نسخه Pdf

همكاری با ویكی‌لیكس

همكاری با ویكی‌لیكس

سیف‌الله نجاریان


 تصور كنید از اطلاعاتی خبر دارید كه كسی از آنها اطلاع ندارد و افشا شدن آنها می‌تواند زمینه كشته شدن شما را فراهم كند. حالا ویكی‌لیكس دنبالش است تا اطلاعات شما را به‌دست بیاورد و از این طریق ضربه‌ای به دشمن خود بزند. همكاری با ویكی‌لیكس مساوی با مرگ است و حالا شخصیت اصلی رمان «شهرهای گمشده» با این سرویس همكاری می‌كند تا بتواند ضربه‌ای ولو برای خاموش كردن آتش انتقام شخصی به آمریكا بزند.
آمریكا و حضور نظامی‌اش در غرب آسیا و كمك‌های مالی و نظامی به گروه‌های تكفیری در منطقه و كشتار جمعی با سلاح‌های شیمیایی اهدایی آمریكا توسط این گروهك‌ها می‌تواند ضربه سنگینی بر سیاست‌های آمریكا وارد كند.
آیدا مرادی‌آهنی در این رمان شخصیت‌هایی ساخته كه هركدام ظرفیت كشیدن بار یك داستان مجزا دارند و نویسنده طوری نیویورك را روایت كرده كه خواننده تصور می‌كند او شبانه‌روز در كوچه‌پس‌كوچه‌های نیویورك چرخ زده و نفس كشیده است.
حالا تصور كنید دختری كه با ویكی‌لیكس همكاری می‌كند در منزل یك آیت‌ا... بزرگ شده ولی راه خود را انتخاب كرده و راهی آمریكا شده است.
رمانی سراسر تصویر و نما كه خواننده را مبهوت می‌كند. كسی باور نمی‌كند كه مشغول خواندن یك اثر ایرانی است و البته نباید فراموش كرد كه این اثر سال قبل در جایزه كتاب سال شهید غنی‌پور (جایزه مسجد) نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
این كتاب را باید یكی از آثاری دانست كه نویسنده غیرمستقیم از جنایتی به عمق داعش و گروه‌های تكفیری حرف می‌زند و نویسنده بی‌اینكه بخواهد مستقیم اشاره‌ای به آنها كند خواننده را در موقعیت آنها قرار می‌دهد. فضاسازی و شخصیت‌پردازی از مولفه‌های مهم این اثر است كه مرادی آهنی به‌ خوبی از پس آن برآمده و اثری متفاوت در میان آثار فارسی را به خواننده پیشنهاد كرده است.
رمانی كه هیجان از سر و روی آن بالا می‌رود و در روزهایی كه گرمای هوا تاب نفس كشیدن را از افراد گرفته می‌تواند نفس را در سینه حبس كند و عرق‌تان را دربیاورد. اثری كه می‌تواند در فرصت تعطیلی تابستان زیر كولر خواب و خوراك را از شما بگیرد. توصیه می‌كنم حین خواندن این رمان مواد خوراكی به قدر كفایت در كنار دست‌تان بگذارید تا زمانی كه كتاب یقه شما را گرفته مجبور نباشید برای انرژی گرفتن بلند شوید و دنبال خوراكی بروید ضمنا این كار مانع از افتادن قند و انرژی‌تان می‌شود تا كیفیت خواندن شما كم نشود.
این کتاب را  نشر کتاب سده منتشر کرده است.