات مشخصی از شبانه‌روز است.

حالا در پژوهشی جدید، گروهی از محققان چینی نشان داده‌اند که این رژیم غذایی تغییرات قابل‌توجهی هم در روده و هم در مغز اعمال می‌کند که ممکن است منجربه راهکارهای جدیدی برای دستیابی به تناسب اندام شود.محققان چینی 25داوطلب دارای اضافه‌وزن راطی دوره‌ای 62روزه موردمطالعه قراردادندکه دریک برنامه محدودیت دریافت انرژی متناوب(IER) شرکت کردند؛ رژیمی که شامل کنترل دقیق کالری دریافتی و فستینگ دربرخی روزهاست.شرکت‌کنندگان دراین مطالعه نه فقط توانستند وزن خود را کاهش دهند (7.6کیلوگرم یا 7.8درصد از وزن بدن به طور متوسط) بلکه شواهدی از تغییرات درفعالیت مناطقی از مغز که مرتبط با چاقی و سوخت‌وساز است وهمچنین افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده را نشان دادند.کیانگ زِنگ، محقق سلامت از مرکز پزشکی دوم و مرکز ملی تحقیقات بالینی بیماری‌های سالمندان درچین،زمانی که نتایج درزمستان1402منتشر شد، گفت: «در این پژوهش نشان می‌دهیم که رژیم غذایی فستینگ فعالیت مغز-روده- میکروبیوم را در انسان تغییر می‌دهد.»
تغییرات مشاهده شده در میکروبیوم روده و فعالیت در نواحی مغزی که مرتبط با عادت‌هاست در طول و بعد از کاهش وزن، بسیار پویا و در طول زمان همگام بود. در حال حاضر مشخص نیست که چه چیزی باعث این تغییرات می‌شود یا این‌که روده بر مغز تأثیر می‌گذارد یا برعکس. با این حال، محققان معتقدند که روده و مغز ارتباط نزدیکی با هم دارند، بنابراین درمان نواحی خاصی از مغز می‌تواند راهی برای کنترل مصرف غذا باشد.تغییرات در فعالیت مغز که در اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) مشاهده شد، بیشتر در مناطقی بود که در تنظیم اشتها و اعتیاد نقش دارد. علاوه بر این، تغییرات میکروبیوم روده که از نمونه‌های مدفوع و اندازه‌گیری خون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت هم به مناطق خاصی ازمغزمرتبط بود.شیائونینگ وانگ، پژوهشگر طب سالمندان از مرکز کلینیک ایالتی در چین می‌گوید: تصور می‌شود میکروبیوم روده با مغز به روشی پیچیده و دوجهته ارتباط برقرار می‌کند. میکروبیوم انتقال‌دهنده‌های عصبی و سموم عصبی را تولید می‌کند که از مسیر اعصاب و گردش خون به مغز دسترسی دارند. در عوض مغز فرآیند خوردن را کنترل می‌کند که در نتیجه آن مواد مغذی از رژیم غذایی می‌توانند ترکیب میکروبیوم روده را تغییر دهد.اکنون برآورد می‌شود بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با مشکل اضافه‌ وزن روبه‌رو هستند که منجر به افزایش خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات مختلف سلامتی، از سرطان گرفته تا بیماری قلبی می‌شود. افزایش دانش درخصوص نحوه تعامل مغز و روده، می‌تواند تفاوت بزرگی در پیشگیری و کاهش موثر چاقی ایجاد کند.

منبع: Science Alert
فرزاد سهیلی آزاد | گروه دانش