24سال همپای همدیگر

خاطرات چهره‌ها از «جام‌جم» درسالروز انتشار روزنامه

24سال همپای همدیگر

۲۴سال ازاولین روزی که همراه مخاطبان شدیم و اولین مطالب جام‌جم نوشته شد، می‌گذرد و این رسانه حالا در میانه راه، همراهان بسیاری از هنرمندان و چهره‌های برجسته داشته است. چهره‌هایی که گاهی به مناسبت تولد یا سالگرد و...کنارشان بودیم وگاهی هم، در کنارشان بودیم تا پوشش درستی از تولیدات و آثار هنری‌شان داشته باشیم. همچنین زمانی نیز به نقد آثارشان پرداختیم تا در بالندگی هنر سهمی داشته باشیم.

نام‌های بسیاری در میان اساتید بازیگری، چهره‌‎‌های تلویزیونی، شاعران، نقاش‌ها و... در صفحات این سال‌های روزنامه به یادگار ماندند که برخی شان  دیگر میان ما نیستند. از میان چهره‌های حاضر با برخی به گفت‌وگو نشستیم تا خاطرات‌شان را از همراهی با جام‌جم بگویند و توصیه‌هایی هم برای ارتقای این رسانه نام‌آشنا بیان کنند. 
 
اولین مصاحبه‌ام را نگه داشته‌ام
محیا دهقانی، بازیگر مجموعه پرمخاطب مستوران از بازیگرانی است که از اهمیت ارتباط با رسانه آگاه است. وی در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای‌اش در عالم بازیگری، خاطراتی با روزنامه جام‌جم دارد. مثلا خاطرتان باشد پیش از این در نشست نقد و بررسی اثر اخیرش مجموعه مستوران در روزنامه حاضر شده بود. اوبه جام‌جم می‌گوید: هرچند بسیاری از ما این روزها اخبار و رویدادها را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنیم، چون سرعت زندگی و به موازات آن خبررسانی بالا رفتن سرعت همچنان به خواندن نسخه کاغذی کتاب علاقه دارم. یعنی برای من فضای مجازی دراین حوزه خیلی تأثیرگذار نبوده است. دراین زمینه با روزنامه جام‌جم نیز همراه بودم. خاطرم هست که وقتی مجله یا روزنامه درقدیم دست‌مان می‌رسید چقدرجذاب بود.حتی اولین مصاحبه‌ام با مطبوعات را هنوز نگه داشته‌ام. 
 
«جام‌جم» اصیل است
هوشنگ توکلی،بازیگر مجموعه‌هایی چون آرام می‌گیریم،روزگار قریب وزیرتیغ هم دراین رابطه از علاقه خود به جام‌جم می‌گوید. او در آستانه بیست‌و‌چهارمین سالگرد روزنامه در گفت‌و‌گو باجام‌جم عنوان می‌کند: فکر می‌کنم هرقدر که جام‌جم روی کیفیت و تولید کار‌ها تمرکز داشته باشد، دراطلاع‌رسانی برای مخاطب خاص‌اش موفق‌تر است.مثل همه این سال‌هاکه منتشر شده و در موازات این هدف مشخص و معین، مجموعه فعالیت‌های اجتماعی هم انجام می‌دهد. مهم‌تر این‌که این فرصت را دارد که بی‌طرفانه‌تر به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور بپردازد. البته پیشنهادهایی هم در زمینه افزایش میزان تحلیل برای این رسانه دارم. توکلی همچنین درباره خاطراتش از روزنامه می‌افزاید:من همواره این روزنامه را دنبال می‌کنم.گاهی در مراسم‌ها کنارشان حضور داشته‌ام، چون به روحیات خودم خیلی نزدیک است.این بازیگر درباره تأثیر این رسانه برای دیده شدن هنرمندان می‌گوید: به نظرم فضای مجازی برای دیده شدن هنرمندان، مثل رسانه‌های زرد است وبه همین علت فضای مملو ازاخباردروغ، فیک وشعار‌های به سرعت مخدوش شده و گمشده برای خودش انتخاب کرده است. درصورتی که رسانه‌ای مثل جام‌جم اصالت فرهنگی دارد و تا جایی که می‌دانم، می‌بینم که تلاش کرده از فضای کدر جامعه دوری و پرهیز کند. بنابراین فکر می‌کنم از این نظر موفق است و این موفقیت تداوم دارد.وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو عنوان می‌کند: به تصور من این رسانه، می‌تواند همین روند را در پیش بگیرد و نیازی به آوردن ستاره‌ها ندارد. همین آبرویی را که سال‌ها با تلاش به دست آورده حفظ کند و خودش را به این فضای آلوده نکند.
 
