برق، آب می‌رود؟

برق، آب می‌رود؟

موضوع ناترازی برق، بحث جدیدی نیست اما در همه این سال‌ها و در فصل‌های گرم سال همیشه به موضوع اصلی رسانه‌ها بدل می‌شود. این‌که رشد مصرف و البته کاهش احتمالی تولید باعث شده، ناترازی بیشتر به چشم بیاید.

تصمیم‌ها در رابطه با حل این چالش هم عموما راهگشا نبوده است، به‌عنوان مثال سال گذشته برای فرار از خاموشی‌های شبانه منازل اقدام به قطع برق صنایع شد که این خود مضرات بسیاری به همراه داشت.

الاکلنگ مصرف!
حمیدرضا صالحی، رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران: ما از گذشته بین تولید و مصرف ناترازی داریم و این ناترازی سال به سال به خاطر رشد مصرف ۵ تا ۶ درصد افزایش می‌یابد. 

عدم سرمایه‌گذاری به‌موقع
مهم‌ترین دلیل چالشی که اکنون در رابطه با ناترازی برق و گاز با آن مواجهیم به‌عدم سرمایه‌گذاری به‌موقع در این حوزه‌ها برمی‌گردد، زیرا تکمیل پروژه‌های‌نیروگاهی حدود سه سال زمان می‌برد. 

60 درصد خصوصی‌سازی
در حوزه نیروگاهی، وضعیت بخش خصوصی جالب توجه است، به طوری که بخش خصوصی توانایی خوبی در حوزه صنعت نیروگاهی دارد و اکنون ۶۰ درصد نیروگاه‌ها دست بخش خصوصی است. 

ناترازی 2 ساله حل می‌شود
برای حل مشکل کمبود برق، مصرف هم باید واقعی شود. حرکت در مسیر صحیح تولید و مصرف منجر به این می‌شود تادو سال ناترازی رفع شود. 

آسیب‌های کمبود برق
اصل ناترازی باید از بین برود، چراکه به قدری است که می‌تواند تولید را در بخش صنعت مختل کند، صادرات کم شود، به اشتغال آسیب برساند و درآمدهای کشور را کاهش دهد.