«جام‌جم» روزبه‌روز وزین‌تر می‌شود
یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی مجموعه «نون‌خ» عمو کاووس با بازی ماشاءا... وروایی است که این اواخر هم گفت و گوی مفصلی با جام‌جم داشت.وی سالگردروزنامه راتبریک می‌گوید ودرگفت وگو با جام‌جم درباره تاثیرگذاری این رسانه توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم هرقدر راستگو و درست کردار و درست رفتار باشیم، می‌توانیم تاثیر خود را بگذاریم. حال اگر رسانه‌ای این صداقت در گفتار و رفتار را در کلامش داشته باشد، می‌تواند موفق و تاثیرگذار شود. فرقی نمی‌کند فضای مجازی باشد یا نه. فضای مجازی کار خودش را دارد و رسانه‌های مکتوب و روزنامه‌ها مخاطبان خودشان را.وی می‌افزاید: رسانه‌ها متعلق به مردم هستند. حالا این رسانه می‌خواهد تلویزیون و رادیو باشد یا روزنامه. روزنامه‌نگار می‌تواند در انتقال اخبار و رویدادها تاثیرگذار و نقش مهمی داشته باشد. وروایی ادامه می‌دهد: امروزه روزنامه‌نگاران جوانی در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند که شایستگی لازم را دارند و امیدوارم همین روند را در پیش بگیرند وهمواره درکار خود صادق باشند.من معتقدم جام جم روزبه‌روز وزین‌ترمی‌شود و توانسته‌ با فضای مجازی رقابت کند و مفید باشد.این بازیگر در پاسخ به این که چقدر اهل مطالعه روزنامه است می‌گوید:من واقعا پیگیر روزنامه جام‌جم هستم و آن را می‌خرم، چون مطالبی که این روزنامه دارد هم برای من مفید است وهم برای بچه‌ها و خانواده‌ام. نکته مهم‌تر این‌که فضای مجازی قابل کنترل نیست و هر مطلبی در آن پیدا می‌شود‌ اما دررسانه‌های مکتوب نظارت وجود دارد. ازطرفی در روزنامه جام‌جم حوزه‌های مختلفی مورد بررسی و تحلیل و نقد قرار می‌‎گیرد. هم بخش اقتصادی دارد و هم هنری، فرهنگی، سیاسی و... . در عین حال، در همه حوزه‌ها هم آدم‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. البته که می‌دانم آنها هم با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند‌ اما میدان نبرد را خالی نکرده‌اند و در پرسش و پاسخ‌های‌شان صداقت و درستی را لحاظ کرده‌اند و برای مردم مطالب مفیدی دارند.وی در پایان هم می‌گوید: مهم این است که روزنامه جام‌جم هنوز هم بعد از این سال‌ها حرفی برای گفتن دارد و برای هنر و هنرمندان هم ارزش قائل است. با هنرمندان جوان و پیشکسوت مصاحبه می‌کند و با گزارش‌هایی که دارد سریال‌ها را برای ما معرفی می‌کند. امیدوارم همیشه فعالیتش ادامه داشته باشد. 
 
قدرت جریان‌سازی یک رسانه
پدرام کریمی یکی از مجریان سیماست که سابقه رسانه ای دارد و در زمینه نویسندگی فیلمنامه نیز فعال است. کریمی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درخصوص میزان تأثیرگذاری رسانه‌های مکتوب به‌خصوص این روزنامه و همچنین کانال‌ها و صفحات مجازی آن در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاسی بیان می‌کند: قابل کتمان نیست که فضای مجازی بر رسانه‌های مکتوب به لحاظ گستردگی مخاطب و همچنین پیشی گرفتن در سرعت انتقال اخبار، تأثیر داشته است اما این موضوع بعد دیگری نیز دارد که در این قیاس، رسانه‌های مکتوب سندیت، اعتبار و قابلیت ارجاع دوچندان پیدا کرده‌ است؛ چراکه به طور کلی درگاه فضای مجازی، فرصت تشخیص اخبار صحیح یا نادرست و موثق و البته تامل و تحلیل را به مخاطب نمی‌دهد.وی ادامه می‌دهد: برای مخاطب اصیل و صاحب تفکر که نه فقط اخبار لحظه‌ای و کم‌اثر، بلکه بخش تحلیلی موضوعات اهمیت دارد، همچنان به رسانه‌های مکتوب رجوع می‌کند و اعتماد بیشتری دارد.کریمی همچنین از خاطراتش با روزنامه جام‌جم می‌گوید: در دوره‌ای که در مطبوعات فعالیت می‌کردم همیشه عصر‌ها ساعتی را برای مطالعه اکثر روزنامه‌ها در نظر می‌گرفتم. به این خاطر که روزنامه‌های چاپ صبح و عصر را در کنار هم داشته باشم و البته چون تعداد روزنامه‌ها زیاد بود، اولویت‌بندی می‌کردم تا اگر به دلیل زمانی، فرصت نشد تا انتها تمامی روزنامه‌ها را ببینم، چیزی از دست ندهم و همیشه روزنامه جام‌جم جزو پنج روزنامه اول بود که باید حتما نگاه می‌کردم و بیشتر صفحات آن را می‌خواندم.وی همچنین در پاسخ به این سؤال که این روزنامه چقدر توانسته است به دیده شدن هنرمندان کمک کند هم بیان می‌کند: درگذشته که من روی مطبوعات دقت ومطالعه بیشتری داشتم، بدون اغراق عرض می‌کنم که جام‌جم نه فقط در معرفی وحمایت ازهنرمندان نقش مؤثری داشت، امروزقدرت جریان‌سازی فرهنگی، ازکارکرد‌های ویژه این روزنامه است.

حمایت از استعدادهای جوان
شاید جالب باشد که در میان نظرات گوناگون از پیشکسوتان و جوانان عرصه هنر و رسانه کشورمان، با جوانی از اهالی رسانه که ایرانی نیست و درکشور دیگربزرگ شده، اما چند‌ سالی است در رسانه‌ملی فعالیت می‌کندوبا مطبوعات ایران آشنایی دارد، گفت‌وگو کردیم‌. علی خلیلی را با اجرای برنامه «ساعت به وقت قدس» شبکه یک می‌شناسیم. او اصالتا اهل فلسطین است و همچنان دغدغه هموطنانش را دارد و ازهرفرصتی استفاده می‌کند تا صدای مردم مظلوم غزه را به گوش جهان برساند. خلیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که جام جم  چقدربه دیده شدن هنرمندان وفعالیت‌های‌شان کمک می‌کند،می‌گوید:روزنامه جام‌جم سابقه طولانی در حمایت از هنرمندان و فعالیت‌های‌شان دارد. این روزنامه به طور مرتب مقالات، مصاحبه‌ها و نقد‌هایی را در مورد گونه‌های مختلف هنر، از‌جمله نقاشی، موسیقی، ادبیات وتئاترمنتشرمی‌کند. جام‌جم همچنین فضایی را برای هنرمندان نوظهور فراهم می‌کند تا آثار خودرابه نمایش بگذارند و به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنند. به عنوان مثال،این روزنامه به طور مرتب داستان‌های کوتاه، شعر وعکس‌هایی از نویسندگان و هنرمندان جوان منتشر می‌کند. حمایت جام‌جم از هنر و هنرمندان نقش مهمی درارتقای فرهنگ وغنی‌سازی جامعه ایفا می‌کند. در نهایت، رسانه‌های مکتوب با وجود چالش‌های عصر دیجیتال، هنوز هم می‌توانند نقشی حیاتی درزمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایفا کنند.وی همچنین می‌افزاید: اززمانی که درایران سکونت کردم با این روزنامه آشنا شده‌ام و حالا می‌توانم بگویم روزنامه جام‌جم به عنوان یکی ازرسانه‌های مکتوب پیشرو در ایران، سابقه درخشانی در اطلاع‌رسانی، سرگرم‌کردن و حمایت از هنرمندان و فعالیت‌های‌شان دارد. این روزنامه درسراسر ایران مخاطبان وفاداری دارد و به‌عنوان منبعی قابل‌اعتماد برای اخبار، اطلاعات وسرگرمی شناخته می‌شود.خلیلی درباره خاطره‌اش ازجام‌جم هم می‌گوید:من چندباربا این روزنامه مصاحبه کرده‌ام و به نظرم خیلی مهربان هستند وخوشحالم بگویم صدای من که همواره سعی می‌کنم صدای هموطنانم باشد را کامل و صادقانه  به گوش بقیه رسانده‌اند. 

مژده لواسانی: به رسانه‌های مکتوب تعلق‌خاطر دارم
مژده لواسانی، جوان است اما سابقه طولانی در رادیو و تلویزیون دارد. او این روز‌ها با اجرای برنامه «بسته پیشنهادی» از شبکه دو سیما همراه مخاطبان است. وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم بیان می‌کند: بازتاب آنچه‌ در روزنامه کار می‌شود را ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. به عنوان مثال زمانی که یادداشت مهمی در روزنامه جام‌جم به چاپ می‌رسد را در فضای مجازی می‌بینیم. به نظر من همچنان عده‌ای هستند که به رسانه‌های مکتوب مراجعه می‌کنند. درست مثل من که همچنان به رسانه‌های مکتوب تعلق‌خاطر دارم. یا این‌که دوست دارم کتاب را خودم ورق بزنم و خیلی با کتاب صوتی و نسخه الکترونیک کتاب ارتباط برقرار نمی‌کنم.وی می‌افزاید: من فکر می‌کنم مطبوعات و آنچه‌ به عنوان رسانه مکتوب از آن یاد می‌کنیم، اگر درست و پرقدرت باشد تأثیر خودش را روی مخاطب می‌گذارد. کما این‌که ما در حوزه تلویزیون همچنان برای‌مان مهم است جام‌جم چه پرونده‌ای را می‌رود و با چه رویکردی به برنامه‌های ما نگاه می‌کند. بنابراین آنچه‌ درست کار شود، چه در فضای مکتوب و چه در سوشیال مدیا تأثیر خودش را می‌گذارد. کما این‌که مثلا می‌گویند حتی عصر رادیو و تلویزیون هم گذشته است. چون روزگار در این عصر و در این نسل تفاوت بسیاری کرده است. با این حال می‌بینیم که اگر برنامه‌ای مورد توجه باشد، تأثیرش را می‌گذارد.لواسانی در پاسخ به این سؤال که روزنامه‌ها به خصوص جام‌جم چقدر در دیده شدن هنرمندان و فعالیت‌های‌شان مؤثر است هم می‌گوید: به نظرم خیلی زیاد می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. من خودم سال‌های اولیه‌ای که در تلویزیون اجرا می‌کردم، بیشتر مصاحبه‌هایم را با روزنامه جام‌جم داشتم وپرونده‌های مهمی هم درمورد اجرای تلویزیونی کارمی‌شد.دوستان لطف داشتند ومن راهم در پرونده‌های‌شان مدنظر قرارمی‌دادندکه برایم خیلی مهم بود.این گزارش‌ها رامی‌خواندم ونکاتش برایم تأثیرگذار بود.وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم هنوز هم این قضیه صدق می‌کندورسالت روزنامه‌ای مثل جام‌جم برای رادیو و تلویزیون و هنرمندان این رسانه، خیلی تأثیرگذار است. می‌دانم که بچه‌های تلویزیون آن را دنبال می‌کنند و برای‌شان مهم است. به هر حال جام‌جم، روزنامه رسانه است، ممکن است سال‌هایی در اوج باشد و سال‌هایی کمتر ولی فکر می‌کنم برای هنرمندان مهم است که چه تصویری از آنها در این روزنامه منتشر می‌شود.وی در پایان هم درباره خاطراتش از جام‌جم توضیح می‌دهد: اواخر دهه ۸۰ مهم‌ترین مصاحبه‌هایم را با این روزنامه داشتم. چند جلد قاب کوچک هم داشتم که خیلی برایم دوست‌داشتنی است. یکی دو بار هم که پرونده درباره اجرای خانم‌ها بود، درباره من هم نوشته بودند وحس خوبی داشتم. اصولا بچه‌های مطبوعات و روزنامه‌های حرفه‌ای برای من قابل احترام و مهم هستند.

زینب علیپور طهرانی و سپیده اشرفی - گروه رسانه